Althans, de nieuwe Nissan 400Z zal er alleen met stoere mannen-aandrijving zijn.
Het is op dit moment een van de laatste puristische auto’s. We hebben het over de Nissan 370Z. Als jij een auto wil met een atmosferische motor voorin, achterwielaandrijving én een handbak, dan is de 370Z ongeveer de enige optie.
Zeldzame configuratie
Uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals de Ford Mustang GT en diverse Morgans. Maar wat ooit de standaard was voor de Opel Kadett (C) en de Ford Escort (Mk1), is nu een buitengewoon zeldzame configuratie. Er wordt al jaren gesproken over de opvolger van de Nissan 370Z en dat komt mede doordat er héél erg veel tijd is om dat te doen.
Het kwaad op wielen
De auto is namelijk al erg lang in productie, zonder dat er echt grote wijzigingen zijn doorgevoerd. Ja, behalve dan door de fiscus. Die ziet de 370Z als Het Kwaad Op Wielen, waardoor de auto enorm gestraft wordt door de BPM, wat de auto in Nederland onverkoopbaar maakt. Nissan zal wat aan de opvolger moeten doen om de commerciële kansen in Nederland te vergroten.
Impopulair
Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Althans, het zal niet ver genoeg gaan. Dat laat Nissan weten aan het gerenommeerde Auto Express. Op dit moment moeten de Nissan 370Z en de Nissan GT-R vervangen worden. Omdat Nissan uit een zware periode komt, krijgen de belangrijke modellen voorrang. De crossovers dus. Logisch. Sportauto’s zijn extreem impopulair als business case: de ontwikkeling kost enorm veel geld en niemand koopt ze. Ze dienen voornamelijk als imagebuilder.
Besparen
Nissan heeft een manier gevonden om geld te besparen. Ze gaan gewoon weer het oude FM-platform gebruiken. Dit klinkt erger dan het is. De eisen voor een sportwagen zijn min of meer hetzelfde. Nissan kan dan het model aan kleden met de nieuwste features en een compleet nieuw koetswerk en interieur. Daarbij is Nissan niet de enige die oude platforms gebruikt. De Ferrari F8 Tributo staat nog op de 458-basis. De huidige ‘nieuwe’ 992 is stiekem gewoon een 991 en de basis van de nu nog huidige Mercedes-Benz S-Klasse stamt uit 2005.
Nadeel
Nog een voordeel, de Nissan 400Z kan op deze wijze sneller op de markt komen. Het brengt wel een groot nadeel voor ons Nederlanders en mensen met een Nederlandse achtergrond. De kans op Fairlady Z met een (plug-in) hybride aandrijving is zeer gering. Daar werd in 2009 geen rekening mee gehouden en is niet mogelijk met het platform. Anderzijds zijn de benodigde accu’s veel te zwaar en dat past niet bij een sportief rijdende auto. Iets dat erg belangrijk is voor een Z-auto.
400 pk
Naar alle waarschijnlijkheid krijgt de Nissan ‘400Z’ een 3.0 V6 met twee turbo’s en zo’n 400 pk, vandaar ook de naam. Over die naam gesproken, het klinkt superlogisch. De opvolger van de 350 en 370 heet 400. Echter, het zou de eerste keer zijn dat een Z-model niet de cilinderinhoud weergeeft, maar het aantal paarden.
2022
Of de auto naar Nederland komt, is allerminst zeker. Sterker nog: het is maar de vraag of de Nissan 400Z naar Europa komt. Nissan gaat zich meer focussen op de Chinese en Amerikaanse markt. Voor Europa gaat Nissan (nog) meer samenwerken met Renault en zich richten op elektrificatie. De Nissan 400Z staat gepland voor 2022. Mocht 400 pk te min zijn, is het goed om te weten dat een Nissan 480Z ook in de pijplijn zit.
rolov zegt
Een 480z ? Dan moet de nieuwe gtr echt weer spectaculair zijn.
sr20det zegt
@rolov: kijk even naar de huidige 911 Turbo S en je weet welke richting de GT-R op zal gaan.
rolov zegt
@sr20det: die schijnt geniaal te zijn. Een mooie taak voor Nissan om die te verslaan
nissanfairladyz zegt
Nissan zou ook een Elektrische GT-R moeten bouwen, net als Porsche de Taycan heeft.
VeniVidiVici zegt
@rolov: Aangezien er 2 turbo’s op 400Z zitten denk ik dat een tuner er zelfs makkelijk een 500Z van kan maken.
Mas zegt
@rolov: mooie bak, maar ik ga toch voor de GT-R, donkerblauw model 2016?
cloverleaf zegt
Misschien volgend jaar toch maar eens even een 370z Nismo op een trailertje zetten vanuit Duutsland. Heerlijk beest.
porker zegt
Mooi is anders. Hoe rijdt het in vergelijking met een huidige 991 (even duur)
PunicaOase zegt
@porker: een stuk oncomfortabeler qua wegligging, wind- en bandengeruis.. wel een tof ding hoor..
pa045 zegt
@porker: ik heb niks over prijzen gelezen en een 370z is vanaf een €56000 nieuw. Daar krijg je nog geen Porsche voor..
Het lijkt wel dat deze Nissan minder afschrijft dan de Porsche..
PunicaOase zegt
@pa045: euh, laatste nieuwprijs 370Z was EUR 115K..
pa045 zegt
@punicaoase: inderdaad.
nissanfairladyz zegt
Je vergat even CO2 he ? :D De 370z heeft een relatief oude motor, met veel uitstoot. Zoveel uitstoot zelfs dat een Porsche goedkoper is dan een Nissan 370z.
mcshine zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
remkov zegt
@mcshine: die worden van achteren geduwd..?
mcshine zegt
@mcshine: nutteloze bijdrage? Das pas hypocriet. Wel “prikken” in het blog zelf maar niet kunnen ontvangen?
Het was niet op de man, en duidelijk niet serieus bedoeld.
imaginenl zegt
Maak dan gewoon een leuke electro racer als de tesla roadster en je hebt een echte imago bouwer. Nu een ice sportwagen uitbrengen is een extreem slechte businesscase.
pivavar zegt
DE 350Z of de 350Z is sowieso veel te zwaar. Mooi afstudeerproject. Een 400Z waarbij de 400 staat voor het minder aantal kilo’s lijkt een beter vooruitzicht.
nissanfairladyz zegt
https://www.youtube.com/watch?v=ouOqWZM28Qw Ombouw van een 350Z met elektrische aandrijving van een Tesla.
Heb zelf 7 jaar een 350z gehad, SUPER VEEL plezier van gehad. Mis hem echt heel erg. Wat een betrouwbare bak was dat zeg. Gekocht voor 13k met 70k kilometer. Verkocht voor 8k met 200k kilometer erop. Wat ging er stuk? Bobine van cilinder 2. Oehhhh spannend.
Heb nu een vorm van een elektrische auto om geld te besparen. Wat wel veel geld koste aan de 350z was de wegenbelasting, benzine en de banden. Voor de rest een top auto. Echt leuke auto voor weinig geld, wel moet je goede cashflow hebben elke maand om de upkeeping kosten te kunnen betalen. Maar die zijn relatief stabiel, geen vreemde rare kosten zoals vele collega’s van mij met BMW’s e.d. En stock rijdt je een 335i eruit. De 335i kan je alleen ff chippen en dan ben je sneller..
Stukje TOP techniek uit Japan. Zou wel een 350z, 370z of een “400z” willen die volledig elektrisch is. Gewoon een lekkere elektrische sport bak.
kennone zegt
Yes!!??????
jwcroy82 zegt
Om de commerciele kansen in nederland te vergroten ja dat zal nissan een worst wezen. Zo’n pislandje als nederland met z’n belastingklimaat, nissan zet z’n pijlen wel op belangrijke grote automarkten zoals de vs en china.
Dutchdriftking zegt
Als het nu weer eens een betere auto dan een Cayman is voor aanzienlijk minder geld…. Maar dat zal wel niet.
B00G1E zegt
de 370Z is overigens in de VS nog steeds nieuw te krijgen, vanaf $30000. De Nismo begint bij $45k.