Een nieuwe Peugeot 308, een nieuw logo en nu ook een nieuwe prijs.
Met 1.910 verkochte exemplaren was de Peugeot 308 vorig jaar niet echt een verkoopknaller te noemen. Nu was er corona en het C-segment is ook niet meer wat het was, maar de Duitse concurrentie deed toch echt betere zaken in dit segment. Wat ongetwijfeld een rol speelt is de leeftijd van de 308. Het model dateert namelijk alweer uit 2013.
Hoog tijd voor een opvolger dus. De nieuwe Peugeot 308 kregen we in maart te zien en die viel op de plaatjes absoluut niet tegen. Peugeot heeft hun design sowieso goed op orde de laatste jaren en met de nieuwe 308 zetten ze die lijn voort. De auto oogt fris en nieuw, maar nog steeds herkenbaar als Peugeot.
Dat is wel nodig ook, want de 308 heeft als eerste het nieuwe logo. Dit nieuwe embleem markeert ook een wijziging in de positionering van Peugeot. De Fransen willen namelijk wat meer de premium-kant opzoeken. De 308 oogt daarom wat meer premium en is daarnaast ook een flink stukje gegroeid: 11 cm om precies te zijn.
Dit alles beloofd weinig goeds voor de prijs. Of het meevalt of tegenvalt kunnen we nu beoordelen, want Peugeot maakt vandaag bekend wat voor prijs ze plakken op de nieuwe 308. De prijzen beginnen bij €27.790. Voor dat bedrag heb je de 1.2 PureTech 110.
Als je deze prijs naast de concurrentie zet, zie je dat de nieuwe 308 niet de goedkoopste auto in zijn segment is, maar ook niet de duurste. Met die premiumprijzen valt het dus wel mee. En de Opel Astra mag dan goedkoper zijn, die staat wel op het punt vervangen te worden. Binnenkort komt er namelijk een nieuwe Astra, die technisch identiek is aan de 308. Dan kunnen we dus pas echte een eerlijke vergelijking maken.
- Renault Mégane TCe 115 (115 pk): €24.590
- Opel Astra 1.2 Turbo (110 pk): €26.249
- Ford Focus 1.0 EcoBoost (100 pk): €26.785
- Peugeot 308 1.2 PureTech 110 (110 pk): €27.709
- Seat Leon 1.0 TSI (110 pk): €29.050
- Volkswagen Golf 1.0 eTSI (110 pk): €31.090
Bestellen kan per direct en de auto kun je in de november in de Nederlandse showrooms verwachten. Een nieuwe 308 samenstellen en alle prijzen bekijken kan op de website van Peugeot.
torsen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Richmond zegt
een golf is gewoon ff 6k duurder? En hoe wordt dat verschil rechtgepraat?
PunicaOase zegt
@benja01: de blokken van VW zijn inmiddels weer oke, die van Peugeot nog steeds een groot drama, althans dat lees ik hier altijd..
Richmond zegt
Die blokken hebben niks te maken met de prijs.
raoufff zegt
@benja01: ff Wolfsburg bellen!
mashell zegt
@benja01: die Megane die 6k goedkoper is die is ook een stuk ouder en Frans. Wat je daar over vier jaar minder voor krijgt bij inruil kon wel eens die zelfde 6k zijn. Dan is zo’n Golf onderaan de streep helemaal niet duurder.
ablogjunk zegt
Uiteindelijk weten we nog niets, want er is daadwerkelijk niemand die de basisversie koopt. Wat doet nou een pakketje erop, automaat of een beetje meer pk’s?
Nino zegt
@ablogjunk: Heb ze net binnen op de zaak. Allure is 1 stap hoger, kost met handbak 32.5k, automaat heeft een meerprijs van €2900,-. GT automaat (altijd automaat) 37.5K
Hybrides beginnen vanaf 35 tot 44. Configurator staat ook online :)
degrotemuis zegt
Ik begin vast oud te worden, maar hoewel vast overzichtelijk, kan je wel heeeeel weinig opties qua uitrusting kiezen zonder meteen 1-2-3 uitrustingsniveaus hoger te moeten gaan vind ik. Zelfs iets simpels als keyless, een audio upgrade of lichtmetaal is geen optie. Sportstoelen met verwarming of losse stoelverwarming, voorruitverwarming en een nav safety pack als enige opties naast een andere kleur vind ik wel weinig Wel leuk dat Peugeot de standaard kleur ook echt een kleur heeft gemaakt ipv wit of grijs.
pjp911 zegt
Peugeot is goed bezig vind ik
lekkerlinksrijden zegt
Zo zo, die is knap lelijk geworden. Zowel voor als achterkant verpest, best netjes gedaan
maussieknip zegt
@lekkerlinksrijden: ja idd precies dat. Is een zeer tegenvallende rigoureuze facelift
camber24 zegt
@lekkerlinksrijden: mee eens. Lijkt erop of een Fiat Tipo sex heeft gehad met een of andere middelmatige Aziaat en dit het bastaardkind is.
autojunkiexl zegt
Geen verkeerde hatchback! En ik zou hem sowieso in het groen bestellen. Heerlijk lakje. Als ik nog iets te zeiken mag hebben, dan graag een gewone benzine 180 pk ofzo :)
frederikvc zegt
Veel geld voor kofiemolens. Ik hunker naar de tijd waar ze 1.9 blokken in conservedozen duwden. #mijn 1.9 gti
mashell zegt
Deze kies je als je het futuristische interieur leuk vindt of omdat je familie bent met de Peugeot dealer.
reetschild zegt
ja en alle andere honderden mensen die m gaan rijden zonder dat argument van jou
Fr13ndlyGh0st zegt
Maar… Komt er ook een GTi? Peugeot Sport? RC? Of andere “hete” versie?!