Opel lanceert komende september, op de IAA in Frankfurt, de vijfde generatie Opel Astra. De sleutelwoorden zijn niet heel verrassend: lichter, zuiniger, dynamischer, en innovatief natuurlijk.
Er was een tijd dat Opel het bestverkopende automerk van Nederland was, en de Kadettjes als warme broodjes over de toonbank gingen (pun intended). Met de jaren werd de concurrentie in het C-segment steeds moordender, en moest Opel veel marktaandeel afstaan aan Volkswagen, Ford, en de Franse merken.
Maar de 5e generatie Astra (11e generatie als we de Kadett meerekenen) moet het tij doen keren. Volgens de grapevine komt er een GSi met 250 pk, en gaat de auto tot 200 kg lichter worden dan het huidige model, en dat mocht ook wel. Opels staan niet bekend als vedergewichtjes en minder kilo’s betekent minder uitstoot, en dus goedkopere auto’s. Bovendien is ook Opel fanatiek aan het downsizen geslagen, dus daar zit al een flinke gewichtsbesparing.
De Rüsselsheimers trappen hun offensief vandaag af met eigen foto’s van hun afgetapete nieuwe Astra, want zo rollen fabrikanten tegenwoordig. Op autojunk vind je een video vol historie (It’s awesome. It will redefine the compact segment with German engineering, best-in-class connectivity and emotional design for a very affordable price), die ons onder andere leert dat de slogan ‘Das Auto’ die VW tegenwoordig gebruikt, keihard is gerecycled van Opel dat al veel eerder dibs had op de leus. Tevens passeren alle 11 generaties van de KaddAstra in onderstaande gallery de revue.
“Het ontwerp van de nieuwe Opel Astra is gestart vanaf een blanco vel. Het resultaat is een revolutionaire en aanzienlijk efficiëntere auto.” dixit Opel. Het is wel te hopen, want de ‘nieuwe’ Corsa bracht ons uiterlijk en qua afmetingen vooral meer van hetzelfde. Als we de vorige generaties Astra echter naast elkaar leggen hebben we er wel vertrouwen in dat er in september echt een nieuw product staat te shinen in de Duitse bankenstad.
dimi zegt
Hopelijk een serieus stuk lichter en betrouwbaarder dan de huidige generatie. De huidige Astra blijf ik persoonlijk een grote teleurstelling vinden, zeker de GTC: veel te zwaar, te onbetrouwbaar en ook slechte motoren. Want qua design, zitcomfort en ruimte was de huidige Astra top in vergelijking met zijn concurrenten.
remylahaye zegt
@dimi: Naar zeggen van Opel 120 KG lichter en met de nieuwe motoren erin zelfs 200 KG.
Dutchdriftking zegt
@remylahaye: Ze zijn nu dan ook zo’n 200kg zwaarder als een vergelijkbare golf…..
gertjan2012 zegt
Huh, wat een apart design … dat lijkt toch net alsof het nog een test model is ? Dat kopen mensen toch niet?
stfu zegt
@gertjan2012: Serieus? :’)
gertjan2012 zegt
@stfu: Wat denk je zelf?
stfu zegt
@gertjan2012: nu niet meer ;)
robskilov zegt
Ik heb het idee dat vooral Skoda de plek heeft overgenomen van Opel als auto ‘voor het volk’.
gtwillem zegt
@robskilov: vergeet vooral Kia, Dacia, Hyundai en Chevrolet niet.
norge zegt
Opel…..Denk er liever niet aan terug…
toniominestrone zegt
@norge: hmm, Opeltje Kadett c GT/e, Commodore gs/e, Ascona 400?
norge zegt
@toniominestrone: Uitzonderingen die de regel bevestigen..
406_v6 zegt
@toniominestrone: vergeet de Lotus Omega niet….
406_v6 zegt
@norge: Opel GT (1e model), Diplomat (vooral met V8 een fijne auto), 1e generatie Manta SR/E en met de huidige Insignia en Astra is er kwalitatief weinig meer te klagen, bij Opel geen DSG problemen, geen uitgerekte kettingen enz.
mrrallycross zegt
Dus er komt dan een gsi en een opc? Klinkt leuk
riddertevoet zegt
Ik zou de huidige Astra zeker niet als een onbetrouwbare auto willen kwalificeren. Het design is ook dik in orde. De enige manco’s zijn inderdaad het gewicht en het brandstofverbruik. Hopelijk borduren ze qua design voort op de huidige Astra generatie en proberen ze niet het wiel weer opnieuw uit te vinden met alle gevolgen van dien. De huidige designtaal van Opel is een schot in de roos.
riddertevoet zegt
@riddertevoet: Oh. Ik lees nu dat ze vanaf een “blanco vel” zijn begonnen met de nieuwe Astra. Waarom in vredesnaam.
Esprit_de_Flandre zegt
@riddertevoet: Smaken verschillen. Ik vind het design van Opel gene vette.
Idem voor VW trouwens…
henkhupelschoten zegt
heb laatst met m’n moeder een nieuwe wagen voor haar gekocht, de Opel Adam Glam favourite 1.0, ik moet zeggen. die 1L 3 cilinder is echt goed. geen gepflom meer trekt lekker door! dus als je in de markt bent voor de nieuwe astra maar niet weet welke motor, niet twijfelen gewoon de driecilinder pakken. overigens hoop ik nog steeds dat de astra de voorkant gaat krijgen van het monza concept, wat een schittterende wagen was dat zeg, de ster van de IAA in 2013
ghost zegt
@henkhupelschoten: de 1.4 100PK is ook super. Ik vind die eigenlijk lekkerder dan die 1.0l driepitter. Nadeel van de Adam imo is de matige ruimte achterin. Een 4-zitter is het echt niet!
henkhupelschoten zegt
@ghost: klopt rijdt ook heel goed maar die lust nogal een slok, en die automaat is het niet helemaal. heb er zelf nog mee gereden maar de 1.4 zit wel veel pit in!
baasbas zegt
@ghost: ik heb een tijdje een Astra met 1.4 100pk gereden. Ik ben wel wat gewend wat trage auto’s betreft maar die is serieus gevaarlijk langzaam. Bij elke keer invoegen staat het zweet op je rug.
Esprit_de_Flandre zegt
@henkhupelschoten: Zal dat 3 cilindertje niet wat te zwak zijn voor een Astra? Ondanks gewichtsbesparing zal die nog steeds een pak meer wegen dan een Adam…
escort77 zegt
“Maar de 5e generatie Astra (11e generatie als we de Kadett meerekenen)”
Ehhh, er waren toch 5 generaties Kadett? Tot ca 1992 had je de E-kadett, daarna kwam de Astra F.
(in NL dan he, daarbuiten werd de naam Astra al eerder gebruikt)
406_v6 zegt
@escort77: tot 1993 (Kadett E) 7 Kadett Series, van ’37-’40 Kadett series I en II, van ’62-’93 Kadett A t/m E.
jrk68 zegt
Leuk, die reclameposter van dat oude Kadettje, het bewijs dat VW zelfs hun slogan van Opel heeft gejat.
Eind jaren 80 verkocht Opel nog 50000 Kadetts per jaar, tot de kwaliteit achteruit holde. Ze hadden bedacht dat het een briljant plan was om de toeleveranciers het vel over de neus te trekken.
De man achter het plan werd weggekaapt door VAG maar de schade was al aangericht, nu bouwen ze kwalitatief goede auto’s die zelfs Opel scepticus zou kopen.
Het lijkt alsof de geschiedenis zich gaat herhalen, VAG tenonder aan de arrogantie die Opel destijds de kop kostte en alle leaserijders weer verplicht in een Opeltje, precies zoals dat 30 jaar geleden ook was.
fj272 zegt
Ik hoop niet dat die gereedschapskar op de foto tot de standaarduitrusting gaat behoren..
krissie zegt
zie foto 1, da’s de kadett van vóór ww2 @escort77, en dan klopt het aantal van 11 weer wel, en die gereedschapskar is opel’s invulling van garantie @fj272 ;)