Het kost wel een flinke zak geld, maar dan heb je ook wat.
Een auto als de Mazda MX-5 NA, die een dusdanig grote cult following heeft, verdient het om een toegewijd restauratieprogramma te hebben vanuit de fabrikant. Ondanks het feit dat de auto alweer bijna 30 jaar meegaat, heeft Mazda vorig jaar pas zo’n initiatief in het leven geroepen. Inmiddels hebben de Japanners de eerste auto af weten te ronden, maar dit is slechts het begin van iets groots.
Zoals we eerder al schreven, betreft het een uitvoerig restauratieproces waarbij de auto’s vrijwel volledig in het nieuw worden gestoken. Afgezien van het feit dat Mazda een groot aantal onderdelen m.b.v. de oorspronkelijke leveranciers nieuw aanbiedt, houdt het merk zich bezig met het volledig herstellen van de MX-5, of zoals hem in Japan kennen: de Eunos. In tegenstelling tot de productie van vernieuwde onderdelen wordt hier juist gebruik gemaakt van de kennis van de Japanse Roadster Club. De MX-5’jes worden tot in het kleinste detail afgebroken, om vervolgens weer opnieuw opgebouwd te worden. Het plaatwerk, de aandrijflijn: er is bijna niets dat Mazda niet restaureren kan.
Dit alles komt natuurlijk tegen een flinke prijs. De basisoptie kost al 2,5 miljoen yen, ofwel een kleine 20.000 euro. Hierbij worden naast een boel andere zaken o.a. de verf hersteld en de softtop gefixt. Wie het interieur wil op laten knappen, betaalt nog eens 700.000 yen (5.500 euro). Het restaureren van de aandrijflijn kost 800.000 yen (6.300 euro). Wie zijn MX-5 het volledige herstelproces wil laten ondergaan, betaalt 4.850.000 yen (38.000 euro).
Jammer genoeg is de service voorlopig enkel bedoeld voor Eunos-eigenaren. Buiten Japan om worden dergelijke restauratieprojecten nog niet door Mazda uitgevoerd. Echter, naar verluidt moet de service op termijn wel naar Europa en andere delen van de wereld komen. Momenteel worden de Mazda’s MX-5 hersteld in een fabriek in Hiroshima.
bussie88 zegt
Op zich natuurlijk heel mooi, maar de USP van de mx5 is toch enigszins betaalbaar roadsterplezier?
kapitein zegt
@bussie88: Ergens heb je een punt, maar zo gaat dat in de autoliefhebberij. Een Volkswagen T1 is ooit ontworpen als een praktisch gebruiksmiddel, een werkpaard. Inmiddels worden ze over de top gerestaureerd en gaan die dingen weg voor meer dan een ton. Het is een stukje nostalgie, een oude tijd herleven. En dat mag voor sommige mensen best wat kosten.
Hubert zegt
Geweldig initiatief. Je eigen versleten producten innemen, vervolgens volledig restaureren en dan als nieuw weer verkopen.
soundgarden zegt
@Hubert: slim toch?? Geef ze eens ongelijk.
momo zegt
@Hubert: Ze worden niet verkocht, maar voor de klant gerestaureerd.
kevindb zegt
20.000 euro voor de buitenkant… Ik heb een nieuwe softtop en de auto compleet gespoten en alle minpunten van de buitenkant bijgewerkt (lees nieuwe dorpels, achterschermen, volledig roest en deukvrij maken) voor nog geen 5k… binnenkant opgeknapt en nieuwe motor en ik ben nog geen 10k kwijt. Is hij ook praktisch nieuw, voor dat prijsverschil maar op 95% ipv 100% klaar.
lekbak zegt
@kevindb: Een auto goed laten spuiten kost al 5k. Al dat ijzerwerk er nog bij en een goede klus kan simpelweg niet voor dat geld. Dan moet er ergens bezuinigd zijn waar je niet wilt dat er bezuinigd word.
laptom zegt
@lekbak: Nou een MX5 spuiten is echt geen 5k. Het is geen Mercedes SEL qua formaat.
kevindb zegt
@lekbak: Het is maar een klein wagentje, red je makkelijk voor 5k. Daarnaast zijn de kleuren die erop geleverd zijn ook niet bepaald de meest exotische of dure kleuren. De de- en montage heb ik ook zelf gedaan.
lekbak zegt
@kevindb: Dan vergelijk je al appels met peren natuurlijk. De- montage duurt ook de nodige uren, en uren zijn duur. Ik zeg niet dat 20k een koopje is, maar ik snap wel dat het is een aantal gevallen zo duur kan zijn als je serieus goed werk wilt leveren. 5k kan gewoon niet goed zijn als je zoveel laat doen, tenzij je dus een aantal volle dagen werk zelf doet. En dan nog vind ik het scherp…
desjonnies zegt
Toen ik ooit MGB ging rijden -een oud lijk, meer geld was er niet- waren onderdelen voor oudere B’s (chroombumper) peperduur en nauwelijks te koop.
Maar in de tachtiger jaren kwam er een complete renaissance op gang, Leyland de moeder van MG kon en deed niets maar bedrijven als Moss gingen onderdelen voor Engelse roadsters produceren, het gevolg was een vloedgolf aan betaalbare onderdelen, waardoor de Engelse shake rattle ’n roll sportwagentjes op een stijgende belangstelling konden rekenen en dit succes en een medewerker van Mazda USA hebben de MX5 doen ontstaan.
Ik heb nauwelijks MX 5 ervaring, maar een sportwagentje dat qua verkoopsucces alle trotse Britse merken doet verbleken, daar zal toch een hele florissante aftermarket onderdelen industrie voor bestaan?
Heb je Mazda toch niet voor nodig?
dare2think zegt
@desjonnies: Je hebt bijvoorbeeld Cabriohoeve.nl en mx5-winkel die zich helemaal gericht hebben op de MX-5.
Zo groot is de markt ervoor… in Nederland. (en nee ik werk er niet)
civicfk3 zegt
@dare2think: cabriohoeve gebruikt grotendeels imitatie onderdelen uit China. Dikste beunhaas toko die door de mx5 club de hemel ingeprezen wordt.
dare2think zegt
@civicfk3: Tja ik zeg niets over mijn voorkeur ;) Het feit dat het bestaat zegt genoeg over de hoeveelheid mensen die een MX5 hebben en daar de boel overeind houden.
momo zegt
@civicfk3: Eigen ervaring? Ik hoop niet dat je op basis van ongegronde meningen een hele zaak de grond in loopt te boren. Een snelle search op internet leert dat heel veel mensen tevreden zijn met cabriohoeve. Wie moet ik geloven? De vele positieve recensies, of jou?
mgmgb zegt
@desjonnies:
Daar heb je een heel goed punt, maar er valt toch iets te zeggen voor het originele spul. Momenteel staat mijn B al een jaartje te slapen in de garage door tijdgebrek, maar als ze rijdend is maak ik zo veel mogelijk kilometers. Mijn ervaring met die reproductie-onderdelen is op z’n best gemengd. Ondanks de beroerde reputatie van British Leyland zijn originele (new old stock) onderdelen zonder twijfel de gouden standaard van kwaliteit en betrouwbaarheid. Een simpel voorbeeld: mijn originele alarmlichtschakelaar heeft het 35 jaar volgehouden. Toen die van ellende uit elkaar viel ben ik in een jaar tijd door 3 reproductieschakelaars van Moss heen gegaan. Meer dan een keer of 4-5 gebruik per stuk kunnen ze niet gehad hebben. Na lang zoeken een origineel nieuw exemplaar gevonden, geen enkel probleem meer gehad in de +/- 30.000km die daarop volgden. Idem ervaring met de remlichtschakelaar, ruitensproeierpomp, richtingaanwijzer en nog talloze andere kleine onderdelen. Reproductieplaatwerk is ook bagger, een paar honderd euro betaald voor een nieuwe kofferklep en die paste zo mogelijk nog slechter dan de originele die door een vorige eigenaar met te veel gewicht op het kofferrek verkloot was. Je mag zo de aanschafprijs rekenen voor de kosten die je kwijt bent aan een ouderwetse plaatwerker die het enigszins kan laten passen. Zodat het niet uit de toon valt bij de toch al bedroevende pasvorm van een ’79er B die uit tot op de draad versleten mallen gebouwd is.
PunicaOase zegt
Voor veel minder koop je er een die nog in heel goede staat is… of gewoon een nieuwe…
michaelb zegt
Vrijdagmiddag humor?
hp525i zegt
Gaaf! Maar krijgen ze nu ook betere roest behandeling? Anders sta je er over 5 jaar weer. ?