De Nederlandse prijs van de gloednieuwe Opel Frontera is bekend en het is een regelrechte prijsknaller.
De nieuwe Opel Frontera is de zoveelste B-segment cross-over van Stellantis, maar toch is deze auto anders. Deze auto staat namelijk, net als de nieuwe C3, op een ander platform. Of beter gezegd, een andere versie van het CMP-platform.
Waarom is dit interessant? Met dit Smart Car Platform kan Stellantis auto’s heel scherp in de markt zetten. Dat zagen we al bij de Citroën ë-C3, die heel schappelijk geprijsd was. Daarom waren we ook heel benieuwd naar de prijs van de Frontera.
Wat blijkt? De Opel Frontera wordt inderdaad tegen een hele scherpe prijs in de markt gezet, met name de elektrische variant. Die is er vanaf €30.499. Het prijsverschil met de benzineversie is maar heel klein, want die kost €29.499.
Voor dit bedrag krijg je een cross-over die aan de bovenkant van het B-segment zit. Optioneel is de auto zelfs met zeven zitplaatsen te krijgen. Dat wisten we nog niet, maar helemaal als een verrassing komt dit niet. De bijna identieke C3 Aircross (waarvan de prijs nog niet bekend is) heeft namelijk ook een derde zitrij.
De elektrische Opel Frontera heeft standaard een actieradius van 300 km. Dat is vrij karig, maar er komt ook een versie met een grotere accu en 400 km range. Qua benzineversies is er een 1.2 met 100 pk en een 1.2 met 136 pk, beide mild hybrid.
Om te kijken hoe goedkoop de Opel Frontera nu echt moeten we natuurlijk even de concurrentie erbij pakken. Die komt vooral uit eigen huis. We nemen voor deze vergelijking de elektrische versie.
- Opel Frontera Electric (300 km range): €30.499
- Fiat 600e (408 km range): €35.990
- Hyundai Kona Electric (377 km range): €36.995
- Citroën ë-C4 (355 km range): €37.655
- Jeep Avenger (399 km range): €38.500
- Peugeot e-2008 (342 km range): €39.270
Conclusie: de Frontera is inderdaad een stuk goedkoper dan de concurrentie. Het verschil met de e-2008 is bijna 10 mille. En dat terwijl de Frontera ook nog eens ruimer is dan al deze auto’s. Het nadeel is alleen de actieradius. Maar wellicht is de versie met 400 km range alsnog interessant geprijsd…
vetnek zegt
Hoeveel namen uit de rijke automotive historie zal men bij Stellantis nog uit het stof trekken om vervolgens te kunnen verkrachten?
awesome zegt
Het is wachten op een Calibra.
Dat zal dan vast een cross-over worden, het liefst elektrisch.
Robert zegt
Ze hebben nog:
– Panhard
– Simca
– Talbot
– Plymouth
– DeSoto
– Imperial
– AMC
– Eagle
… en dan zijn er nog -tig merken die soms maar een paar jaar bestonden, of waarvan de merkenrechten op een gegeven moment weer naar andere partijen zijn overgegaan.
Johanneke zegt
Ben best benieuwd hoe hier 7 personen in passen. Ziet er uit als lengte t-roc oid.
Wel nette prijs!
Flutterbear zegt
Zie het meer als 5+2, al twijfel ik al over 5 volwassenen achterin. Verder kan je de kofferbak en enige vorm van kreukelzone voor de kinderen achterin volledig vergeten.
Flutterbear zegt
Bedoelde 3 volwassenen achterin, op de tweede rij.
Dr.Dre zegt
Ja! Twee volwassenen met benen voorin en 5 x Lt. Dan uit Forest Gump op de tweede en derde zitrij.
wimof zegt
Het zou eerlijker zijn om de inhoud van de batterij te vermelden ipv die stupide onhaalbare WLTP kilometers, zo kunnen we ons zelf een idee vormen.
machielvdd zegt
Die vermeldt Opel vooralsnog niet
Flutterbear zegt
Als je de WLTP norm niet kan halen zou ik een een cursus modern rijden aanraden. Juist de bruto capaciteit van de accu benoemen geeft alleen maar verwarring en stimuleert fabrikanten totaal niet om efficiënte EVs te maken.
De Hummer heeft 200 kWh maar ver kom je er niet mee. Snelladen van 350 kW stelt dan ook niks voor als andere EVs de helft van de energie per kilometer verbruiken.
vetnek zegt
Mee eens.
Hyundai en Kia geven de netto capaciteiten weer weet ik toevallig. Ken meerdere verhalen/mensen die derhalve de opgegeven kilometers dan ook prima halen.
MarcoM zegt
Die 300 zal in de winter met 4 personen net 200 zijn, maar gelet op de aanschafprijs kun je er niets van zeggen.
mashell zegt
Voor opa en oma kan dat prima voldoende zijn om door de regio te toeren om de kleinkinderen en ziekenhuizen te bezoeken.
MarcoM zegt
Ik zit nog te wachten op een Agila EV, met 20 penlights kun je dan net naar de Aldi.
maotje zegt
Mag hopen dat die beter is dan de vorige frontera. Die waren heel snel weer compleet uit het straatbeeld verdwenen.