Opel heeft de tweede generatie Grandland voorgesteld.
Om meteen even een opfrisser te geven. De Grandland staat bovenaan de apenrots van Opel en is daarmee het vlaggenschip van het merk onder de SUV’s. Dit is de tweede generatie Opel Grandland, een compleet nieuwe autop op het STLA Medium-platform van Stellantis. Dit platform kun je kennen van auto’s zoals de Peugeot e-3008 en e-5008.
De tweede generatie Grandland is een volledig elektrische auto. De SUV is uitgerust met een grote 98 kWh accu, daarmee ligt het WLTP-rijbereik op 700 kilometer. In het Nederlandse persbericht rept Opel niet over de maximale snellaadsnelheid, maar met DC-snelladen is de batterij in 26 minuten tot 80 procent te laden, aldus het merk.
Het platform van Stellantis is ook geschikt voor verbrandingsmotoren. De Opel Grandland komt er bijvoorbeeld ook als Plug-in Hybrid. De PHEV kan 85 km elektrisch rijden. Er is dus keuze uit verschillende aandrijfvarianten voor wie niet op een volledig elektrische auto zit te wachten.
Maten en looks
De SUV is 4,65 meter lang, 1,90 meter breed en 1,66 meter hoog. Daarmee is het echt wel een fors apparaat. De tweede generatie is 173 mm langer, 19 mm hoger en 64 mm breder in vergelijking met zijn voorganger. Daarnaast staat de Opel op grote 20 inch lichtmetalen wielen. De wielbasis bedraagt 2,78 meter.
Zowel aan de voor- als de achterzijde heeft Opel gekozen voor doorlopende lichtunits. Wat we tegenwoordig wel meer zien op auto’s. Sterker nog, je bent af als je niet mee doet aan deze trend blijkbaar. De designers hebben gekozen voor dunne lichtstroken, wat de Grandland een lekker strak voorkomen geeft. Net als bij de vernieuwde Porsche Taycan zijn de uitgeschreven letters op de achterzijde verlicht in het rood. Dat hebben ze goed afgekeken.
Interieur
Het is mogelijk om de achterbank in delen plat te gooien (40/20/40). Het maximale laadvolume bedraagt 1.641 liter. In het interieur staat een groot 16 inch beeldscherm centraal gepositioneerd en het is gericht op de bestuurder. Daarnaast is er ook nog een Intelli-HUD head-up display.
Tegenwoordig is het hip om als autofabrikant op te scheppen over fysieke knoppen. Zeg maar iets dat vroeger doodnormaal was. Kijk ons eens analoog zijn! Opel doet vrolijk mee en zegt dat de klimaatregeling door middel van fysieke knoppen te bedienen is. Oké.
Und weiter
Opel heeft nog niets bekendgemaakt over de marktlancering van de tweede generatie Grandland. Het enige dat het merk deelt is dat de SUV nu nog niet leverbaar is. Nog even wachten dus. Vanzelfsprekend zijn prijzen dan ook niet bekend.
William zegt
Die hoogte van 166 cm is dat inclusief die plastic haaievin achterop? Die zijn vaak 4 of 5 cm dacht ik. De netto hoogte kan soms enorm verschillen, zie de Subaru Outback met de extreme dakrails. Die zijn ongeveer 7 cm hoog.
Johanneke zegt
Ik zou het persoonlijk niet durven kopen, omdat ik nogal vraagtekens heb bij de bouwkwaliteit van PSA, maar qua uiterlijk vind ik de designtaal van Opel en Peugeot nu erg fraai.
mashell zegt
Van buiten ziet het er goed uit. Van binnen echte ouderwetse Opel treurnis, hier moet echt meer kleur in. Opvallend is de enorme klep voor de laadpoort. De moet bij een EV juist heel compact zijn, deze staat vaak heel de nacht open en er loopt of rijdt wel eens iemand langs om de andere aansluiting van dezelfde laadpaal te gebruiken. En natuurlijk: een EV lanceren in de kleur van een Duracell batterij is altijd fout!
mark997gt3 zegt
Benieuwd naar de prijs. Accupakket met 98kWh is niet mis…. Fraai design.
mark997gt3 zegt
Vraag me af wat het merk Opel nou nog toevoegt.
Franse clonen met Opel sausje. Vroeger stond Opel voor Duitse eenvoud. Niet voor niets jaren lang de meest verkochte auto’s in NL.
Geen idee waar het merk nu voor staat. En de belangrijkste vraag : welke groep klanten spreken ze aan.
De oude klandizie is lang overgestapt op degelijk Koreaans lijkt mij.
Heb het gevoel dat Opel met name concurreert met concern broers. Dat kijk mij zinloos.
kniesoor zegt
Dat van de ‘oude klandizie’ klinkt inderdaad aannemelijk. Maar kennelijk is er desondanks een markt voor het merk. In het kader van de diversiteit misschien.
lekkerlinksrijden zegt
minder fratsen en lekker strak getekende auto, zijn zat mensen die van een rustiger design houden ipv bijv. de 3008, dit kan voor hen een alternatief zijn
potjak zegt
De oude klandizie is volgens onderzoeksbureau GfK overgestapt op:
1. Volkswagen
2. Ford
3. Kia
4. Toyota
5. Huyndai
Geen enkele frans merk in ieder geval.
denniyo zegt
Zo zeg ziet dit er even een flink stuk beter uit dan die overdreven drukke en ietwat gedrongen 3008, deze verhoudingen zien er fysiek een stuk beter uit dan bij zijn Franse broer en hier zitten tenminste nog normale stijlvolle velgen onder, als ik moest kiezen dan was de keuze snel gemaakt helemaal als blijk dat er van die 700km’s op papier minimaal 600 tot 650 in de praktijk overblijft bij normaal gebruik!
degrotemuis zegt
In 26 minuten naar 80% kan best netjes zijn, maar vanaf hoeveel procent? Het is voor Opel te hopen dat ze deze als EV wat concurrerender kunnen prijzen dan de Astra en Corsa EV, of dat de uitvoeringen met verbrandingsmotor nog wel verkopen.