Dat is nog eens lekker wakker worden op de zondagmorgen.
Het is een permanent onderdeel van de Muscle Car: de V8 motor. Natuurlijk, het is al jarenlang mogelijk om voor een zes- of zelfs viercilinder te opteren, maar die V8 hóórt er gewoon in. Het is onderdeel van het DNA van zo’n auto. Het is net als een patatje met. Simpel, maar lekker. Als je die mayonaise vervangt voor zachtgegaarde, linksgedraaide quinnoa-dip, kan het nog wel smaken, maar je weet dat het zoveel beter kan. En hoort.
Nadeeltje is wel dat de emissie-eisen steeds strenger worden en de huidige generatie Muscle Cars nog gewoon ouderwetse, atmosferische achtcilinders in het vooronder hebben liggen. Die combinatie is niet zo handig. Kijk bijvoorbeeld naar Nederland: je betaalt meer dan de helft aan belasting voor de Kafka-fetisch van Eric Wiebes. Ofzo. Chevrolet (Camaro) en Ford pareren dit met een compacte, viercilinder turbomotor. Nu moeten we eerlijk zijn: die zijn best goed. Echter: je wil die V8.
Ford lijkt het nuttige met het aangename te combineren en nee, niet in de zin van een V6 EcoBoost. Er zijn namelijk patentschetsen het web opgedoken die iets héél interessants laten zien. Het zou gaan om een verbrandingsmotor, gecombineerd met een elektrische motor; een hybride dus. Volgens de schets van Ford lijkt het te zijn dat de verbrandingsmotor het vermogen naar de achterwielen stuurt en de elektrische motor de voorwielen aandrijft. Daarmee zou het de eerste Mustang worden met vierwielaandrijving. Maar het beste nieuws is dus dat die V8 nog even lijkt te blijven. Natuurlijk is een schets geen onomstotelijk bewijs, maar het lijkt enorm veel op een V8.
Mede door de eerder genoemde emissie-eisen heeft Dodge laten weten dat er een geëlektrificeerde Challenger aan zit te komen en is Chevrolet met dergelijke technieken bezig. Het is goed om te weten dat die V8 nog heel eventje onder ons blijft. Er zijn diverse V8’s leverbaar: de Mustang GT 5.0, de Mustang GT350 en de Mustang 500.
hotze zegt
Balen voor Den Haag, goed voor de NL-muscle car-v8 liefhebbers.
vaakbenjetebang zegt
@hotze: Inderdaad, die hordes en hordes Nederlanders die vóór de invoering van de CO2-gerelateerde belastingen altijd trouw nieuwe muscle cars kochten. Oh, wacht…
cliosport2000 zegt
@hotze: Zo heel erg balen voor Den Haag is het niet toch? De auto wordt waarschijnlijk net een tikje ‘schoner’ t.o.v. nu door het hybride systeem, maar ze kunnen nog altijd een belachelijke bak belasting vragen.
tjorque zegt
Volgens mij is het een V7, ze hebben eindelijk de schuldige cilinder gevonden…
Dat was wel ook de “steed of the herd” dis hebben ze die moeten vervangen door een emmissie-arme robot-hengst om de merries op dreef te houden.
En nu even serieus. Een 4 cilinder stang is echt akoestisch gezien niks… er rijdt er zo een hier in de wijk.
Om de veelcilinders (4+) hun bestaansrecht te behouden moet er dringend geïnvesteerd worden in de productie van CO2 neutrale brandstoffen!!!
hotze zegt
@tjorque: misschien op waterstof dan? Zal ook tegenvallen qua geluid ? Wat betreft de viercylinder, jammer van het mindere geluid, maar de muscels blijven imponerend qua uiterlijk, genoeg om er 1 aan te schaffen.
tjorque zegt
@hotze: een V8 die op H2 loopt i.p.v. benzine zal nog steeds quasi hetzelfde klinken hoor. (Vergelijk het met lpg of cng)
Maar ik dacht eerder aan synthetische benzine geproduceerd met zon, wind of waterkracht.
O plaat zegt
Hoeft dit echt? Moeten we echt de enige wagen met V8 van het Ford Consern vol stoppen met zware en dure onzin om quinoa etende bakfiets ouders gelukkig te maken? Kunnen de laatste muscle cars niet gewoon muscle cars zijn? Een Mustang die elektrisch aangedreven word, droeviger dan dat word het toch niet. Dan klinkt zelf de wannebe mustang met zijn 2L grasmaaier motor beter.
sirprize zegt
@shiva: puristen bepalen al lang niet meer wat autofabrikanten ontwikkelen. Wij als mens moeten ons gedrag veranderen als we de wereld een stukje beter willen achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. Dat, en overheden die bepalen dat auto’s steeds schoner moeten worden, en anders betalen!
nopetrolnofun zegt
Heel mooi, dit hadden ze bij Ferrari ook moeten doen ipv turbo’s op hun achtcilinders. Liever wat meer gewicht dat een motor die niet meer klinkt.
sirprize zegt
@nopetrolnofun: euh, de LaFerrari heeft een turboloze motor (Ja, V12, geen V8) met KERS-systeem. En de F40 had ook al een turboblok, dus dat is niet nieuw.
gasskaas zegt
@sirprize: 458->488
sjonniedeluxe zegt
Was al langer bekend dat er een hybride mustang zou komen. Ben benieuwd hoeveel co2. Op zich lijkt het me wel prims als het een plugin zou zijn met v8. Lekker lage co2/bpm en vervolgens die v8 aanslingeren.
ghost zegt
Altijd mooi, vasthouden aan tradities! ??