De Audi e-tron krijgt een nieuwe naam. En nieuwe techniek!
Het is voor fabrikanten soms eventjes schuiven met namen voor hun modellen. Af en toe wordt je ingehaald door de tijd. Denk aan de BMW ‘M550d’ waar een 3.0 diesel in ligt of de Mercedes-Benz CLC dat eigenlijk een gefacelifte Mercedes-Benz C-Klasse Sportcoupé was. Vandaag is duidelijk dat Audi even een kleine hiaat aanpast.
Het gaat namelijk vandaag om de Audi e-tron. Toen deze auto uitkwam, was het de enige elektrische Audi. Mede daardoor kon Audi versneld de naam ‘e-tron’ aan het grote publiek communiceren. Echter, er zijn nu veel meer elektrische Audi’s op het moment en die hebben een extra typenaam om zo de positie in het gamma weer te geven.
Denk aan de Audi Q4 e-tron en de Audi e-tron GT. De Audi A6 e-tron is eveneens onderweg. Sterker nog, er komt een tijd aan dat er meer elektrische Audi’s zijn dan op benzine.
Nieuwe naam Audi e-tron
Wat Audi gaat doen is heel simpel, de Audi e-tron krijgt binnenkort een facelift. En met binnenkort bedoelen we 9 november, dat is overmorgen al! Bij die facelift maakt Audi meteen van de gelegenheid gebruik om de naam eventjes aan te passen naar Audi Q8 e-tron en Audi Q8 e-tron Sportback.
Audi stuurt een foto de wereld in waarop te zien is dat er in grote lijnen niets zal gaan veranderen. Dat is op zich ook niet nodig, want de Audi e-tron is een fraaie gelijnde en keurig geproportioneerd koetswerk. Zelfs @jaapiyo ‘graaft’ het design van de e-tron. Daarbij heeft de e-tron nog een troef in handen: het is wel een elektrische SUV, maar het is geen rijdend statement dat je een elektrische SUV rijdt. Het is bovenal een heel erg fijne Audi.
Verbeteringen
Er zijn wel een paar dingen die ze mogen verbeteren en hopelijk is dat ook het geval. Het is nog niet bevestigd, maar er gaan sterke geruchten dat Audi de techniek flink onder handen neemt. Het zou gaan om nieuwe motoren én accupakketten. De techniek ontwikkeld zich heel erg snel. In 2018, toen de Audi e-tron op de markt kwam, was de range en met name de laadtijden erg indrukwekkend. Tegenwoordig is het acceptabel.
Volgens Carscoops zal met name de actieradius verbeteren: 600 km volgens de WLTP. We zijn erg benieuwd. We verwachten wel dat er drie modellen zullen zijn. Op dit moment kun je kiezen uit de ’55 quattro’ of het ‘S-model’. Misschien dat de ’50 quattro’ (met minder vermogen en kleinere actieradius) weer terug kan keren.
Meer lezen? Deze 12 auto’s kregen een nieuwe naam bij de facelift!
Robert zegt
Jammer dat die e-tron GT zo prijzig is, want dit vind ik toch wel een van de fraaiste EV’s die er op de markt zijn.
PunicaOase zegt
Eens, je ziet ze helaas zelden, misschien omdat de Taycan ongeveer hetzelfde kost of zelfs iets minder.. maar die GT is echt de fraaiste!
wimof zegt
Naast een Lucid is het een koopje.
Jaaaag zegt
In het Frans betekent etron drol… Ik had gedacht dat ze daar iets aan gingen doen. Maar het wordt dus de Audi Q8 keutel.
pignon zegt
En deze dan Q8 noemen? Dat laat weinig ruimte voor uitbreiding aan de bovenkant van het segment. Hoe moet dat dan als er een elektrische Q7 komt? Gaat die dan Q9 heten?
adyton zegt
Ik denk dat Audi zichzelf wat vastgereden heeft in hun onoverzichtelijke elektrische naamgevingen en de namen die ze in andere markten al gebruikt hebben.
Ik snap niet dat dit niet gewoon Q5 etron kan genoemd worden. Of Q7 etron aangezien ze bij de marketing praatjes zeiden dat de etron dezelfde binnenruimte van een Q7 heeft blijkbaar.
Maar in huidige normen lijkt deze ‘Q8’ etron idd niet de hoogste trap te zijn en is er zeker ruimte om te groeien in luxe en grootte.
mashell zegt
Zou het niet logisch zijn geweest om een wagen die qua formaat precies tussen Q5 en Q7 in zit, Q6 te noemen…
mattr zegt
Of Q11. Of Q12345678. Ruimte aan de bovenkant is oneindig toch?
gekketurbo zegt
Veel mensen hebben niet door dat de Etron redelijk topsegment is. Het is een zeer grote auto die redelijk laag gelijnd is waardoor het qua proporties redelijk mee valt qua grootte. Qua prijs en uitrusting is het krek eender met de Q8. Beetje aangeklede Etron gaat makkelijk over de €100k en laat dat precies gelijk zijn met de Q8minus de BPM diefstal…
Stay Positive zegt
@willeme : Raar dat ze de e-tron gaan hernoemen naar Q8 e-tron, aangezien dit model toch een hele andere auto is dan de Q8. Ik zat dit bericht dan ook met een opgetrokken wenkbrauw te lezen.
willeme zegt
@staypositive:
Ik denk dat het ook komt omdat de Q4 e-tron er al is en de Q6 e-tron een Macan (dus Q5 opvolger achtig iets) zal worden. Op deze manier heeft Audi wat ruimte over als er nog een model tussen de Q6 e-tron en Q8 e-tron komt. Overigens is het niet zo heel erg raar, want de e-tron is een flinke maat groter dan de Q5 en bijna van hetzelfde formaat als de Q8.
gekketurbo zegt
Als kleine toevoeging; Q8 en e-tron zijn redelijk gelijk qua prijs en uitrusting, dus positionering…
detroitv8 zegt
Dat is dus echt niet waar. De etron start bij 60k ofzo, krijg je een kraak interieur met niet functioneerde infotainment voor terug. De Q8 staat een volle trede hoger.
mashell zegt
Die Q8 heeft precies hetzelfde infotainment. Q4, e-tron, Q7, Q8, A8, A6, allemaal hetzelfde infotainment. Overigens vind ik het interieur van de e-tron juist erg goed.
audirs3 zegt
Komt in NL door de BPM.
gekketurbo zegt
Haal de BPM eraf bij de Q8 en ga is dan vergelijken…
dromedaris zegt
De Q4 e-tron blijft dan ongewijzigd en dit gaat enkel over die grote boot van een e-tron.
Ik vind de Q4 e-tron er al gedateerd uitzien door de achterlichten.
mashell zegt
De Q4 is net zo’n twee jaar op de markt. Geen idee wat er gedateerd aan de achterlichten is trouwens.
mashell zegt
Ben benieuwd of en hoe ze de actieradius zover zouden kunnen opschroeven. Nu rijdt je met een e-tron 55 in de zomer 350km (426 WLTP) dan is 600 WLTP best een grote stap.
gekketurbo zegt
Volgens de informatie bij de voetnoot onder de * is de etron ongeveer 15% zuiniger qua verbruik. Ik vermoed dat ze qua batterij ook flink gaan plussen. Nu is 86 Kwh bruikbaar en als ze dat gaan vergroten met 25% naar 108Kwh heb je die 600km wel te pakken.
Op zich geen gekke getallen…
*Q8 e-tron: Power consumption (combined*) in kWh/100 km: 24.4–20.1, CO₂ emissions (combined*) in g/km: 0; // Q8 Sportback e-tron: Power consumption (combined*) in kWh/100 km: 24.1–19.5, CO₂ emissions (combined*) in g/km: 0;
R82 zegt
Volgens mij wordt het 115KW wat er straks ingaat. Dat is nu 95. Dus dat is 20% meer. Dus met die efficiency en grotere accu haal je dit wel. Dus in de praktijk zal dit wel rond de 400+ gaan uitkomen. Als je een factor 0,7 t.o.v. fabrieksopgaven doet dan kom je meestal wel redelijk uit. Dat zagen we vroeger ook bij de praktijkverbruik bij een benzine auto.
mashell zegt
Een 115kW batterij maakt de wagen wel flink duurder, in die zin is de naam Q8 dan wel beter passend.
Poulusma zegt
Opzich niet heel vreemd, de Audi E-tron ontleent zijn naam immers ook al van de A3 E-tron. Toentertijd hebben ze dus ook al geschoven met namen…
mlo zegt
Helaas geen kilo gewichtsbesparing? Zou mooi zijn als er in het persbericht had gestaan dat er 750kg afgeschraapt is, zodat ‘ie nu net onder de 1.750kg zou wegen. Dat is nog steeds veel, maar een stuk gezonder.
Deze zullen we denk ik niet zo vaak meer zien op de NL wegen. Maximale bijtelling over bijna het hele bedrag is lang zo leuk niet meer.
mashell zegt
Wat je vraagt is onrealistisch. Dat gewicht van 1750 kilo is het gewicht van een Tesla Model 3, een elektrisch lichtgewicht. Dit is een veel grotere auto, die zal altijd zwaarder wegen.
RutgerK zegt
De naamgeving is een voorschot op de nieuwe prijzen vrees ik. Het verschillen tussen de etron en Q4 is te klein om er iets tussen aan te bieden. Met de benaming Q8 komt er ruimte voor de Q6 etron in de prijslijst.
banderas zegt
Facelift? Dit apparaat ziet er inmiddels toch wel verouderd uit naast al z’n nieuwe broertjes.