Als paus krijg je nogal wat cadeaus, maar zo’n afgetrapte Renault 4 uit 1984 is wel heel apart. Gelukkig zit er een mooi verhaal aan vast.
Deze auto was eigendom van Don Renzo Zocca, een pastoor uit een klein plaatsje in Verona die jarenlang met deze auto armen probeerde te steunen en verzet bood tegen de lokale maffia. De beste man is inmiddels 70 en hij vond dat het tijd was geworden om afscheid te nemen van zijn Renault.
Daarom schreef hij een brief naar paus Franciscus en tot zijn grote verbazing kreeg hij 25 dagen later een telefoontje van de heilige vader. Franciscus wilde graag weten wanneer de Renault bezorgd kon worden. De huidige paus heeft namelijk meer met bescheiden auto’s dan met luxe auto’s.
De oude Renault kreeg toen nog even snel een opknapbeurt en werd vervolgens per oplegger naar het Vaticaan vervoerd. Het mooie is dat het ook nog een ‘groene’ auto is, want hij loopt op gas in plaats van benzine.
Don Renzo Zocca was wel zo slim om de sneeuwkettingen achterin te laten liggen. Want stel je toch eens voor de dat de paus die nodig zou hebben! (via: famigliacristiana.it)
9000cse zegt
Schitterend! Ik mag die vent wel. (Ben overigens niet kerkelijk).
ruudw zegt
Mooie kerel, keep it simple
guusboum zegt
Het enige passende wat hierop te zeggen is, is eigenlijk; AMEN
bsxc2 zegt
De auto is niet het enige wat afgeragd is..
kilum zegt
Dit is voor het eerst is een paus die vind dat het geld van de kerk besteed moet worden aan het ondersteunen van de mensen die het nodig hebben ipv. het allemaal uitgeven aan dure luxe dingen. En dat gebeurt dan ook.
Ben niet gelovig maar niks dan lof voor deze man
dragspert zegt
@kilum: Niks dan lof? Dus jij bent ook tegen voorbehoeds middelen en abortus om maar even 2 ijzersterke punten te noemen?
jimyb zegt
@dragspert: maat das om vergrijzing te voorkomen.
betonstaal zegt
@jimyb: volgens mij is er niks mis met vergrijzing / krimp van de bevolking
super zegt
@betonstaal:
behalve dan dat de pensioenen onbetaalbaar worden.
betonstaal zegt
@super: pensioenen niet, daar spaar je voor. Dat het daarmee nu minder gaat komt door henzelf omdat ze risicovol zijn gaan beleggen.
De AOW wel omdat deze direct wordt doorgesluisd. Had ook een spaarstelsel moeten zijn, maar dat had ‘Vadertje’ Drees niet bedacht.
super zegt
@betonstaal:
pensioenen idd niet strict (aow wel) maar zorgstelsel is noodzakelijkerwijs op omslagstelsel gebaseerd en met vergrijzing zullen de kosten daarvan sterk toenemen. Maw vergrijzing betekent dat dingen duurder gaan worden…
betonstaal zegt
@super: denk dat in de nabije toekomst de AOW een inkomensafhankelijke bijdrage wordt.
escort77 zegt
@dragspert: deze paus heeft o.a. gezegd dat condooms in sommige gevallen een oplossing kunnen zijn om infecties te voorkomen, hij roept ook op tot respect voor homo’s. Dat zijn bemoedigende ontwikkelingen, vergeet niet dat het om een conservatieve club van vooral oude mannen gaat. Ik denk dat er nog veel te verbeteren valt, maar deze paus lijkt een begin te maken.
On topic: leuk zo’n renault, heeft toch meer swag dan een g-klasse met telefooncel achterop.
super zegt
@dragspert:
Deze gast kan als hij wil in alle luxe en weelde leven, maar wast voeten van mensen met aids, gaat in de favelas eten uitdelen, weigert in het pauselijk paleis te wonen, wilde bij bezoek aan brazilie in een fiat rijden, en roept op om iedereen (inclusief homos) te respecteren en voor de armen te zorgen. Ik zie het een gemiddeld persoon nog niet zo snel doen, laat staan een nederlandse salon socialist….
Maar voor een nederlander is het nooit goed genoeg zolang er nog iets te zeiken valt, en uiteraard is er altijd wat te zeiken.
tupperware zegt
Briljante auto, plakgas over een bospad? No problemo. verkeersdrempels? was da.
En ik ben er mee opgegroeid dus niet gaan mauwen over veiligheid….
sir_smokalot zegt
@tupperware: Mijn eerste meters maakte ik op iets te jonge leeftijd in Frankrijk in een Renault 4 uit het jaar kruik, zonder deuren, maar met een 3-bak in het dashboard.
Offroad, hobbeldebobbel. Ding gaf geen krimp. Zal het barrel nooit vergeten :)
tupperware zegt
@sir_smokalot:
Lachen hè, die paraplu pook uit het dashboard.
Mijn ouwe heer had zo’n ding begin jaren 70, de laatste keer dat ik er één gereden heb was begin jaren 90 in de bossen in Frankrijk.
Dikke pret….
desjonnies zegt
@sir_smokalot:
Dan zul je begrijpen dat de R4 nog altijd en eeuwig in mijn top-3 van favoriete auto’s zal staan.
Mijn droomgarage, daar maakt de Quatre elle deel van uit.
En die uit het jaar kruik van jou met drie bak was van voor 1965 !
Curieus genoeg zocht ik er eentje.
Een paar jaar geleden
Zag een ad met een niet correct dashboard, was niet van een viertje
Een week later was ik de eigenaar van een Renault R8S
Een boy-racer Gordini.
desjonnies zegt
@tupperware:
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-renault-4/
dragspert zegt
Ze zijn vergeten een deuk uit het dak te halen…
rob68 zegt
Crossover? Whatever… Dit is de super multifunksionele auto uit mijn jeugd .
betonstaal zegt
@rob68: mooi al die moderne marketingbullshit. Wijlst je in zo’n cross-over (of zelfs in de gemiddelde SUV) minder ruimte hebt dan in zo een Renault 4.
f1driver zegt
Mooi om tussen al die nieuwe auto’s toch nog een klassieker te zien. Al vind ik een Renault 4 nou niet heel denderend.
the-budel-guy zegt
Een Renault met 300.000 kilometer en het rijd nog steeds. Als dat geen wonder is…..
tupperware zegt
@the-budel-guy:
Motorisch waren ze niet kapot te krijgen, in en vochtig klimaat was roest wel een serieus probleem. Maar hé, roest was in die jaren bij alle merken een issue.
Carreza zegt
Je moet zelfs al opletten als je een brief stuurt, in sommige gevallen belt de beste man in hoogst eigen persoon terug…
Als ik nu eens een brief zou schrijven met de melding dat mijn nieuwe wagen stuk is en een nieuwe niet kan betalen, maar al tevreden zou zijn met pakweg een… Renault 4… :p
betonstaal zegt
Toen autofabrikanten nog onverslijtbare auto’s konden bouwen. Waarom kunnen ze dat nu niet meer, o wacht.
Hupke zegt
Saaie paus, de katholieke kerk moet het geld over balken gooien. Liefst zoveel mogelijk uitzinnige gebouwen neerpoten hier en daar. Leuk om binnen 10-tallen, 100-tallen jaren eens naar te gaan kijken als afwisseling tussen musea en taferelen die vooral niet in scene gezet zijn.
En bij die levenstijl hoort natuurlijk een dikke cadillac ciel of een G-brabus 6wheel action man bulleproof guard GI joe mobiel.
bofkont zegt
Onze nieuwe opper p*do is gewoon bezig met zijn charme offensief, de katholieke kerk kan nogal wat goede publiciteit gebruiken en dat weten zij ook. dit is weer goedkoop scoren!
Rob zegt
Geweldige auto.
Zag er laats één rijden; in het bruin-beige, met hier en daar een roestplekje.
Autootje was volgestopt met koffers en tassen, het dak werd niet ontzien. Achter het 4tje was een piepklein stuiterend caravantje uit het jaar kruik geknoopt. In de auto bevond zich een typisch “hippie” gezinnetje: vader had lange krullen + baard, vrouwlief lange haren met veren en kralen erin en op de achterbank twee kereltjes met een uitermate praktisch gemillimeterd kapsel.
Het geheel pruttelde heanig over een aftandse kanaalbrug, met enige moeite uiteraard.
Het was gewoon een romantisch, bijna inspirerend schouwspel. Ik vermoed ook dat die mensen in al hun eenvoud een leukere vakantie gehad hebben dan ik. Me scheel betalend om op een één of ander warm eiland te “ontspannen”….
KEV9 zegt
Ik heb eind jaren 70 zo’n 1.5 jaar verplicht in zo’n auto moeten rijden toen ik nog bij het bedrijf van mijn vader werkte. met vier man in de auto, vier gereedschapkisten in de kofferbak en gaan. topsnelheid van max 110km/pu van nul naar 100 een eeuwigheid maar stuk gaan? nooit. Altijd starten. Zelfs in de strenge winter van 78 was het even shocken sleutel om en VROEUM de R4 liep als een zonnetje. eens in de 2500km even oliepeilen en soms een drupje erbij .
De meest betrouwbare auto waarin ik ooit heb gereden. EN lekker je arm op het versnellingspookje laten rusten :)
benbenben zegt
Is het geen renault 4 fxx?
Esprit_de_Flandre zegt
Perfect wagentje. Nu nog een Fourgonette met ramen voor crowd-pleasing…