Het heeft even geduurd, maar er is eindelijk een compleet nieuwe Opel Movano. Hij is alleen ouder dan vroeger. Was gibt’s?
Een gloednieuwe auto die eigenlijk ook weer niet helemaal nieuw is. Die vlieger gaat namelijk op voor de Opel Movano. Hoe dat komt leggen wij je graag uit. De Opel Movano is de grootste bedrijfswagen van Opel. De eerste generatie werd in 1997 onthuld en kwam in 1998 in Nederland op de markt. De auto was eigenlijk een Renault Master met Opel-logo. De eerste generatie ging maar liefst twaalf jaar mee. In 2010 verscheen een compleet nieuwe Renault Master en dus ook een Opel-derivaat.
Nieuw Opel Movano
De Renault Master is niet vernieuwd, maar de Opel-versie wél. Hoe kan dat dan? Simpel, in de tussentijd is Opel geen onderdeel meer van General Motors, maar van PSA (dat nu Stellantis heet). Dat concern heeft zijn eigen bedrijfswagens. Opel hoeft dus niet meer met Renault samen te werken. De nieuwe Opel Movano is grotendeels gelijk aan de Citroen Jumper, Peugeot Boxer en Fiat Ducato.
Daarmee is de nieuwe Opel Movano stiekem ouder dan zijn voorganger. De Fiat Ducato stamt namelijk uit 2006 en is in 2014 grondig aangepakt. De grote bestelbus is leverbaar met een 2.2 dieselmotor, met vermogens van 120 tot 165 pk. Het koppel bedraagt 300 Nm tot 370 Nm. Al deze motoren zijn voldoen aan de Euro 6d-normen.
Meteen elektrisch
Tegelijkertijd is er meteen een elektrische versie. Daarmee heeft Opel van elke bedrijfswagen een elektrische variant. In de nieuwe Opel Movano-e levert de motor maximaal 122 pk en 260 Nm. Er is keuze tussen twee accupakketten. De actieradius van de standaard 37 kWh-batterij is 117 km, volgens de WLTP. Er is ook een 70 kWh-accupakket, daarmee kom je 224 km ‘ver’.
Uiteraard kun je de Movano helemaal samenstellen zoals je wenst. Er zijn vier lengtes en drie verschillende hoogtes. De laadruimte varieert van 8 kubieke meter tot maar liefst 17 kubieke meter. Dat is dan ook meteen de reden dat dit soort auto’s vaak gebruikt worden als camper, 17 kuub is meer dan een studentenflat in Utrecht biedt.
De nieuwe Opel Movano’s komen later dit jaar op de markt. Volgens Opel worden de prijzen tegen die tijd bekendgemaakt.
Dizono zegt
Met een vijftien jaar oude basis is nét het record van de Opel Arena niet gebroken. Die kwam in 1998 op de markt als onderdeel van de samenwerking tussen Renault en Opel. De Master/Movano was er al, maar de nieuwe Trafic nog niet. Daarom heeft Opel vanaf 1998 nog heel even de oude Trafic mogen verkopen als Opel Arena. De basis daarvan komt uit 1981, dus 16 jaar oud…
https://s36.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/o/opel/arena_van/opel_arena_van.jpg
Een mooie podiumplek is er ook nog voor de onlangs gepresenteerde Opel Combo Cargo voor de Russische markt, op basis van de oude Berlingo uit 2008. Daarmee komt de basis op 13 jaar oud uit…
https://s36.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery/o/opel/combo_cargo/opel_combo_cargo_84_07ba0d85144f0f29.jpg
Design_Driven zegt
Die herinner ik me nog met een raar opgeplakt logo er op.
willeme zegt
@dizono:
Klopt helemaal! Die werd begin dit jaar al benoemd ;-)
https://www.autoblog.nl/nieuws/opel-vivaro-is-vandaag-een-jarige-miljonair-871011
Altijd genieten die oude bedrijfswagens!
omarrs6 zegt
Wie had dat gedacht, lift knoppen in een Movano😂
Design_Driven zegt
Stapje terug wat mij betreft maar niet onverwacht. Wanneer komt de nieuwe eigenlijk? 2006, 15 jaar is zelfs voor bedrijfsauto’s best lang.
Opa verteld: Ik werkte toen (2005-2006) bij mijn eerste baan als ontwerper en we ontwierpen campers. We kregen een paar maanden voor de onthulling 3D data en het ding was zo raar met die banen koplampen en geen grill er tussen (die zat in de bumper maar in onze data ontbrak dat) dat ik er bijna van uit mijn stoel viel. We moesten door het ontbreken van delen een beetje raden zodat we onze voorstellen konden maken. Ik was overtuigd dat het fiat logo tussen de koplampen zou komen. nee dus. de facelift smoel wel een stuk beter, en deze Opel dus ook.
Ik vond het toen wel leuk/cool om een paar maanden voor de onthulling al wat te weten hoe hij er uit zou komen te zien. Nu zoveel jaren later vind ik dat een van de vervelendste aspecten van mijn werk. Mijn beste werk (nee geen campers meer :) ) kan ik nooit bespreken, pas als het jaren oud is komt het een keer uit. 2006 voelt erg lang geleden in elk geval.
Design_Driven zegt
Wel raar trouwens dat er geen enkele poging gedaan is om dat nieuwe familie gezicht er in te integreren?
Henkie zegt
Dat geeft in mijn ogen aan dat dit een spoedje was.
Of dat de opvolger al op de tekentafel ligt.
Edge zegt
@Design_Driven: Wat dacht je van geld? Bedrijfswagens moeten vooral eenvoudig c.q. goedkoop zijn. Scheelt Stellantis in de productiekosten en uiteindelijk de ondernemer in aanschafkosten. Een nieuwe bumpermal, nieuwe wieldoppen en een paar Opel logo’s voor op het stuur en op de achterdeur kosten je stukken, stukken minder dan een grondige facelift waarbij het familiegezicht van Opel wordt overgenomen.
Loek zegt
Viel me laatst al op toen ik een gloednieuwe Movano naast een gloednieuwe Master zag staan. De Master heeft een gloednieuw front, terwijl de Movano gewoon zo’n Opel-LED strip in de koplamp van de oude heeft. Dat zette me al aan het denken dat het eigenlijk vreemd is dat Opel nu van PSA/Stellantis is, terwijl één van hun populairste busjes een Renault is.
Waarom je dit overigens zou verkiezen boven een Boxer, Jumper of Ducato snap ik dan weer niet. Als je dan haastig iets nieuws wil introduceren, doe het dan ook gelijk goed. Die basis van de originele Boxer/Jumper begint zo wel aardig uitgeleefd te zijn. Maar goed, dit zal wel lekker goedkoop zijn.
saxoke zegt
Een tweedehandsje is een jonger model dan de nieuwe 🤣😂🤣
BerlingoHdi zegt
Hopelijk dat de kwaliteit sinds 2006/2007 verbeterd zijn, auto’s zaten vol elektronische problemen en hebben weken bij de dealer op de brug gestaan op één en ander op te lossen