![Zonda R impressie](https://static.autoblog.nl/images/wp2007/Pagani%20Zonda%20R%2001.jpg)
Pagani heeft een aantal impressies vrijgegeven van zijn nieuwe racebeest, de Zonda R. De nieuwe supercar en opvolger van de Zonda F heeft in ieder geval enorme ambities. Er komt een oplage van 10 stuks, een geschat prijskaartje van 2 miljoen euro en het vermogen wordt voorlopig op 750 pk geschat. Helaas zullen we de R nooit op de weg zien, hij is alleen voor het circuit.
Op de renderings lijkt het alsof de Zonda R een full carbon fiber body krijgt. Als je daar een deukje in rijdt…
Pagani verwacht deze exclusieve track-special in 2008 uit te kunnen leveren. Ik zeg: hoe sneller, hoe beter! Maar het wordt zo wel steeds moeilijker voor de superrijken van de wereld. Moeten ze nou voor de Zonda R, de Ferrari FXX, Maserati MC12 en Lamborghini’s mysterieuze ‘jet car’ kiezen?! Lastig, dat soort luxe-problemen. Wij gewone stervelingen moeten het nog maar even met de plaatjes doen (via autoblog.it).
Met dank aan iedereen voor de tips!
UPDATE 09-09-07 Persbericht
This Zonda is purpose made for track use, without restrictions of any competition rules or homologation, with the only exclusion of the passengers’ integrity, where no compromise is tolerated according to our philosophy and state-of-the-art safety measures are featured. The Pagani customers who have ordered the Zonda R will be relieved of almost 1.2 million +taxes.
A new heart
The engine is built by the racing specialists at Mercedes AMG, where the championship winning DTM cars are born, as well as the CLK GTR, probably the most devastating and effective weapon ever to compete in the GT series. From it’s engine the Zonda R borrows the basic architecture including an ingenious dry sump allowing a low centre of gravity. This self-supporting engine
with 750 hp at 8000 rpm and 710 Nm of torque carries a lightweight carbon fibre highperformance intake system, a racing multiple disc sintered clutch and Formula 1 style exhaust system, hydroformed in Inconel 625 and ceramic coated for optimal heat dissipation. The power unit combined with a 6 speed transversal manual sequential synchronised gearbox is designed to satisfy the most ambitious drivers.The chassis
The central carbon chassis will incorporate a roll cage and a rubber racing fuel tank with 4 fuel pumps and quick refuel filler like on GT race cars. The wheelbase has been increased by 47mm to offer the best stability. The front and rear subframes are brand-new, built to accommodate a new suspension geometry, produced in avional. The magnesium forged rims with central wheel nut and a quick pneumatic lifting system allows fast and effortless changes of the slick tyres.Bodywork and aerodynamics
The new bodywork has been honed to offer elevated downforce even in low speed corners. The longer front bonnet with flaps, closed underbody and the rear overhang with the adjustable rear wing and race derived diffusor translate into shattering aerodynamic efficiency and will let you experience cornering speeds beyond imagination. The car displays and logs information about the amount of dowforce that the car is generating at each moment. Combined with the adjustable wings you can easily find the best setup for each track.Workstation
The interior is designed to accommodate the driver and passenger in bespoke seats, built to offer the best support, when the G-forces from the vehicle dynamics come into question. The Digitek instrumentation provides the essential information and a sophisticated telemetry allows through a variety of sensors to monitor every single component of the car.
mooie renderings, ze komen net uit een next gen game :D
al op autogespot gelezen, maar ik moet gewoon weer reageren
wat een vette auto. dat carbon fiber jasje staat ‘m prachtig!
Machtig !! soms ook als wallpaper te verkrijgen ?
ik vind paginals nog steeds niet mooi, maar 2mil o.O
wat een strakke lijnen,
zouden al die kleine aerodynamische dingetjes ook echt nuttig zijn?
net zo’n fijne auto;) zoiezo mijn favoriet
Zij heeft het mooiste interieur allertijden vind ik !
Maar welk klasse zou zij ingedeeld zijn op het circuit ? le mans misschien ?
Indrukwekkend apparaat… BTW; volgens mij heeft in ieder geval de F ook al een carbon fibre body kit
Die achterkant op de vierde foto doet een beetje Spykerachtig aan.
@Bertjan,
Volgens mij zijn de Pagani’s inderdaad grotendeels van carbon fibre echter niet geheel. Om nog lichter en sterker te zijn is deze race versie waarschijnlijk zo licht mogelijk gemaakt. (750 pk is veel maar het lage gewicht zal deze auto waarschijnlijk een bizar goed sturende race bak maken!)
Denk dat het tegen de 1050 kg zal komen. Tevens zal geheel carbon fibre tegen het zere been zijn van een van de miljoenen emmissie en veiligheids normen. Vandaar dat wij hem nooit op de openbare weg zullen (mogen) spotten!
Pagani maakt naar mijn mening echt de mooiste supercars!!
@ Bas
de Zonda F (en S waarschijnlijk ook) kan je met volledige carbon body krijgen!
Porno op wielen, geen andere woorden. Leuke render ook trouwens bij het uitkomen van de corkscrew op laguna seca. Briljante wagen !!!!!!
zoo mooi dat dit eigenlijk gewwon te mooi om waar te zijn is gaat nooit zo er uit zie zoja dan word ik helemaal gek:P
Naar Le Mans met die machine! Maar graag wat beter voorbereid dan een paar jaar geleden…
beetje ordinaire
wat een heerlijke bak..jammere van Carbon is dat geen deuk maar gelijk of een gat of een barst in komt.
Ziet er goed uit, alleen die achterkant van de Zonda (welk type dan ook) is altijd zo lelijk.
ik vind het een infantiel ontwerp. Niet mooi. Beetje een kerstboom.
@ Luc
Bedoel je dat als hij 2 miljoen kost hij wel mooi is :S
Lekker lekker! Doemijdiemaar!
Super ernstig….. alleen jmmr dat je hem waarschijnlijk nooit in het echt zult zien :(
Dit is er een beetje over, de mij de F maar. Nog steeds één van de mooiste bolides op deze planeet.
ik vind die zonda’s echt ver erover, en deze achterkant is nóg meer over the top, maar toch hebben ze iets… en dat carbon fiber ziet er zeker erg goed uit! hij komt heel erg dichtbij mijn top 5… natuurlijk met de CCX op 1 :D
ik vindt hem te ’te’ geef mij maar een mclaren f1
Zozo dat ziet er zeker strak uit :D Nu wil ik een zonda F en een R :P
Zeer mooi, ook al is heeft hij zoveel details en lijkt hij wat chaotisch toch past het mooi in het geheel
Prachtige wagen. Ben benieuwd wanneer Pagani weer eens met een geheel nieuw ontwerp komt.
@michiel
hoe kan je deze nou vergelijken met een McLaren F1?
wat een gigantische achtervleugel zeg, machtige auto =|
Ik weet het niet met deze auto. Aan de ene kant zeg ik gaaf, bruut , mooi. Maar aan de ander kant zeg ik mwoah….
En het maakt vrij weinig uit vanuit welke kant ik deze auto zie of het links is of rechts, er voor of er achter……
Batmobiel.
Ik vind het nét iets te overdone, vooral die achterkant dan.
een opvolger van de F (die op de weg mag) door de R die niet op de weg mag vreemde redenering wel mooie post
De zijkant klopt nog steeds niet… :P Voor de rest is hij prachtig. :)
Update: persbericht en technische specs!
“Als je daar een deukje in rijdt…”
carbon deukt niet, carbon versplinterd
8000 rpm in een M120!!
Dat carbon is werkelijk gruwelijk.
@csl; gebeurt niet vaak maar we zijn het 100% eens…. ;)
De absoluut enige kleur-optie voor een auto met een carbon-bodywork is….. CARBON!
@ w0o0dy
Blanke lak.. ;)
niet street legal!? dat zeiden ze bij de FXX en MC-12 Corse ook in eerste instantie en inmiddels rijden er al enkele met kenteken en typegoedkeuring op de openbare weg. zal met deze zonda r ook wel gebeuren.
alle pagani’s hebben een carbon koets. alleen hebben ze een kleurlak eroverheen. alleen tegen meer prijs is hij ook in blank carbon leverbaar waarbij je de weefsels goed kunt zien.
de zonda r is in ieder geval een erg mooie en bijzondere auto.
zou het wel mooi vinden als de heren een soort van gentleman race zouden organiseren met deze zonda r, fxx en mc12 corse tegen elkaar. wat zou dat een waanzinnig mooi spectakel zijn.