Nissan’s succesnummer blijft waarschijnlijk ook een succesnummer.
De Qashqai was voor Nissan een schot in de roos. Je zou kunnen zeggen dat het een cashcow is (padoem pats). Dit type auto is inmiddels alomtegenwoordig. De Qashqai heeft allang niet meer het rijk alleen, maar Nissan doet nog vrolijk mee. Inmiddels is de derde generatie gearriveerd.
De tijd dat Nissan’s er slaapverwekkend uitzagen ligt alweer geruime tijd achter ons, dus de nieuwe Qashqai is een frisse verschijning. Dat moet ook wel anders ga je het als merk heel lastig krijgen tussen al het cross-overgeweld. Heel onderscheidend is de Qashqai ook weer niet, maar dat komt eerder omdat de andere merken Nissan hebben nageaapt dan vice versa.
Wat Nissan wel afgekeken heeft: de Qashqai is nu met een zwart dak leverbaar. Daarmee kun je dus helemaal trendy voor de dag komen. Naast het exterieur is ook het interieur weer helemaal up-to-date, met een strak dashboard en het obligate multimediascherm pontificaal in het midden.
Dan zijn we nu aanbeland bij de kern van de zaak: de prijzen. De gloednieuwe Qashqai is vanaf €33.540 te krijgen. Voor dit bedrag heb je de mild hybrid-versie met 140 pk. De instap-uitvoering (de Visia) komt met een handgeschakelde zesbak, 17 inch stalen velgen en de nodige rijhulpsystemen.
Volgens Nissan is dit een “zeer competitieve instapprijs”. Klopt dat een beetje? Als we de prijzen van de concurrentie erbij pakken: ja, best wel. De Qashqai is niet de allergoedkoopste auto in het segment, maar de Ateca en de Grandland zijn driepitters. Bovendien is de Ateca zo kaal als Christian von Koenigsegg. De nieuwe instapper van de Qashqai kan qua prijs dus prima meedoen in de cross-overjungle.
- Seat Ateca Reference 1.0 TSI: €29.400
- Opel Grandland X 1.2 Turbo Edition: €32.249
- Kia Sportage ComfortLine 1.6 GDI: €33.395
- Nissan Qashqai 140 MT: €33.540
- Citroën C5 Aircross PureTech 130 Live: €33.990
- MG EHS Comfort: €34.990
- Hyundai Tucson 1.6 T-GDI i-Motion: €34.995
- Ford Kuga Trend 120 pk: € 34.210 (tijdelijk actieprijs: €33.210)
- Mitsubishi Outlander PHEV Pure: €35.990
- Mazda CX-5 2.0 SkyACTIV-G: €36.490
- Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Life (96 kW): €38.490
imre741 zegt
Ik mis hier alleen de kadjar en de prijzen hiervan. Deze is tevens competitief geprijsd en bied dezelfde ruimte
maussieknip zegt
Weet niet wat ik van de neus moet vinden. Jullie?
mashell zegt
Niks mis met een zwart driehoekje aan de voorkant toch? Als het maar niet al ver uitgebreid is. Hoewel in deze moderne tijden mijn voorkeur uitgaat naar een voorkant zonder zwart driehoekje…
Variomatic zegt
Wederom een wanstaltig lelijk wannabee hok op een te korte wielbasis met veel te grote wielbasis. Je betaalt er ook nog zo 5 mille meer voor dan voor een middenklasse stationwagon die veel meer praktische ruimte biedt. Als je dan zo kickt op een SUV koop dan niet zo’n nepper/drollenbak als dit maar gewoon een echte tweedehands, een Q7 of een X5 of zo..
goedverhaal zegt
@variomatic: korte en lange wielbasis in één auto. Interessant. Buiten dat, smaak is subjectief. Ik vind de Q7 en X5 net zo onaantrekkelijk.
Variomatic zegt
@goedverhaal: oeps.. ‘een te korte wielbasis met te grote wielen’ that is.. en mooi kun je een Q7 of X5 idd niet snel vinden, maar de quasqia is daar vervolgens weer een erg slap aftreksel van, nog een treetje ellendiger :-)