De nieuwe Opel Astra Electric komt binnenkort op de markt en heeft een nette 416 kilometer bereik.
De Duitse autofabrikant Opel heeft de elektrische versie van zijn Astra geïntroduceerd. Hij is verkrijgbaar in de carrosserievarianten hatchback en wagon. De auto is iets efficiënter dan het equivalente Peugeot-model, terwijl het extra koppel heeft. Hij wordt aangedreven door een enkele motor dat er voor zorgt dat je er maximaal 416 kilometer mee kan rijden.
Opel Astra Electric
Tegenwoordig kijken we gelijk naar het bereik als we een elektrische auto onder ogen krijgen. Design, snelheid, interieur? Razend interessant ja, maar het bereik is toch wel het belangrijkst. Daarom is de Opel Astra Electric cruciaal voor het merk. In 2030 zal het merk in Europa alleen maar elektrische voertuigen maken, de Astra moet daaraan bijdragen.
De Astra is mechanisch verwant aan de Franse evenknie: de Peugeot E-308. Deze is er al sinds september. De Astra levert 156 pk (115 kilowatt), maar het koppel is verrassend genoeg met 10 Newtonmeter gestegen tot 270 Nm. Opmerkelijk is dat de elektrische varianten zo goed als hetzelfde eruit zien als hun tegenhangers op diesel of benzine. Of dat iets goed is, is om aan jou te bepalen.
Wat wel goed is, in onze ogen dan, is dat het tweetal een lekkere 170 kilometer per uur kan rijden. Harder dan de meeste EV’s. Je kunt wel minder vervoeren, dit komt door de accu’s die wat meer ruimte in beslag nemen. De Astra kan 516 liter herbergen en 1.553 liter als je achterstoelen neerklapt.
Waar zit het verschil?
Eigenlijk gaat het veelal om de vraag of je een Duitse of Franse auto zou willen hebben. De techniek is hetzelfde, de looks wat anders. Maar nu is er ook een verschil in het bereik. De Opel Astra Electric komt namelijk wat verder. Als de Peugeot en de Opel helemaal vol zijn geladen, dan komt de Fransman 400 kilometer ver. De Duitser gaat nog 16 kilometer verder. Dat is toch zeker twee keer naar de supermarkt heen en weer rijden!
De twee auto’s delen echter wel hetzelfde accupakket van 54 kWh. Toch weet de Opel er meer bereik uit te persen. Is je accu helemaal op? Dan duurt het ongeveer een half uur om hem tot 80% op te laden met een 100 kW-snellader.
De auto komt in het voorjaar naar ons land toe. Reken op een prijs vanaf 40.000,- euro. Met wat opties wellicht nog wel meer. Wel elektrisch, dat dan weer wel.
Johanneke zegt
Qua design is dit echt wel een gelikt apparaat. Rood en blauw staat de auto echt goed. Ze zullen wel voornamelijk in het wit rondrijden, maar goed.
mashell zegt
Daar is tie dan, de elektrische stationwagen waar hele volksstammen op wachten.
Range is goed voor de accu grootte maar dat snelladen met 100 kW is wel heel erg 2018.
Dutchdriftking zegt
De beste elektrische auto van dit moment. Gewoon een fijne station voor de leaserijder welke over een paar jaar door kan stromen naar Jan Modaal zonder lease auto.
MM93 zegt
416km wltp, dus in de winter haal je net de 250km
Johanneke zegt
Als je als de gemiddelde Nederlander rijdt wel ja. Van stoplicht naar stoplicht sprinten, keihard op de rem voor ieder bochtje of rotonde ipv even uit laten rollen.
Ik haal in iedere auto die ik ooit meer dan 1000km gereden heb een lager verbruik dan opgegeven, en toch vinden mensen dat ik snel rij. Bijzonder eh.
Ed Mini Einser zegt
Keurig bereik…. Zolang het benzine qua kilometers niet evenaard voor mij geen electrisch
Johanneke zegt
Want jij rijdt wekelijks in 1 ruk je tank leeg?
cloverleaf zegt
In 2 rukken diesel ja
stefanvts16v zegt
Want jij rijdt 400 km achter elkaar zonder te stoppen voor een toilet of een bak koffie onderweg?
seatleon zegt
Toen deze werd aangekondigd leek het mij wel wat, maar ik vind de accu aan de krappe kant. Ik had toch wel een accu van 80Kwh verwacht. Dan heb je een bereik van 600km en kan je er ook in de zomer met een vouwwagen of wat fietsen achterop mee uit de voeten. Althans dan ben je iets minder beperkt qua range.
mashell zegt
Een 80kW accu mag je in een auto als deze niet verwachten. Dat vindt je in wagens die als EV zijn ontworpen (bijvoorbeeld ID.4) of een klasse of twee hoger zijn zoals de BMW i4.
tenaci zegt
Lijkt me een prima eerste EV voor mij. Als hij ook nog een beetje wat kan trekken is het helemaal top! Eindelijk eens niet veroordeeld tot een SUV als je een betaalbare EV zoekt!