![Nieuwe 308 Peugeot](https://www.autoblog.nl/files/2021/03/nieuwe-peugeot-308-autoblog-2021-970-63-912x612.jpg)
De nieuwe Peugeot 308 staat hoger in de markt dan voorheen, aldus Peugeot.
Het C-segment was ooit hét segment waar het gebeurde. Escorts, Golfjes en 306’en. Maar tegenwoordig is het B-segment populairder en vindt men crossovers geweldig.
De C-segment auto’s die we vaak zien zijn óf premium, of (oneerbiedig) gezegd meer budget c.q. value for money. Reden voor de Fransen om de nieuwe Peugeot 308 hoger in de markt te zetten.
![Nieuwe 308 Peugeot](https://www.autoblog.nl/files/2021/03/nieuwe-peugeot-308-autoblog-2021-970-21-918x612.jpg)
Platform nieuwe Peugeot 308
Dat doen ze met een compleet nieuw model. De nieuwe Peugeot 308 staat op het EMP2-platform van Stellantis (zoals het concern tegenwoordig heet). De nieuwe 308 heeft een 50 millimeter grotere wielbasis. Omdat crossovers zo populair zijn, heeft Peugeot er bewust voor gekozen de nieuwe 308 juist 20 millimeter lager te maken dan de vorige. Dus specifiek voor mensen die juist een wat meer sportievere hatchback zoeken, zonder in te leveren aan binnenruimte. Althans, dat lijkt de gedachte te zijn.
Fris
Qua uiterlijkheden is het een frisse verschijning, doch geen verrassing als je de huidige 208 en 508 in ogenschouw neemt. We zien nu ook het compleet nieuwe Peugeot-logo op de nieuwe 308. We zijn geen designers, dus kunnen niet het design wetenschappelijk ‘onderbouwen’. Maar het moet gezegd worden: de nieuwe Peugeot 308 is een zeer frisse verschijning, zonder dat alles rigoureus anders is.
Interieur
Dan het interieur van de nieuwe Peugeot 308. Daar ging wel het een en ander op de schop. Het i-Cockpit dashboard is gebleven. Dat betekent een kleiner stuurwiel, een hoger geplaatst instrumentenpaneel en een flink infotainment-display, dat nu naar de bestuurder gekanteld is. Er zijn minder dan knoppen dan voorheen, maar wel enkele ‘iToggle’-schakelaars. Op de foto’s ziet het er erg strak uit, we zijn benieuwd op welk niveau het materiaalgebruik en de afwerking staat. Wel lekker: Peugeot heeft een enorm aantal opbergvakjes in de nieuwe 308.
Motoren nieuwe Peugeot 308
Qua motoren wordt er flink uitgepakt met verschillende aandrijflijnen. Er zijn maar liefst twee plug-in hybride-opties. De eerste is de ‘308 Hybrid 180’. Deze combineert een 150 pk benzinemotor met een elektromotor van 110 pk. Gezamenlijk leveren deze een systeemvermogen van 180 pk. De ‘308 Hybrid 225’ heeft een sterkere benzinemotor gecombineerd met dezelfde elektromotor en levert 225 pk. In beide gevallen is er een 12,3 kWh-accupakket aanwezig.
Wil je géén PHEV, dan kun je kiezen voor een 1.2 driecilinder (PureTech met 130 pk) of een 1.5 viercilinder diesel (BlueHDI met 130 pk). Deze motoren kennen we ook al van de huidige generatie, die vorig jaar nog gefacelift werd.
De Peugeot 308 zal later van dit jaar leverbaar worden. De auto is naast bij de dealer ook gewoon online te bestellen. Prijzen zullen voor die tijd bekend gemaakt worden.
Interieur vind ik fraai, maar de koplampen zijn even wennen. Persoonlijk vind ik de 508 mooier, maar deze 308 is ook mooi.
Eerlijk gezegd vind ik hem zeer geslaagd! Misschien mooier dan de huidige 1 serie :X
@iconicracecars: dat is niet moeilijk toch? De nieuwe 1 serie is een vormloze varkensneus. De Multipla ziet er beter uit dan de nieuwe 1 serie.
@iconicracecars: dat is niet moeilijk
Ik vind hem fraai geworden. Deze kleur staat ook mooi. Zo mag hij van mij op de stoep.
Ik vind de huidige 308 ook al een fraaie verschijning. Je ziet hem (en veel van z’n concurrenten trouwens) alleen nog maar heel weinig omdat die SUV’s tegenwoordig zo populair zijn.
Ik denk dat deze klasse gedoemd is om grotendeels te verdwijnen; net als in het D- en E-segment, zullen er misschien nog vier of vijf fabrikanten overblijven die zo’n model rendabel kunnen blijven bouwen en verkopen.
Hoezo dat logo zo..? Zag er echt top uit op de e-Legend concept, maar dit op deze manier of er een nieuwe Chinese auto wordt gepresenteerd.
Eens. Ik moest om de een of andere reden gelijk aan die elektrische MG. Vind de neus een beetje lomp, ook vanaf de zijkant. Achterkant vind ik wel mooi en lekker onderscheidend kleurtje.
@teerdz: ziet er inderdaad wat kitsherig uit zo
Het zou best een mooie auto kunnen zijn maar vind is lastig te beoordelen want er zit hier een bijzonder lelijke kleur groen op. Leuk om te zien dat Peugeot toch weer terugkeert naar meer karaktervolle auto’s, niet alleen in het interieur maar nu ook in het exterieur (de vorige 308 was behoorlijk nietszeggend vormgegeven).
Wel lef hebben om in 2021 nog geen EV versie van je model uit te brengen… succes Peugeot/PSA/Stellantis…
@baserace: de e2008 staat er vast naast in de showroom.
@baserace: op de ID3 na is er geen enkele ev in deze klasse. Maar ben her met je eens dat het een gemiste kans is. Maar hadden ze ook met de 3008 / 5008 moeten doen bij de facelift
@benja01: wel degelijk, namelijk de Citroën ë-C4.
@jcjc: misschien omdat de 308 hoger qua prijs wordt gepositioneerd zou de ev te duur worden.
@baserace: komt wel, er is bij Opel al het nodige EV te koopen Opel is zoals je weet, opgekocht door Peugeot, dus hebben ze Opel als EV proeftuin totdat de kinderziektes eruit zijn en dan gaan de Fransozen volle bak EV. Mocht het bij Opel mislukken, dan dumpen ze dat merk gewoon weer.
Beetje gek gevoel erbij, misschien in een ander kleurtje zien. Ik vind hem mooi, maar ook iets waar Proton mee kan komen
Ik vind hem geslaagd! Alleen het interieur vind ik teveel iets van Audi weg hebben. Mist wat Franse sjeu en heeft iets teveel het steriele van Audi.
Worden die ook al niet sinds jaar en dag door dezelfde toeleverancier gebouwd? Voor Franse sjeu hebben ze tegenwoordig natuurlijk ook DS, daar zal vast ook nog wel een variant van komen.
Toeleveranciers (zoals Faurecia) maken dat wat de fabrikanten specificeren.
@mashell: Faurecia is eigendom van psa dus in een audi zit gewoon een Peugeot stoel…. nou ja beetje kort door de bocht misschien
Ik vind het design wel geslaagd.
Heel ver weg zie ik er overigens een kleine Porsche Macan in
Mijn hemel dat nieuwe logo gaat wel even tijd nodig hebben om te wennen.. net een Chinese webshop “porsche-style badge replacement” de bibbers zeg!
Hoe zijn de huidige Peugeot-blokken? Is dat nog steeds die 1.6 met alle ellende..?
@punicaoase: nee de 1.6 is goed, die is vervangen door een 1.2 met natte distributieriem die 180.000km mee zou moeten gaan maar in de praktijk bij de 50k al sneuveld. Vaak moet de motor dan ook vervangen worden.
@benja01: Thanks! Ai, nog steeds hebben ze het daar dus niet voor elkaar..
Die 1.6 was echt bagger hoor.. hoeveel ik er daar niet van ken die kapot gingen.. vraag ook maar aan 2e gen. MINI-rijders :-(
@punicaoase: de 1.2 is erger. Distributieriem, vervuiling, rumble. Auto’s binnen de fabrieksgarantie die een nieuwe motor krijgen.. het is lopende band werk geworden bij de dealer. Ze hebben nu kort geleden de interval teruggebracht naar 100.000 km of max 6 jaar. Kost iets van 800 euro om te vervangen. Her verbaasd mij dat hier nog geen enorm kassa/ radar schandaal van is. Op een gegeven moment gaat de importeur het niet meer vergoedt en dan ben je goed de Sjaak.
@benja01: wat erg zeg :-(
@benja01: gewoon gaan voor de diesel
@punicaoase:
Vanaf september 2014 na de tweede update is de 1.6 een prima keus, alle problemen zijn toen opgelost. Voor de distributieriemen van de 1.2 die problemen hadden is een terugroepactie. Het lijkt mij dat de problemen inmiddels gewoon zijn opgelost.
Ik vind m zeer geslaagd; terwijl Peugeot lange tijd onderaan stond voor mij: qua uiterlijk (en ik ben op de hoogte van Lexus).
508, 308; zowaar 2 goed ogende modellen.
Nu nog een sterk blok :)
zie ik nou een stukje Fiat Tipo in deze auto? Niks mis mee trouwens. Goed bezig is dit automerk vind ik.
Ik vind het niks, veel te grote front overhang zeker icm het grote/zware verticale front en de korte achter overhang.
Interieur 50/50, het stuurtje en dat hoog geplaatste dashboard vind ik niks, de rest wel mooi.
Buiten dat een lastig segment met al het crossover geweld inderdaad.
Afgezien van de slagtanden en het kleine stuur een hele mooie auto.
Voorkant wel mooi, maar de extra vouw in de kofferklep lijkt net op een spekrol in de nek. Can’t be unseen helaas..
Geen fan van Franse auto’s, maar dit ziet er heel goed uit. Die 225 Hybride zal goed vooruit komen. Interieur en exterieur gedurfd en modern. Wat is een Golf saai naast deze auto. En een Focal audiosysteem. Een Frans product waar ik wel fan van ben. Nice.
Niet mijn smaak, ik hou meer van cleane designs. Too much going on here
Ik weet niet zo heel goed wat ik ervan moet vinden. Van voren en van achter vind ik hem op de persplaten best goed gelukt, maar van de zijkant heb ik het idee naar een Golf V -> Golf VI-achtige facelift te kijken in plaats van naar een heel nieuw model. Van binnen is het typisch Peugeot: Het ziet er strak uit, maar zolang ze zat onhandig kleine stuurwiel hanteren zul je mij niet snel voor Peugeot zien kiezen
Daarbij heb ik gisteren al wat foto’s voorbij zien komen van een die gespot werd tijdens een fotoshoot, dus zonder photoshop erover, gefotografeerd met een normale smartphone en bij normaal daglicht. En daar vond ik het front niet helemaal lekker uit de verf komen. Het klinkt raar, maar het laat zich nog het beste omschrijven als een front dat heel fragiel lijkt, alsof het allemaal van extreem dunne materialen gemaakt is en bij een beetje tegenwind al vervormt. Ik moet hem dus nog even in het echt zien voor ik echt (on)enthousiast wordt. Voorlopig onttroont deze 308 de nieuwe DS4 niet als mooiste hatchback.
In eerste instantie vind ik ‘m te geforceerd agressief en druk. Zoveel ‘vetrollen’ en dan die opgeplakte skirts van de GT en die zwarte elementen in de voorbumper. Had dat nou weggelaten. Maar wel prachtige kleur en duidelijk te herkennen als Peugeot. Zeker niet saai.
Hmm mooie auto wel. Behalve hoe ze de achteruit rij lichten en mistlampen hebben geplaatst…
Waar komt die achterlijke rat-race mentaliteit vandaan om maar zoveel mogelijk premium te willen zijn? Als ik aan Peugeot denk, denk ik (gelukkig) niet aan premium, maar aan leuke frivole auto’s. Waarom zouden ze dat willen, een stukje identiteitscrisis?
Zal wel een grotere marge op zitten.
@lithiumion: VW is toch van oorsprong niet premium maar nu wel? Daardoor is er ruimte voor Skoda en Seat. PSA heeft citroen en Opel voor de kleinere beurs. De fca merken moeten nog gepositioneerd worden, maar je moet merken een bepaald bestaansrecht geven buiten het uiterlijk om.
Minder knoppen dan voorheen op het dashboard…? Volgens mij klopt dat niet, mijn 308 heeft 5 schakelaars op de middenconsole en 2 aan de linkerkant, hier zie ik er 7 op de middenconsole. Precies even veel dus, en op eentje na ook met dezelfde functies.
Wat een geweldige auto! De VAG groep, Ford, Renault krijgen het zwaar! Dit is nu al en word een Topper!
@serg: u werkt bij/ voor de PSA groep begrijp ik?
@goedverhaal: Dat niet maar je kan aan je klompen aanvoelen dat dit een verkooptopper word.
@serg: dat kan wel eens tegenvallen. In Nederland. Hier willen we een SUV of SW. Als hatchback gaat ‘ie het afleggen qua aantallen t.o.v. de Golf, Focus en Leon. Want we gaan hier eerder voor een behouden design. Zou wel mooi zijn als hier ook een SW van komt.
@goedverhaal: Een station komt er zeker. De scoops staan op internet maar Autoblog heeft niet zoveel met Peugeot. Deze hatchback was anderhalve week al gespot.
We gaan het zien wat de aantallen gaan doen. Ben ook erg benieuwd
Die ledjes in de achterlichten zijn nu al los gerammeld en afgebroken.
wat een onzin man
Superb! De kleur past goed en tevens het nieuwe logo. Het logo heeft nu meer een identificerende werking.
Maar om dat logo nou, al was het een Ferrari schildje, op de flank te plakken…
Interieur vind ik erg mooi, al ben ik geen fan van touchscreen. Exterieur vind ik veel te Aziatisch aandoen, en dat is niet als compliment bedoeld. Jammer, had hier meer van verwacht. Voor mijn vrouw zochten we een nieuwe auto, een PHEV. Overwogen om te wachten op de 308 PHEV of de 1-serie PHEV, maar toch voor de A250e gegaan. Als ik dit zie dan is dat geen slechte keuze.
Word de schade aan de achterzijde nog gemaakt voor aflevering ?Komop ,zeg is dit mooi?
Wat een gedrocht. Zowel van buiten als binnenin. Kleur past er perfect bij. Niet om aan te kijken.
Voor zover ik weet maakt een nieuw logo een merk nog niet premium hoor….
Peugeot blijft Peugeot, plastiekerige kitsch
fake news
Het wordt allemaal we erg generiek tegenwoordig, met 3-cilinders die tegen de 130pk leveren. En profil lijkt hij wel erg op de Focus MK4 interieur is wel strak en ook mooier dan wat VW tegenwoordig schroeft in de Golf.
Kom Stellantis bouw op basis hiervan een ‘premium’ Alfa Giulietta dan heb ik ook opvolger voor m’n tweede auto
De nieuwe focus lijkt op een Nissan Almera hatchback uit 2002
Zouden ze hiermee ook de 208/Corsa truc uithalen, en met wat ander smoel- en kontwerk als de nieuwe Astra lanceren? Die loopt tenslotte ook op z’n laatste benen, en staat nog op een GM platform.
En als ze dan toch bezig zijn: nieuwe Fiat Bravo? Nieuwe Chrysler? Nieuwe Alfa?
Weer dat stuur met de klokken zo, sorry reeds afgehaakt dus. Next.
Het probleem met het stuur die voor het instrumentarium zit is blijkbaar nog steeds niet opgelost. Stoel en stuur op de laagte stand, en je hebt geen idee wat er op dat scherm staat. Formidable!