Wat krijg je als je de vormen van een Lightyear vertaalt naar een hogere auto? Nou eh… dit dus.
Nederland is niet een land wat bekend staat om haar vele zonuren, maar er wordt hier wel volop gewerkt aan zonneauto’s. We kennen natuurlijk allemaal het verhaal van Lightyear, maar er worden ook volop zonneauto’s gebouwd op de TU Delft en TU Eindhoven.
Het Solar Team van die laatste universiteit heeft nu weer een nieuwe zonneauto ontwikkeld: de Stella Terra. Waar dit meestal hele lage auto’s zijn, is het deze keer juist een hoge auto. Niet omdat dit tegenwoordig zo hip is, maar omdat het een auto moet zijn die off-road kan.
De vorm van de auto komt bekend voor, want de Stella Terra ziet er en profil uit als een opgehoogde Lightyear 1. De auto verhoudt zich een beetje tot de Lightyear zoals een Model Y zich verhoudt tot een Model 3. Mooi is anders, maar goed, het gaat om de techniek.
Laten we het daarom over de techniek hebben: deze off-road zonneauto heeft een actieradius van 630 km, puur op de zon. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de zon schijnt. Met deze auto moet je dus off-road gaan rijden in Afrika, niet in Scandinavië.
Om het concept van een zonneauto te laten werken is het belangrijk dat het gewicht laag blijft. De dames en heren van TU Eindhoven hebben het gewicht weten te beperken tot 1.200 kg. Het vermogen is niet bekend, maar de Stella Terra heeft een (begrensde) topsnelheid van 145 km/u.
Solar Team Eindhoven heeft tot nu toe alleen nog maar in Nederland gereden met de Stella Terra, maar dat is eigenlijk niet waar deze auto thuishoort. Daarom gaan ze in oktober de Afrikaanse zon opzoeken. In Marokko willen ze een tocht van een kleine 1.000 km maken, die eindigt in de Sahara.
Foto’s: Solar Team Eindhoven/Bart van Overbeeke
mashell zegt
In elk geval al mooier dan een Model Y!
Het idee dat je puur op zonne-energie met een vier persoonsauto door de Sahara kunt rijden is fascinerend (voor de R4 fans: 4latas op Netflix).
fanboy zegt
@mashell: Door de Sahara is wat uitdagend.
Maar door Afrika op de zon wordt momenteel gedaan door een Nederlands stel.
Die hebben zonnepanelen achterin mee en leggen die uit, waardoor ze vrij snel kunnen laden.
De expeditie is niet 100% op de zon, maar ze hebben wel stukken van duizenden kilometers achter elkaar puur op eigen zonne energie gedaan.
Zie: https://4x4electric.com/
leefvrij zegt
Hij lijkt van de zijkant op de Tatra T87
z3cabby zegt
Hij lijkt van de zijkant op een hoogzwangere Chihuahua. Desalniettemin een fraai initiatief.
flyerbunch zegt
Blijft knap hoe dat technologie blijft vorderen, maar recent gelezen over zonnecellen folie die ze zelfs op bestaand auto’s (EV) kunnen wrappen (reeds getipt). Als je die combinatie dan nog eens kunt maken wordt het nog efficiënter!
rulefollower zegt
Wat is de capaciteit van de panelen? Ik gok dat hij max. 5 kWh gaat halen. Genoeg tijd voor een zeer forse boswandeling (van een dag of 2) voor je weer verder kan.
JelmerS zegt
Zonnepanelen op een auto is echt bijvangst in de marge ten opzichte van het verbruik. Wel leuk om als student mee bezig te zijn natuurlijk, veel plezier in de zandbak!
steephh zegt
In dit kader wellicht wel leuk om te melden: er is een Nederlands echtpaar dat op dit moment met hun Skoda Enyaq (jawel, full-EV) aan het overlanden is door heel Zuid Afrika: https://4x4electric.com/
Ze hebben hiervoor wel een setje zonnepanelen mee zodat ze ook kunnen off-grid kunnen laden waar dat on-grid niet mogelijk is. Maar dat vind ik persoonlijk wel erg toffe ontwikkelingen. Het geeft een beetje dezelfde vibes alsof men met de eerste benzineauto ging overlanden in Zuid Afrika, in plaats van per kameel.
JanJansen zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –