En dat is veel! Want het gaat in het geval van de nieuwe Passat om een plug-in hybride, geen elektrische auto.
Ooit was het leven zo eenvoudig voor de leaserijder. Je reed een Volkswagen Passat Variant met TDI-motor. Perfect om dagelijks mee door Nederland te rijden en in het weekend een uitstekende familieauto. Zuinig genoeg voor de lange afstanden en vlot genoeg om voor het verkeer uit te komen. Natuurlijk, heel erg spannend is het allemaal niet, maar als je een auto zocht die op alle punten bovengemiddeld hoog scoorde, dan kwam je op een Passat uit.
Zoals jullie weten is het D-segment flink aan het uitdunnen. Auto’s als de Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman en Toyota Avensis zijn er niet meer. De Passat is op dit moment nog wel leverbaar. Bijzonder: het is de ENIGE Volkswagen die je bij Volkswagen Nederland nieuw kunt bestellen met een dieselmotor, bij alle andere VW’s is het benzine of elektrisch.
Komt er nog een nieuwe Passat?
Het was dus even de vraag óf Volkswagen nog wel brood ziet in een D-segment auto. Het antwoord op die vraag is bekend: Jawohl! De Passat van de huidige generatie (3G) krijgt een opvolger. Het model loopt al mee sinds 2014, dus het is ook de hoogste tijd.
Volgens Motor1 gaat het niet meer lang duren. Het model wordt nu al geregeld in het wild gespot. De nieuwe Passat zal alleen als stationwagon op de markt komen. Op dit moment is de Passat Variant ook de enige versie die je kan kopen, de sedan is sinds januari 2022 uit productie.
Uiteraard zal de nieuwe Passat op een versie van het MQB-platform staan. De vorige generatie was destijds een van de Volkswagens op de nieuwe leest. Wat we nog niet 100% zeker weten is of de nieuwe Passat een ingrijpende facelift krijgt, of dat er een nieuwe neus op geboetseerd wordt.
De achterkant zal een stuk lager en sportiever zijn dan de rechte kant van het huidige model. Ook de portieren lijken nieuw te zijn. We vermoeden dus dat de nieuwe Passat een geheel nieuw model is.
Laatste Volkswagen met TDI-motor
Qua motoren zal het hoogstwaarschijnlijk de laatste nieuw te introduceren Volkswagen zijn met verbrandingsmotoren. Sterker nog, de publicatie verwacht zelfs dat de TDI-motor zijn rentree zal maken.
Onlangs dat diesels in Nederland bijna helemaal zijn weggevaagd, is dat niet overal in Europa het geval. In sommige landen is er nog een kleine doch fanatieke voorkeur voor een diesel.
Zeker als je veel kilometers rijdt. Uiteraard zullen de eHybrids en GTE’s terugkeren. De eHybrid zal nu een 1.5 TSI EVO-motor krijgen (in plaats van de 1.4 in het huidige model). Naar het schijnt moet een elektrische range van 100 km mogelijk zijn. Klinkt als een prima leasebak voor de zakelijke rijder.
Voornamelijk elektrisch rijden doordeweeks en voor de langere ritten is er een verbrandingsmotor aan boord. De onthulling voor de Passat staat gepland voor het einde van dit jaar.
Meer lezen? Dit zijn dikke en luxe Passats door de jaren heen!
Dutchdriftking zegt
Komt er ook weer een Arteon, of maken ze de nieuwe Passat zoveel mooier dat de Arteon overbodig wordt?
Dit stukje tekst lijkt dat wel te suggereren:
“De achterkant zal een stuk lager en sportiever zijn dan de rechte kant van het huidige model. Ook de portieren lijken nieuw te zijn. We vermoeden dus dat de nieuwe Passat een geheel nieuw model is.”
De huidige Arteon Shooting brake vind ik ik heel erg goed gelukt, en kan zomaar de opvolger van de 159 gaan worden.
doublechevron65 zegt
Volgens een bericht op 17 september ‘22 zal het doek in 2024 vallen voor de Arteon. Dus toch nog maar je 159 verder vertroetelen.
karhengst zegt
Kijk, dat is nog eens vooruitgang. De accu van de B8 was namelijk nog ontoereikend om van de parkeerplaats te komen in de winter.
Mike Hijman zegt
welnee. Ik kocht begin 2021 een Passat GTE, klein jaartje in gereden en 44.000 km erbij gezet.
Met volle accu haalde ik 35 km elektrisch, en dan deed ik echt niet mijn best. Was prima om woon-werkverkeer volledig elektrisch te doen. Op het werk opladen en weer 35 km terug naar huis.
Mijn was overigens gechipt naar 310 pk en 520 nm koppel. 1600 kg caravan erachter gehangen naar Spanje. Beste caravantrekker die ik ooit gehad heb, beter nog dan de Passat 2.0 TDI die ik daarvoor had.
Alleen het verbruik was wat minder. Waar ik met de 2.0 TDI met caravan 1 op 11 deed, was dat met de GTE 1 op 6. Samen met de vrij kleine tank betekende dat iedere 300 km tanken.
Maar eenmaal in Spanje caravan afgekoppeld, heb daar nog 1000 km gereden zonder caravan, af en toe opladen, gemiddeld 1 op 26.
Enige nadeel van de tuning was nieuwe voorbanden om de 8000 km….op droog prima, maar op een beetje vochtige weg was het alleen maar spinnen. Ze hadden de electromotor op de achteras moeten doen.
Allroundnoise zegt
Benieuwd of de 2.0 tai terugkomt. Me vaden kunnen overtuigen tot de huidige generatie. Super auto!
Allroundnoise zegt
* tsi
porker zegt
Als een vader zich laat overtuigen mbt auto keuze door zijn kind, dan is ie dol op zijn kind. Verder prima keuze natuurlijk! Paar jaar in Passat variant gereden, top ding.
Martijn Valk zegt
Mooi is de wegenbelasting in plaats van 300 euro per maand slechts 150 euro.
cloverleaf zegt
300 euro per maand? Waar woon jij dan?
reset zegt
Na al die jaren nog steeds een mooie verschijning. Facelift doet het goed. Ik overweeg het alsnog.
Matc zegt
Onlangs dat diesels in Nederland bijna helemaal zijn weggevaagd, is dat niet overal in Europa het geval
Wat is dit voor zin en onzin.. Nog steeds 18% is in hypocriet Nederland een diesel en slechts 5% is EV.