Met meer vermogen, precies datgene wat Max, Carlos, Daniel en Daniil nodig hebben.
De twee teams, die nog zeker tot het einde van dit F1-seizoen verbonden zijn aan motorenleverancier Renault, kunnen aankomend weekend gebruik maken van een verbeterde V6 turbo. Renault Sport-topman Rémi Taffin heeft vandaag bekend gemaakt dat ze 11 van de resterende 12 tokens hebben gebruikt om het interne deel van de verbrandingsmotor aan te passen, wat moet resulteren in meer vermogen en een verbeterde efficiency. Klinkt als goed nieuws voor Max Verstappen, die in zijn Toro Rosso de nodige Vmax mist.
Of Red Bull & Toro Rosso de motoren ook zullen toepassen in Austin is echter de vraag. Het maximaal aantal motorwissels (3) hebben ze al overtreden, dus de RB11 en STR10 uitrusten met de vernieuwde power unit komt ze sowieso op een gridstraf te staan.
Hoe vermakelijk het ook is om Max een daverende inhaalrace vanaf achteraan te zien rijden, punten zijn in dit punt van het F1-seizoen voor beiden teams erg belangrijk op de WK-ranglijst. Of ze de nieuwe blokjes – die meteen de basis vormen voor de 2016-units – gaan gebruiken zal in de komende dagen duidelijk worden.
uncivilsum zegt
Krijgt het ERS systeem nu 1.21 gigawatts?
ohoogeveen zegt
@uncivilsum: great scott!
Jochempie zegt
@uncivilsum: Misschien dat ‘ie na 3 seconden optrekken plots als eerste over de finish komt!
E34M5Touring zegt
Turbo’s op de voorvleugel. What will they think of next…
aambei zegt
@E34M5Touring: ik hoorde dat Lewis die ook besteld heeft, hoeft ie z’n haar niet meer te föhnen voor de training.
87sandyd zegt
@aambei: nee hoor. Dat kan hij na de race doen als hij wacht op de rest…
bluebird zegt
Ik dacht dat de nieuwe motoren alleen beschikbaar zijn voor Red Bull, niet voor Toro Rosso. En Red Bull heeft nog niet besloten of ze de nieuwe motoren ook gaan inzetten…
Edge zegt
Max heeft onderhand wel bewezen dat hij van achteruit zijn weg naar voren weet te vinden, dus bij hem zou ik het nog wel aandurven een nieuwe motor erin te leggen, mits dat ding ook aantoonbaar sneller is en betrouwbaar is.
PS: Het is Daniil, met twee i’s.
vtechlover zegt
Nou die Jappen nog! Dan zal 2016 spannend seizoen worden..
theracingelf zegt
Update is alleen voor Red Bull, niet voor Toro Rosso. De kans dat Red Bull ook daadwerkelijk met de nieuwe motor gaat rijden is erg klein, ook vanwege de slechte weersvoorspellingen.
jaapiyo zegt
De nieuwe motor zou een behoorlijke verbetering moeten zijn, dus ik zou het wel weten…schroef dat ding er nou maar gewoon in.
1 keer 10 plaatsen gridstraf weegt echt niet op tegen deze laatste races van het jaar extra pk’s hebben gedurende het hele weekend. Plus Austin is een baan waar je best kan inhalen dus wat dat betreft een prima plek om de straf te incasseren…Als het nou Monaco was zou het misschien een ander verhaal zijn.
Ik heb echter de indruk dat RBR misschien wel uit politieke redenen overweegt niet voor de nieuwe Ren-0 power te gaan. Dat zou wel een beetje sneu zijn, maar dat is RBR dan ook wel een beetje.
pomoek zegt
@jaapiyo: Andersom is ook mogelijk. Renault levert eindelijk de motoren die RB en STR nodig hebben Hoera! Iedereen blij, sorry en kusjes, Nou nog een jaartje dan met Renault motoren.
paulaner zegt
@jaapiyo: Everything is big in Texas.
martinus zegt
@jaapiyo: Meer vermogen heb je niet nodig in een regenrace. En inhalen is dubbel zo gevaarlijk.
jaapiyo zegt
@martinus: Het is niet alleen deze race, ook de volgende races. Als ze nu die straf pakken hoeft dat de volgende races niet meer en hebben ze die extra peerden dan ook.
In een regenrace heb je ook geen super startplaats nodig.
En als inhalen gevaarlijk is tsjah dan moeten we dat maar niet meer doen in races…?
gtwillem zegt
Gewoon gebruiken, die blokken. Levert spectaculaire beelden op (wie wilt er naar een Mercedes kijken die in niemandsland zijn rondjes draait??).
Daarbij: kunnen ze meteen ervaring op doen met de 2016 motoren, ook in verband met de betrouwbaarheid…
Dutchdriftking zegt
Klinkt goed. Komt wel goed met de motor van Max.
jefe020 zegt
Hopen dat Max zo snel mogelijk zo’n nieuw blok krijgt.
flinke furore zetten op de baan, kijken of ie met een beter blok daadwerkelijk meer punten kan gaan rijden?
En zo niet, mercedes weet toch al waartoe ie in staat is.
Komt wel goed met onze Max
Michiel1 zegt
Zul je zien dat RBR deze motoren niet gaan gebruiken omdat ze Renault niet gunnen dat die in 2016 een goede motor hebben zonder kinderziektes…
560pkferrari zegt
Gewoon gebruiken die motoren, zo geef je bij Renault ook aan dat je verder wilt helpen. Aangezien Renault de enige is waar ze motoren van kunnen krijgen moet je zo die relatie weer proberen te verbeteren.
rolov zegt
@560pkferrari: amen!
trustmeiamanengineer zegt
Mooi! Nu nog dat hele trieste tokens gezwets afschaffen en gewoon weer brute bloedsnelle en gruwelijk dure motorblokken bouwen. Dat hoort namelijk bij deze sport!
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: Ehh Nee! Die tokens helpen juist om te voorkomen dat de teams met veel geld een voorsprong “kopen”. Omdat Mercedes eigenlijk teveel voorsprong heeft om nog leuk te zijn mogen de regels eerder wat strenger. Het is een kijkerssport daar hoort actie met gelijkwaardige auto’s bij.
beetec zegt
@mashell: met als nadeel dat je dus ook nooit een achterstand kunt inlopen. In theorie een leuk idee maar in de praktijk werkt het niet.
clarkson zegt
Max zal niet de eerste zijn die van de laatste plaats naar het podium weet te rijden
bemmie zegt
fijn, die misleidende titel