Toen het kabinet vorige week op Prinsjesdag bekend maakte van plan te zijn ook zware pickups te gaan belasten, maakte dit veel reacties los. Maar wie wordt per 2016 nou precies getroffen door deze nieuwe regelgeving?
Het feit dat de overheid zelf al aangaf ongeveer 1 miljoen euro aan opbrengsten te willen ophalen op geraamde BPM-bedragen van meer dan een ton gaf al aan dat de gemiddelde Ford F150/F250, Dodge 1500/2500 en de Chevrolet 1500/2500-rijder van de regel niets te vrezen heeft. Het gaat hier om modellen met een dubbele cabine én een toegelaten gewicht dat boven de 3.500 kg uitkomt.
Wij werden benaderd door dhr. Rademaker, een dealer uit het noorden des lands, die ons bijpraatte over alle ins en outs van de regelgeving. Dit in het belang van zijn eigen handel natuurlijk, maar dat begrijpen we volledig. Het is vrij complexe materie, en wie er niet goed in zit denkt wellicht dat er voertuigen onder vallen die eigenlijk vrijgesteld zijn, wat voor handelaren niet zio prettig is. Je moet de zaken als journalistiek medium niet alleen goed opschrijven, maar waar nodig ook verduidelijken, indien daar behoefte aan is.
Wie gaat MRB betalen?
De mensen die vanaf 2016 aangeslagen gaan worden voor MRB zijn degenen die momenteel met een C-rijbewijs (vrachtwagenrijbewijs) een superzware pickup rijden. Hierbij moet je denken aan modellen als de Dodge Ram 3500 of een Ford F-350. Hierbij bedraagt het maximale toegelaten gewicht (inclusief belading) meer dan 3.500 kg.
Daarnaast is er de regel ‘dat de lengte van de voor personenvervoer ingerichte ruimte groter is dan de niet voor personenvervoer ingerichte ruimte‘. Dit houdt het volgende in: als je de zitrij(en) een kwartslag zou draaien, en deze past (passen) nog in je laadbak, dan zit je goed. Is dit niet het geval, dan moet je MRB gaan betalen. In de praktijk komt het er op neer dat dit dus alleen de auto’s met een dubbele cabine betreft (tenzij de laadbak langer is dan 2 zitrijen, wat ongeveer neerkomt op 4 meter), die ook nog eens een toegestane massa van meer dan 3,5 ton hebben.
Onze tipper heeft in zijn gehele wagenpark precies één auto staan die aan deze voorwaarden voldoet, deze Ford F-250. Bij dit soort auto’s bestaat bovendien de mogelijkheid ze op grijs kenteken te zetten, oftewel: met een B-rijbewijs te rijden.
In dit geval wordt het maximale toelaten gewicht ‘gecapt’ op 3.500 kg. Stel: je auto weegt 3.000 kg, en hij kan 1.000 kg vervoeren, maar je zet hem op grijs kenteken, dan mag je er nog maar maximaal 500 kg mee transporteren. Belaad je hem toch zwaarder, dan ben je in overteding, ook al kan de auto dit zelf makkelijk aan.
De lichte pickups op B-rijbewijs hebben vooralsnog niets te vrezen.
Foto: Ford F-350 XLT, autojunk.nl
parker zegt
Ok.. Dus allemaal de 190d wegdoen en in een lel van een pick-up stappen, ‘omdat belasting’ !?
Kvgorp zegt
Een maat van me rijd ook een F250 super heavy duty. Inderdaad een vrachtwagen met een C-rijbewijs. Rij rijd hem zakelijk van zijn eigen zaak en hij zegt altijd tegen mij ik kan zakelijk niets goedkopers rijden. Geen bijtelling, amper wegenbelasting geen BPM. Hij moet alleen opletten bij trajectcontroles dat hij netjes 80km/h rijd. En ja een tank diesel is duur en gaat er vrij vlot doorheen. Ik snap het rijk dus wel maar dit is wel een hele kleine doelgroep hoor.
Wat ik nog steeds niet snap is dit voor alle pick-ups die al op kenteken staan of alleen alle nieuw die nog eventueel gaan komen in 2016?
In beide gevallen zie ik weinig kans van slagen. De mensen die er al een hebben exporteren hem snel naar het buitenland en nieuw zullen ze niet meer verkocht worden. Wat bereikt het rijk dus? 0….. Alleen dat ze weer een nieuwe doelgroep om zeep geholpen hebben.
gregorius zegt
Maar het liep ook wel de spiugaten uit! Goed dat ze dit eens aanpakken daar in Den Haag.
str8six zegt
@gregorius: want?
gregorius zegt
@str8six: sorry: /sarcasm vergeten.
str8six zegt
@gregorius: ik schrok al ;-)
henkhupelschoten zegt
Je zal maar net een g63 AMG 6X6 gekocht hebben….. Achja dan maar zonder kenteken.
rammillius zegt
@henkhupelschoten: Omzetten naar 45km wagen. Geen belasting, geen rijbewijs en karren maar.
w0ut zegt
Lijkt verdacht veel op de Belgisch (Vlaamse?) regeling.
http://www.isuzu.be/wp-content/uploads/2012/07/TaxPage-nl.pdf
autogedrocht zegt
Ik vind het niet heel duidelijk, geldt dit nou ook voor een Suburban?
bastiaangt zegt
@autogedrocht: Leeggewicht 2660 kg, geen grote bagagebak en met laadvermogen 3500+ kg.
Als ik het goed begrijp: Met 3 dikke Amerikanen mag, maar de 4e moet lopen, anders kom je boven de 3500 uit.
schuimbekje3 zegt
Gokje… er zijn zo’n 7500 3.5-6 Ton vrachtwagens in Nederland. Daarvan zijn er misschien 100 in de categorie pickup met 5-6 zitplaatsen.
Dus de overheid gaat 4 miljoen aan belastingcenten spenderen voor vergaderen, wetten maken en reces vieren om een probleem van 100 pickups aan te pakken?
Gelukkig is er geen crisis ofzo waar je zinvol je tijd aan kan besteden als politici…
Klinkt mij meer als een of andere van een politici die last heeft van een buurman die zo’n ding heeft en deze gewoon eens lekker ouderwets zit te van belastingcenten.
scorer zegt
Allemaal te danken aan de regeltjes van ons Europa ? Leve Europa…plopper de plopper de plop…
Gulli zegt
Zie ik hier een nieuwe markt voor het verlengen van laadbakken?