Eindelijk goed nieuws over de motor van Red Bull.
Het was tijdens de Grand Prix van Mexico heel erg duidelijk te zien. Als motorvermogen minder van belang is, dan kunnen de Red Bulls heel goed meekomen. Sterker nog, dankzij een goede bandenkeuze reed de Nederlander iedereen compleet zoek. Zelfs Valtteri Bottas in de schier ongenaakbare Mercedes werd door de Nederlander op een ronde gezet. Het probleem is dat bij het gros van de banen motorvermogen juist heel erg belangrijk is. Dus we hoeven niet te verwachten dat MV33 het kunstje van afgelopen zondag nog eens gaat herhalen dit jaar.
Maar is het volgend jaar dan wel mogelijk? Renault had redelijk wat moeite om met een sterke en betrouwbare motor te komen sinds de introductie van de nieuwe V6 Turbo hybride motoren. Dat staat echter in schril contrast met Honda, dat met McLaren drie absolute rampjaren beleefde. Volgens Red Bull Honcho Helmut Marko zit het voor volgend jaar wel snor. Er deden deze GP al verhalen de ronde dat als de Renault per direct omgeruild zouden worden voor de Honda-motoren, dat dat ongeveer 0,6 seconden per ronde zou schelen. Let wel: in het voordeel van de Honda! Echter, dat waren geruchten zonder betrouwbare bron.
Gelukkig is er nu wel een goede bron. In een interview met het Duitse Auto, Motor und Sport doet Marko een boekje open over volgend jaar.
We hebben de gegevens van het nieuwe aerodynamisch pakket binnen en dat maakt ons zeer optimistisch. We verwachten dat de Honda motor ongeveer 10 KiloWatt (13,6 pk) te kort in vergelijking met de motoren van Mercedes en Ferrari. We denken dat we dat goed kunnen compenseren met een beter chassis.
Voor de resterende twee races dit seizoen is Marko realistisch:
In Brazilë wordt het heel erg moeilijk voor ons, dankzij de enorme rechte stukken heuvel opwaarts. Laten we zien wat we kunnen doen in Abu Dhabi.
Op zich wel logisch dat Marko optimistisch is, hij heeft het lot van Red Bull eraan verbonden. Meer weten over hoeveel motorvermogen Formule 1 motoren leveren? Check dan dit artikel!
sportevo zegt
0,6 seconde per ronde is best veel maar op welk/ wat voor soort circuit?
Gulli zegt
@sportevo: rainbow road
racerx zegt
@gulli: hahaha heerlijk
sportevo zegt
@gulli: ??
okdoei zegt
@sportevo: sqrt((oud kw-nieuw kw/oud kw)*(gemiddelde rondetijd van alle circuits/aantal circuits)^e)*Pi
vondick zegt
@okdoei: okdoei
appeltaartislekker zegt
Een zwaluw maakt nog geen zomer.
kilum zegt
Ik hoop het. Ik hoop ook op regen in Brazilië dat maakt het toch altijd wat interessanter.
viezefreddyw zegt
Ik heb dit soort gelul al wat vaker gelezen de laatste dagen. Ze schreeuwen het wel weer hard van de daken zeg. Eerst zien en dan pas geloven. McLaren gaf vorig jaar aan een superieur chassis te hebben maar geen competitieve motor. Nou, dat hebben we gezien hoor…
Boomer zegt
@viezefreddyw: Ja ik zei het al… iedereen denkt dat Max in 2019 WK wordt… puur door dit soort berichten. Eerst zien dan geloven en dat zien we pas in Australië maart 2019.
viezefreddyw zegt
@airc: Precies. Australië dit jaar ging Red Bull ook af als een gieter. Het slaat nergens op om in oktober van dit jaar te roepen dat je volgend jaar competitiever bent dan nu.
Ik hoop het wel van harte trouwens. Niet eens om Verstappen maar meer om leuke wedstrijden te zien. Echt verwend zijn we niet de afgelopen jaren.
metalmike zegt
@viezefreddyw: Wat een onzin, we hebben prachtige wedstrijden gezien. Dat het kampioenschap niet meer spannend is, is een andere kwestie.
viezefreddyw zegt
@metalmike: Tuurlijk hebben we prachtige wedstrijden gezien. Maar lang niet zo vaak als we zouden willen, toch? Amerika was mooi. Baku ook. En de spanning was er eigenlijk echt alleen tussen Hamilton en Vettel. Maar zo’n geweldig seizoen heb ik niet gezien vind ik.
acizane80 zegt
@viezefreddyw: dat ze vandaag competitiever zijn t.o.v. de begin van de seizoen is normaal. Ze blijven door ontwikkelen, maar op het begin van volgende seizoen gaat de rest ook tonen wat ze vernieuwd hebben. Dan is de vraag of rb voldoende heeft gewerkt. Uiteindelijk staat merc en fer ook niet met hun vingers te draaien.
rovadepo zegt
@airc: niemand denkt dat, ze willen het heeeel graag
mashell zegt
@viezefreddyw: ze gaan een onzekere tijd in, ze hebben al een coureur verloren. Red Bull moet nu optimisme projecteren om sponsoren voor volgend jaar vast te leggen. Vandaar al dit soort gespeculeer.
racerx zegt
@mashell: lijkt me inderdaad een logische verklaring. Ik vermoed dat de Honda motor het op z’n best marginaal beter gaat doen dan de Renault, maar zeker niet wat er nu geclaimd wordt. Daarentegen: ome Dieter betaalt toch wel, dus hoeveel sponsoring zouden ze er nog bij moeten hebben?
mashell zegt
@racerx: ome Dieter wil kosten besparen. Daarom gaan ze van een Renault motor waarmee je races kunt winnen naar een goedkopere Honda motor waarvan dat nog erg onzeker is.
racerx zegt
@mashell: tja, maar ik denk niet dat ome Dieter achteraan wil rijden, tenzij hij een excuus zoekt om zijn F1 circus op te doeken… De Honda zal dus we ongeveer op niveautje Renault zitten.
peug206 zegt
@viezefreddyw: vergeleken met fe huidige mercedes/ferrari motoren. Ga er maar niet van uit dat die stilzitten in de vakantie ome marko…
cloverleaf zegt
@peug206: Honda sluit morgen de temt en zit tot begin volgend seizoen op Phuket?
peug206 zegt
@cloverleaf: nee, maar ze hebben al een voordeel. En hoewel het moeilijker is om meer te krijgen als je al meer hebt, kan ik me niet voorstellen dat honda gelijk vanaf het begin op gelijke voet gaat met de andere 2.
acizane80 zegt
@peug206: of die gelijk gaat staan is mij niet bekend. Maar dat is de reden waarom rb nu zot te testen in hun 2de team.
peug206 zegt
@acizane80: oftewel deze claim slaat nergens op, zoals ik in mijn eerste reactie al aanhaalde.
evdw zegt
Maar zullen de Mercedes en Ferrari motor volgend seizoen niet ook weer net wat meer PK hebben dan dit jaar?
VeniVidiVici zegt
13,6 pk tekort op de huidige motor van Mercedes en Ferrari ja. En hoeveel pk ze tekort komen op de Mercedes en Ferrari motor van 2019 weten ze niet. Dus naast het gegeven dat ze bij Red-Bull nu al met deze bla bla bla komen vind ik het allemaal spannende nikszeggende gok verhalen.
hollandbest zegt
@venividivici: precies. Zou vast weer 40 pk worden uiteindelijk
gregorius zegt
Er is in Brazilie 1 recht stuk bergopwaarts. Die andere is vlak/heuvel tje af.
Aan de andere kant rijdt men daar de helf van het circuit zacht, door langzame en high-downforce bochten; dat is juist goed voor de RB.
Abu Dhabi echter, heeft juist 2 mega lange rechte stukken + startstop tot eerste chicane is ook niet bepaald RB gebied.
Anyway, MB en Ferrari gaan allebei de motoren vol open zetten: MB voor Bottas om te winnen en Ferrari in een alles of niks om MB te achterhalen in de punten stand. In principe verwacht ik niks van RB zolang de Ferrari’s en MB heel blijven.
supertjeduc zegt
@gregorius: als je het van bottas moet hebben breken voor Mercedes moeilijke tijden aan
Als gelapt word door een RB in de laatste race
En dat niet door pech of schade maar gewoon omdat je langzaam bent
Ze laten hem bij Mercedes een zachte dood streven en volgend jaar een ander in die auto
Het heeft blijkbaar een verlammend effect op veel rijders als ze tweede rijder zijn , zie ook Ricardo
mrB zegt
@supertjeduc: wat?
Rick-dos zegt
Vanwaar de wantrouwen? Ik begrijp dat totaal niet. Je ziet toch zelf ook wel dat Honda steeds beter aan het worden is? In Mexico hadden ze op het lange stuk een top van ongeveer 350 km/u. Dat is al een redelijke indicatie dat het goed zit met die motor.
Ik denk dat mensen te veel kijken naar de prestaties van TR op dit moment en daarmee hun gelijk zien. Maar het is onzin om de performance van TR te koppelen aan waar Honda nu staat. Is McLaren bijvoorbeeld nu veel verder dan waar het met Honda in het laatste jaar stond? Heeft TR een Newey in dienst? Staan Hartley en Gasley op dezelfde hoogte als Verstappen?
Het zijn allemaal factoren die invloed hebben op waar TR nu staat en presteert. Als je daar doorheen kijkt en je hoort de geluiden er omheen dan is het duidelijk dat Honda grote stap en heeft gemaakt.
Een Marko zal dit niet zomaar roepen. Als hij dat wel doet en het klopt niet, dan staat z’n reputatie op het spel en wellicht zelfs zijn baan.
mout zegt
@rick-dos: Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik heb er weinig vertrouwen in omdat de Honda-motoren sinds de rentree in 2015 geen deuk in een pakje boter hebben geslagen. En dat ondanks huizenhoge claims.
“Honda stated that the goal was to make Toro Rosso one of the top three teams in 2018”.
Dappere statements voor het seizoen, gebrek aan vermogen en uitval in het seizoen.
De cijfers: 9e plaats constructors (2015), 6e plaats (2016), keihard laatste met exact 0 punten (2017), en een tussenstand van 9e op dit moment.
Verder zie ik meer punten in het eerste kwartaal dan recent.
Boomer zegt
@mout: Honda heeft slecht een enkele keer in hun geschiedenis een winnende motor gebouwd, die motor is 5 keer kampioen geworden. Bij Renault 11 keer over 3 verschillende periode’s… Dus ik zou persoonlijk nog steeds uitgaan van de kracht van Renault en niet Honda.
carmasterr zegt
@airc:
Uh wat? Dat waren vier verschillende motoren. Daarbij gebruikten ze V6 turbo, V10 en V12 blokken in die tijd. Alleen bij 1989/1990 was het een B-spec. Ze waren ook de enigen die voor 1988 nog een nieuw turboblok ontwierpen ondanks de aankomende ban. Ze hebben dus echt wel meer gepresteerd dan jij hier neerzet.
Rick-dos zegt
@mout: Honda is z’n rentree inderdaad niet goed begonnen, maar was dat Honda’s schuld of McLaren’s schuld met size 0 eis? Echter sinds het laatste jaar bij McLaren en ook bij TR zie je dat ze de stijgende lijn te pakken hebben. Ze zijn zelfs zo goed bezig dat Sainz zich heeft laten ontvallen dat hij zich druk maakt over de Honda motoren.
De claim dat ze TR het 3e team zouden maken is een beetje te hoog van de toren geblazen vooral gezien ze afhankelijk zijn van andere factoren. Echter de geluiden die je hoort uit de paddock van publicaties en mensen die niet gelieerd zijn aan Honda of RBR laten duidelijk blijken dat ze veel verder zijn dan Renault en niet zo ver van Merc en Ferrari.
De positie waar TR nu staat zegt ook niets want het is overduidelijk dat ze aan het experimenteren zijn met die motor en dat ze niet echt bezig zijn met het kampioenschap.
Komt bovenop dat Ilmor zich ook met de ontwikkeling bemoeit. En Ilmor heeft een goede staat van dienst als het op het ontwikkelen van motoren gaat.
Nogmaals ik zie geen reden om te twijfelen aan de woorden van Marko.
gregorius zegt
@rick-dos: ik vind het niet echt een indicatie. Trek die vleugels en update de versnellingsbak en dat ding loopt 400 op het rechte stuk. Hij komt de bochten echter niet meer door en verliest zo 20 seconden per ronde.
De zwartkijker kan ook zeggen dat Vandoorne, die al het hele seizoen achteraan rijdt, opeens goed mee kwam (makkelijk circuit in Mexico en genoeg banden). Hij reed gewoon voor de STRs.
Mijn gok; RB is volgend jaar gewoon weer 3e. Er zit een gat van 0-0.5sec naar voren en 1.5-2 sec naar achteren.
maferick74 zegt
En dan blijkt dat in australië renault grote stappen heeft gezet…. tja leuk zo n berichtje in oktober.
Foramen zegt
Toch zou ik het ergens wel grappig vinden als Renault echt een wereldse motor neerzet voor volgend seizoen.
beetec zegt
Snap het wantrouwen ook niet zo goed. Honda maakt gewoon stappen en lijkt het (eindelijk) op de rit te krijgen. Alle ins en outs zullen we nooit weten maar ik vraag me af in hoeverre McLaren een negatieve impact heeft gehad op de ontwikkeling van Honda.
Bovendien ligt het (ontwikkel) budget van Honda veel hoger dan dat van Renault. Renault faalt gewoon al jaren en uit niks blijkt dat dit op korte termijn anders zal zijn.
Dat TR dit jaar niet geweldig presteert komt ook omdat het op de eerste plaats de Honda ontwikkeling voor RBR doet en dat de teamresultaten ondergeschikt zijn. Oja, en het chassis is ruk.
henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tvr1974 zegt
Volgend jaar maart gaan we het zien. We hopen natuurlijk allemaal dat MAX een competitieve auto heeft en direct de strijd aan kan met Mercedes en Ferrari. Als ze nu al te kort komen met de nieuwe Honda (2019) motor op de 2018 motoren van Mercedes en Ferrari dan denk ik dat dit verschil op de nieuwe motoren een stuk groter is. Want reken er maar op dat Ferrari zich echt niet kan permitteren om nog een jaar geen WK te worden. Die staan volgend jaar echt aan de start met 50-100pk meer dan de rest.. De laatste titel is al weer van meer dan 10(!) jaar geleden… Het gaat er om welke circuits de RB wel kan winnen, zijn dat er voldoende om voor de titel te gaan? Daarbij zegt vermogen niet alles want het gehele chassis voor volgend jaar van de RB zal anders worden daar de motor die er in moet andere afmetingen heeft, vraag is dus kunnen ze deze dan net zo goed afstellen als de auto van dit jaar.. Wordt iig een spannend begin vh nieuwe jaar.