Eh, wat?
Het is iets wat puristen lastig kunnen begrijpen. Een oude naam op een nieuw model plakken. Ford heeft het gezonde verstand gebruikt om hun elektrische crossover Mustang Mach-E te noemen. Een briljante zet, te meer omdat de auto ook visuele elementen deelt met de Mustang.
Daardoor is het voor de consument meteen duidelijk hoe ze de auto kunnen inschatten. Ford hoeft zo geen speciaal ‘elektrisch familiegezicht’ te ontwerpen, wat nog best lastig is getuige de BMW i Performance-lijn bijvoorbeeld. Ook is de naam ‘Mustang’ al van Ford. Ze hoeven niet te checken of het geen gênante geslachtsziekte is in het Sanskriet of Mandarijn.
De kans dat dit een succes wordt lijkt erg groot. Prima prestaties en een redelijke prijs. Tel daarbij op dat je een enorm dealernetwerk hebt en elektrisch rijden wordt zo een stukje interessanter voor de Late Majority en Laggards. Logisch dat Ford al aan het kijken is naar een manier om het te verwachten succes uit te breiden. Dat dat gaat gebeuren is weliswaar nieuws, maar niet verrassend. Maar dat de auto gebruiken gaat maken van Volkswagen techniek, is dat wel!
Dat meldt AutoExpress. In een interview met Murat Gueler (de design chef van Ford Europe) weten dat ze erg in hun nopjes zijn met de Mustang-connectie. Bijna direct werd besloten om de elektrische Mustang-familie uit te breiden. Nu wil Ford dat zo snel mogelijk doen, maar duurt het wel even voordat ze geschikt platform hebben ontwikkeld. Daarom gaat Ford samenwerken met niemand minder dan Volkswagen. Nu wisten we dat de twee merken gingen samenwerken, maar dat een nieuwe Mustang in technische zin een Volkswagen is, is opmerkelijk.
De platforms voor de kleine Mustang Mach-E worden in licentie gebouwd. Het platform in kwestie is het MEB-platform, dat we bijvoorbeeld kennen van de ID.3. Nu was er nog twijfel of er van een Volkswagen wel een Ford te maken was. Fords EV-baas, Ted Cannis, vertelt dat Ford een andere designfilosofie heeft, maar dat het MEB-platform voldoende vrijheid biedt om er een ‘echte’ Ford van te maken. Wanneer we de compacte Ford Mustang EV mogen verwachten, is nog niet bekend.
mashell zegt
Hmm. Het artikel heeft vooral veel foto’s van een Ford die niet op een VW platform staat.
willeme zegt
@mashell: Daar is een goede reden voor. De foto’s zijn er nog niet. Als je het scherm even iets verder van je af houdt, kun je een goed idee krijgen.
mashell zegt
@willeme: goed punt, wat Murat Gueler inderdaad tussen de regels door zegt is dat de wagen vooral op de Mach E gaat lijken. En dat is best een goed idee, die Mach E ziet er goed uit maar is ook echt anders dan de MEB wagens ID.3, ID.4 en Q4 waarvan we al een goed idee hebben hoe die er uitzien.
tenaci zegt
Dus de nieuwste mustang is niet alleen een elektrische SUV maar is onderhuids een VW…. en ik maar denken dat de Mustang II met viercilinder een dieptepunt was….
milvus zegt
@tenaci: de mach-e is nog niet op vw platform gebaseerd. Een eventueel zustermodel wel.
tenaci zegt
@milvus: precies, en dat zustermodel is dan de nieuwste Mustang.
rijnounsdoor zegt
Is er dan niets meer heilig?! Straks gaat Renault motoren maken voor Mercedes, is een Toyota een halve BMW en Saab een Opel met een sausje.
Oh wacht…?
frank2b zegt
@rijnounsdoor: Moeniegekkerwordeninderdaad! :)
Dutchcarwizard zegt
Hopelijk hebben ze de problemen met de software opgelost.
bullgod76 zegt
Hmmm, Ford staat er altijd om bekend dat ze erg goed en sportief rijden vanwege hun geweldige onderstellen. Dat voordeel zal dus ook volledig verdwijnen met een vw onderstel.
jpoers zegt
@bullgod76: er staat niet Volkswagen onderstel, maar platform.
tourannetje zegt
@jpoers: tja, ik heb nooit begrepen waar het platform ophoudt en het onderstel begint?
hotze zegt
@tourannetje: draagarmen, veren/dempers e.d., dat lijkt meer onder ’t kopje onderstel te vallen.
Edge zegt
Enerzijds wel begrijpelijk. Het afnemen van de MEB platforms verkort de ontwikkelingstijd van de kleine Mach E aanzienlijk, waardoor Ford enkele concurrenten in de tas kan hebben als het aankomt op marktintroductie van een kleine elektrische SUV.
Anderzijds vind ik het juist niet begrijpelijk. Ford heeft meer auto’s dan alleen de kleine Mach E. Als men nou een eigen verlengbaar/inkortbaar platform zou maken, had je direct een goede basis voor een volgende generatie Fiesta, Focus en diens crossoverderivaten. Of zou Ford daarvoor óók bij Volkswagen aankloppen?
crepito zegt
Dat dealernetwerk is inderdaad een enorm voordeel…
https://www.google.nl/amp/s/electrek.co/2019/12/11/ford-dealership-mustang-mach-e-test-tesla-ev-misinformation/amp/
willeme zegt
@crepito: who cares? Alleen Fansla’s en Musketiers ;-).
Als het gaat om plaatsen voor aanschaf en onderhoud, zijn er véél meer servicepunten.
Service. Je weet wel. Met 400 man in een koude loods staan met een schop na kennis te kunnen maken met de slechtste lakkwaliteit ooit :). En dat ze met klachten niet opnemen. Alleen al uit principe zou ik kiezen voor die Mustang-E ;-)
frank2b zegt
@willeme: Ik heb onlangs mogen aanschouwen hoe een nabije kennis van me z’n Model 3 á € 49k in ontvangst mocht nemen op een koud en guur haventerrein en dat was van een diepe droevenis zonder weerga. En inderdaad: de lak was beschadigd – of onvolledig gespoten. Wat er aan de hand was, kon ik niet goed beoordelen, het was te ellendig allemaal. Wat een onpersoonlijke, onvakkundige ellende. Het is schier onbegrijpelijk dat Tesla dáár mee wegkomt. Ik snap er écht helemaal niets meer van. Zelfs die jeweetwelgarage in Rotterdam is nog klantvriendelijker…..
nissanfairladyz zegt
@frank2b: ja maar die Duitsers komen er gewoon mee weg met hun super slechte techniek betreft de elektrische aandrijflijn. Maar daar hoor ik jou niet over.
frank2b zegt
@nissanfairladyz: kijk nog maar eens goed naar mijn berichten over de Duisters … ;)
crepito zegt
@willeme: Mijn Tesla kon ik ophalen in de tijd dat de service nog subliem was, gelukkig. Maar je vergeet wel dat Tesla mikt op Mobile Service.
robert110 zegt
@crepito: Dat is niets nieuws. Er zijn maar weinig dealers die je van goede correcte informatie kunnen voorzien. Zelfs tesla heeft daar last van.
E34M5Touring zegt
@crepito: Er zijn 3.000 Ford dealers in de US. Ze hebben er 15 gebeld. Gedegen onderzoekje hoor….
Esprit_de_Flandre zegt
@crepito: Geen drama, want het model is nog niet te koop. Tegen dat het productiemodel er echt is, zullen de dealers wel opgeleid zijn over de Mach E. Beetje oneerlijk om een dealer zo te overvallen met vragen over een auto waar ze zelf alleen nog maar een foto van gezien hebben…
Poulusma zegt
De Mustang Mach-E zou vanaf de zijkant gezien zo als Mazda door het leven kunnen!
Dutchdriftking zegt
Tja, ik ben bang dat we dit in de toekomst nog veel meer gaan zien. Unieke merken gaan er helemaal uit….
Edge zegt
@dutchdriftking: Was het niet wijlen Sergio Marchionne die ooit zei dat er eigenlijk maar ruimte is voor drie of vier grote autoconcerns in de toekomst?
kminne zegt
Wat een ongekende treurnis.
BaRa zegt
@kminne: Ach, het is in sé niet anders dan een BMW met een M-pack. Dat pack heeft ook weinig te maken met een echte M. Ditto met Mercedessen in AMG-trim vs een echte AMG. De juiste productverpakking – en dat omvat de naam – is deel van de ervaring.
kenneth_hagers zegt
Tja toch lastig te begrijpen dat iedereen zo graag met het Duitse knieval platform wilt werken.
Blijkbaar gaat men er van uit dat iedereen alles zomaar even snel vergeet, ik zeg NEIN!
Edge zegt
@kenneth_hagers: Ik denk dat die knieval de dames en heren van Ford worst zal wezen. Die hebben waarschijnlijk gewoon gezocht naar een partner op korte termijn een platform beschikbaar hadden dat prima geschikt is voor de kleine Mach-E die ze gepland hebben. En dat dat dan Volkswagen blijkt te zijn, is nou eenmaal zo. Als bijvoorbeeld PSA een beter platform voor hetzelfde geld had kunnen leveren of hetzelfde platform voor minde geld beschikbaar kon stellen had Ford ongetwijfeld daarvoor gekozen.
kminne zegt
@edge: Dat ligt iets genuanceerder. De familie Ford wil binnen 5 jaar de hele toko verkocht hebben en daarom hebben ze een CEO aangesteld die geen zak om auto´s geeft en de halve tent afbreekt (inclusief het Mustang merk) en de boel zoveel mogelijk verkoopklaar maakt. De alliantie met VW is hier slechts een voorschotje op. Uiteindelijk zal of VW of BMW Ford overnemen.
jaapiyo zegt
Op zich niks nieuws. De Sharan en Galaxy stonden ook op hetzelfde platform.
ArnoldH zegt
#NOTAMUSTANG !!!