Met de nieuwe Opel Mokka ben je wellicht te stijlvol voor de huishoudbeurs.
Het is de populairste Opel crossover ooit in Nederland, de Opel Mokka X. Nu kunnen we dat vrij eenvoudig verklaren: er worden nog niet zo lang crossovers verkocht én de Opels Crossland X en Grandland X worden als twee verschillende modellen gekenmerkt, terwijl ze bij elkaar populairder zijn dan de Mokka X.
[bbmediaclip clipID=”3827054″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
GM Daewoo
De Opel Mokka is sinds 2012 op de markt en sindsdien zijn er meer dan 16.700 van verkocht in ons koude kikkerlandje. Het oude model was eigenlijk helemaal geen ‘echte’ Opel, maar een product van GM Daewoo, net als de Karl. De nieuwe daarentegen is ontwikkeld met PSA en dat werpt zijn vruchten af.
Herkenbaarder
De nieuwe Opel Mokka is ten eerste veel herkenbaarder geworden. Nu is het smaak of je het mooi vind, maar de generieke GM-lijnen van het vorige model zijn vervangen door een karakteristieke snuit. De designelementen die gebruikt zijn, kennen we natuurlijk al een beetje van de andere Opels, denk aan de zwarte motorkap van de Grandland X PHEV en het zwarte dak, dat we ook hebben gezien op de nieuwe Opel Corsa. Verder heeft de Mokka een nieuwe snuit die we ook op andere Opels gaan zien.
Minder overhang
Om even een idee te krijgen van de grootte van de nieuwe Opel Mokka: de wielbasis is marginaal gegroeid (met twee millimeter), maar de overhang voor en achter zijn een stuk kleiner. Aan beide kanten scheelt het meer dan zes centimeter aan overhang. Dit moet ervoor zorgen dat de auto wendbaarder is en eenvoudiger te parkeren. Mocht je nu helemaal verslingerd zijn aan de 350 liter grote bagageruimte en geen liter meer of minder willen is er goed nieuws: de nieuwe Mokka heeft óók 350 liter tot zijn beschikking.
Pure Panel
Dan gaan we nu door naar het interieur van de nieuwe Opel Mokka. Daarin zien we het ‘Pure Panel’, twee grote schermen vol met informatie. Het 12″-scherm voor je neus is voor de features van de auto, het scherm in het midden is voor de infotainment. Afhankelijk van de uitvoering heb je een scherm van 7 inch of 10 inch. Uiteraard zijn dingen als Android Auto, Apple Car Play, Connect en Emergency Call aanwezig.
CMP2-platform
De nieuwe Opel Mokka zal ook aanzienlijk beter rijden. Het vorige model stond GM Gamma II-platform, ditmaal staat de auto op de CMP2-bodemplaat waar de Peugeot 2008 ook op staat. Dit betekent dat de nieuwe Opel Mokka én 30% stijver zal zijn én zo’n 130 kilogram lichter dan voorheen. Kijk, dat schiet tenminste op.
Drie soorten motoren
Er staan drie soorten motoren op de planning voor de nieuwe Opel Mokka. De eerste categorie zal voorlopig de populairste zijn: driecilinder benzinemotoren. Daanaast zijn er nog viercilinder diesels voor de klanten die echt veel kilometers maken en een Mokka in hun leven nodig hebben. De derde is het model dat je op de afbeeldingen ziet: de Opel Mokka-e met elektromotor.
Opel Mokka-e
De elektromotor precies 100 kW sterk, omgerekend is dat 136 pk. De motor krijgt zijn ‘sap’ van een 50 kW accupakket. Daarmee kun je volgens de WLTP zo’n 322 km halen. De accu kun je in een halfuurtje tot 80% volgooien. De topsnelheid van de Mokka-e is 150 km/u.
De nieuwe Opel Mokka is aan het einde van de zomer te bestellen, de dealer zet er begin 2021 dan gele kentekenplaten op.
smex zegt
Geslaagd! Mooi auto
royaledeluxe zegt
Dacht ik ook! PSA is met heel herkenbare design(s) bezig en geeft elk van hun merken toch een eigen identiteit. Het komt misschien nog wel goed met Opel op deze manier.
Design_Driven zegt
Ik vind de nieuwe ‘visor’ snoet erg goed gelukt. Rest van de design-taal ook erg strak met goede proporties. Kleur is een beetje kermis achtig maar het contrast werkt wel.
Goed bezig Opel, fijn te zien dat er nu meer ruimte is voor een meer eigen gezicht ipv generiek GM design taal.
mennok zegt
Plak een Volkswagen logo op de neus en ik had het geloofd. Mooi hoor, daar niet van, maar wat is op dit moment een herkenbaar Opel designelement?
pignon zegt
@mennok: die kleur à la Maaskantje Manta
Lo Presti zegt
Geloof het of niet , maar ik zie er ook een manta mk1 trekje in ( waarschijnlijk door de kleurcombinatie groen-zwart).
lekkerlinksrijden zegt
@mennok: het logo
reactief zegt
De vorm van de verlichting. Dat haakje a la McLaren doet Opel al jaren en hier dus ook.
mashell zegt
Die rare chromen band over de portieren heen helemaal naar de achterkant is een typisch herkenbaar Opel designelement. Het is wat de Adam zo guitig maakt en de Astra station zo lelijk maakt. Het was verdwenen bij de Insignia en komt gek genoeg hier weer terug.
ar156sw zegt
@mennok: Da’s misschien niet helemaal per ongeluk… ik vermoed dat Volkswagenklanten voor Opel een belangrijke doelgroep zijn.
focusrs1 zegt
Wat een lelijk hok zelfs gratis hoef ik hem nog niet!
lekkerlinksrijden zegt
@focusrs1: ik wel, verkoop hem door
haroldt zegt
Fraai!
rikv99 zegt
Ik moet zeggen dat ik positief verbaast ben over hoe origneel Opel is onder de PSA groep. Zie maar weinig onderdelen van bijvoorbeeld een 208 terug in en op deze Opel.
rve007 zegt
@rikv99: toch is het eigenlijk gewoon een peug 2008. Daarvan stelde de redactie al vast dat het een lekker karretje was.
rikv99 zegt
@rve007: Onderhuids wel ja, maar qua middenconsole en stuur herken ik er niks van de PSA groep in terug.
intimrasiert zegt
Mooie auto, samen met de Scenic de betaalbare designtoppers
barchettadriver zegt
Fantastich, van Mokka naar Manta is maar 3 letters op de achterklep vervangen.
Kleur klopt, neus klopt, dus dan ben je al een heel stuk de goede (maas)kant op.
Edge zegt
Zo hé, dat ziet er tof uit! Ik ben vooral onder de indruk van de neus. Met die koplampen die goed doorlopen in de rest van die zwarte balk, krijgt het geheel een zéér moderne, bijna futuristische uitstraling. En dat in een doorgaans burgerlijk geachte Opel!
mashell zegt
Het lijkt er op dat alle auto’s straks hetzelfde interieur ontwerp gaan krijgen.
Edge zegt
@mashell: Tja, niet zo gek toch? Bij klassieke instrumentenclusters en dashboards kon je je nog onderscheiden met apart vormgegeven knoppen, lijnen, vormen en materialen. Tegenwoordig willend de meesten een scherm in plaats van tellers, en een scherm ernaast dat dan vanwege ergonomische redenen hoog op het dashboard moet zitten. Daar valt niet heel erg veel spannends mee te doen, tenzij je schermen gaat gebruiken die hartstikke onpraktische vormen krijgen.
mashell zegt
Wat zijn onpraktische vormen? Waarom moeten die schermen rechthoekig zijn? Niks aan het menselijk lichaam is rechthoekig dus het is in beginsel wel een onnatuurlijke vorm. Alle mobieltjes zijn inmiddels dezelfde zwarte pannenkoek, niet eentje is er bijvoorbeeld ovaal, terwijl dat wel handig zou kunnen zijn met een slimme UI.
Het instrumenten cluster van de Porsche Taycan heeft wel een afwijkende vorm. Twee schermen aan elkaar zoals Mercedes, BMW en VW (Golf 8) is misschien de goedkoopste oplossing maar niet de mooiste of meest ergonomische.
ar156sw zegt
@mashell: Tja… videos zijn nu eenmaal niet ovaal. Games ook niet. Een ovale wegenkaart voelt ook vreemd. Wellicht kan een ovaal scherm met een goed UI best werken, maar qua bruikbaarheid (zeker voor 3rd party apps) is het natuurlijk niet ideaal. In een auto zou het op zich beter kunnen dan voor bijvoorbeeld een telefoon, maar of het echt wat toevoegt? Denk dat je dan toch vooral rechthoekige zaken op je display krijgt met nutteloze ruimte eromheen.
mashell zegt
@ar156sw: je gezichtsveld is ook niet rechthoekig. We hebben ons geconditioneerd dat games, videos en user interfaces rechthoekig zouden moeten zijn maar anders dan een technische beperking bij beeldschermen is daar eigenlijk geen reden toe. Wees eens vrij en denk buiten de box.
adyton zegt
@mashell: als alles een scherm wordt is er weinig creativiteit te bespeuren. Net als bij gsms. Enige dat nog wat anders kan zijn is de UI. Maar ook daar is het veel hetzelfde, want in een auto is zwart namelijk ook veel minder afleidend en zeker ’s nachts heel welkom. Ik verwacht dat de focus meer zal verschuiven naar materialen. Zachte stoffen en brons/koper ipv chroom om toch enige warmte in het interieur te steken. Wat je ook al veel in huis interieurs ziet en bijna alle concepts van tegenwoordig.
fastforward zegt
Erg fraai. Beetje jammer van de lijkwagen chroomstrip. De Astra station ziet er in een donkere kleur mi uit als een lijkwagen. De nieuwe designtaal mag Opel zo snel mogelijk doorvoeren
m54b25 zegt
Ik vind ‘m gaaf! Eindelijk heeft Opel weer een sterke designtaal te pakken, met verwijzingen naar vroeger (Manta, GT, Diplomat) en invloeden van de GT X Experimental van twee jaar geleden. Tof ding!
caprio zegt
Mooie voor- en achterkant. Die chromen strip bij de c-stijl blijft een beetje begrafenis auto. Dash ziet er veelbelovend uit. Ik ben het eens, Opel gaat er goed op vooruit onder PSA vlag.
Dutchdriftking zegt
Tja, de Cross-over is niet mijn ding, maar het design in het algemeen is gewoon erg goed gelukt. Stel je eens voor, dit design op een grote station als de Insignia, of op een mooie coupé achtige 3 deurs versie van de Astra. Dat is toch gewoon Schitterend?
Breinstein zegt
Het model spreekt mij zo in eerste instantie niet aan, maar je kan aan alles zien dat deze auto z’n eigen karakter en uitstraling heeft. Zie veel nieuwe designelementen waardoor het veel minder een eenheidsworst is. Mijn complimenten.
sanderp zegt
Ziet er erg concept-car achtig uit. Bijzonder, weet nog niet of ik hem mooi vind.
tge2 zegt
Het zoveelste dertien in een dozijn crotchover geval met de tegenwoordig verplichte onhandige, vast ontzettend dure, maar wel trendy batterij erin. Ik sla ook deze over.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik dacht dat ik naar een concept keek, erg geslaagd
bernoulli zegt
Ben benieuwd. Op basis van de ‘foto’s’ lijkt het een enorme auto, maar dat is het dus niet. Benieuwd hoe dat in het echt oogt straks.
Verder wel een fris ding. De huidige Mokka heb ik nooit wat gevonden. Een Koreaanse hatch die een trap onder zijn kont heeft gehad.
fastshifter zegt
Wat is hier nu aan de hand? Het lijtk erop dat ik de Mokka leuk vind!
mashell zegt
Tja, dat kan alleen maar betekenen dat je bent toegetreden tot het legioen babyboomers.