De nieuwe Nissan Qashqai is eindelijk los!
Het is altijd een groots moment als de grondlegger van een genre vernieuwd wordt of voorzien van een opvolger. In dit geval gaat het om de compleet nieuwe Nissan Qashqai. Het is al weer de derde generatie, die intern J12 heet, dan weet je dat ook weer! We wisten al dat de auto eraan zat te komen. Niet zozeer door overijverige spionage-fotografen, dan wel details die Nissan gaandeweg bekendmaakte.
Zoals bekend krijgt de nieuwe Qashqai de bekende V-Motion-grille. Alleen is de V ditmaal iets kleiner dan voorhen. Het geheel wordt gecompleteerd met platte LED-koplampen en boomerang-esque dagrijverlichting. Het ziet er een tikkeltje overgestileerd uit, maar de rest van het front is vrij strak. Daardoor misstaat het niet direct, alhoewel het uiteraard persoonlijke smaak is. Qua uiterlijk is het nog altijd duidelijk een Qashqai, maar is ‘ie iets stoerder geworden.
Afmetingen nieuwe Nissan Qashqai
De nieuwe Nissan Qashqai is iets groter dan voorheen. In de breedte groeide het nieuwe model met 32 mm, in de hoogte met 25 mm en in de lengte met 35 mm. De wielbasis groeide met 25 mm. Ondanks de bescheiden groeispurt, is de nieuwe Nissan Qashqai zo’n 60 kilogram lichter dan voorheen, afhankelijk van de uitvoering.
De nieuwe Nissan Quashqai wordt leverbaar met 11 kleuren en 16 kleurencombinaties in totaal. Het dak kan in sommige gevallen in een andere kleur besteld worden. Qua wielen kun je voor het eerst 20 ‘jetsers’ bestellen. Misschien wel het grootste punt van verbetering van de nieuwe Nissan Qashqai is het interieur. Dat was niet zozeer slecht, maar er was absoluut ruimte voor verbetering.
Onderstel nieuwe Nissan Qashqai
De nieuwe Nissan Qashqai staat op het bekende CM-platform. De eenvoudige versies hebben een torsieas achter. Als je kiest voor vierwielaandrijving of de 20 inch wielen, krijg je een onafhankelijk multi-link setup mee. Dit is volgens puristen ontiegelijk belangrijk, alhoewel we de eerste nog moeten tegenkomen die het verschil duidelijk kan aanwijzen.
Het begint met een 1.3 liter viercilinder turbo met milde hybride aandrijving. Deze levert 140 pk en 240 Nm. Stap twee is exact dezelfde motor, maar dan met de eentjes-en-nulletjes anders gekalibreerd met 160 pk en 260 Nm als resultaat. Standaard is een handgeschakelde zesbak aanwezig. Optioneel kun je kiezen voor een CVT. Deze kun je eventueel bestellen met vierwielaandrijving.
Hybride
Een stapje hoger staat de hybride Nissan Qashqai. Deze combineert een 1.5 viercilinder met elektromotor om gezamenlijk 190 pk en 330 Nm te leveren. De 1.5 motor drijft overigens NIET de wielen aan, de motor dient als generator. Het grote voordeel is dat je dan geen transmissieverliezen hebt. Net als bijvoorbeeld een Mitusbishi Outlander PHEV heeft deze auto géén versnellingsbak. Nadeeltje: de hybride is alleen leverbaar met voorwielaandrijving. Diesels komen er niet.
De Nieuwe Nissan Qashqai staat nog dit jaar bij de Nederlandse Nissan-dealer!
Meer lezen? Dit zijn DE 12 gamechangers van dit millenium!
okdoei zegt
Deze auto vergelijk ik met een tukkie doen op de bank en dat je half wakker wordt van geluid, een keer binnensmonds: “hmm, wat” zegt en weer verder gaat slapen.
Dikke gaap.
Johanneke zegt
Mijn 1993 en 1998 mitsubishi galants hebben ook multi link ophanging, wat iets te duidelijk en groot onder de motorkap beschreven staat. Rijdt prima, maar of het beter is, geen idee.
Maar deze qashqai ziet er best prima uit naar mijn mening! Beetje veilig gestyled, maar daardoor zal het bij velen waarschijnlijk prima in de smaak vallen. Hopelijk kan een auto als deze Nissan weer winst opleveren.
nofxke zegt
Als je regelmatig achteraan zit of wat sportiever rijdt voel je toch duidelijk het verschil met of zonder multilink hoor…
fmgarcia zegt
Grote kans dat we de achterkant nooit meer zonder fietsendrager zullen zien!
mashell zegt
Die combinatie van blauwig leer en zwart kunststof in het interieur geeft al hoofdpijn als je er op een foto naar kijkt. Dat wil ik in het echt niet meemaken.
metalmike zegt
@mashell: Ik vermoed dat bijna niemand het zo bestelt. Tenzij hij kleurenblind is.
meetsysteem zegt
Haha, ik vond het wel grappig
w0o0dy zegt
Iemand die één of meer argumenten heeft waarom de Hyundai Tucson niet een veel betere keuze is? Die hybride met benzine generator is wel Interessante techniek. Ben benieuwd of die verhoudingsgewijs heel scherp wordt qua prijs… Maar zo op t eerste gezicht.. heel snel de Tuscon halen!
txiki zegt
Vierkante wielkasten
Variomatic zegt
@w0o0dy: omdat dat net zo’n schreeuwerig lelijk opgeblazen ding op een te kleine wielbasis is, waar je tov een normale ‘lage’ middenklasser zo 5 mille meer voor mag neerleggen ‘omdat crossover’.. Koop of gewoon een echte SUV tweedehands (X5, Q7, whatever) als je daar zo op kickt of een goeie nieuwe middenklasser, maar niet zo’n overpriced wannabee crossover hok dat vlees noch vis is..
Variomatic zegt
Blijft een eersteklas drollenbak om te zien, ik zou er niet dood in gevonden willen worden…
jensoffbutton zegt
Ik vind hem er wel dik oké uit zien, interieur is netjes.
Maar al vaak gelezen dat ze technisch toch echt niet sterk zijn, één van de zwakste Aziatische merken met franse betrouwbaarheid.
net10 zegt
Volgens de ANWB occasiontest is de Qashqai zeer betrouwbaar, dus inderdaad Franse betrouwbaarheid. De 1.3 TCe ( bij Mercedes is dit de veel gebruikte M282 motor) is gewoon een hele goede motor, de 1.2 TCe was wat minder. De nieuwe Qashqai is een mooie auto, die denk ik goed verkocht gaat worden.
Variomatic zegt
@net10: de ANWB moet je ook niet naar luisteren. De Adac zit op een veel grotere en reprentatievere bak data en daar kwam de 2016 en 2017 Qashqwaal uit de bus als ‘flop’ met zwaar rode cijfers. Het engelse Whatcar dat berijders naar hun ervaringen enqueteert over de betrouwbaarheid is ook zeer negatief:
Nissan as a brand disappointed in the 2019 What Car? Reliability Survey, finishing 28th out of 31 manufacturers – below Skoda, Seat, Peugeot and Vauxhall.
Meanwhile, the Qashqai was the second worst-performing family SUV; only the Range Rover Evoque was reported as being less reliable…
Daar ga je met je ANWB flut-test..
revstars-net zegt
Waarom zit hier nog het oude Nissan logo op?
net10 zegt
De Nissan Qashqai scoort ook goed in de occasiontest van Autoblog, Autoweek en Reabilty Index van Warenty Direct. De motor is de bekende 1.3 TCe die Mercedes (M282), Renault, Dacia en Nissan al in veel modellen vanaf 2018 gebruiken.
Dit is natuurlijk een nieuw model, maar denk dat de auto prima is. Er wordt ook veel al bewezen techniek gebruikt
Variomatic zegt
@net10: die van autoblog en warranty directs’ reliability index gaan over modelserie 1 van 2007-2014, de problemen zitten met name in de tweede serie. En autoweek praat alles recht als je ze er voor betaalt.. Whatcar en de Adac doen alleen uitspraken als ze statistisch genoeg onderliggende data hebben om die uitspraken te kunnen onderbouwen..
WinkeB zegt
@iconicracecars: hadden ze nog liggen
frank2b zegt
Ik scroll naar de comments en ben meteen vergeten hoe-die er ook al weer uit zag…..
superboertje zegt
Wat een saai ogend stuur. Kan zo mee in de jaren ‘90
Papageno zegt
Nissan Rogue in USA (voor de archivaris)
jpsienen zegt
Ik vind de HR-V in één klap een stuk spannender geworden. Wat een gare verschijning.