De nieuwe motor voor de Toyota GR86 klinkt heel erg interessant, als je kijkt naar ons BPM-stelsel.
Helaas, helaas: het is al weer over en uit voor de Toyota GR86 in Nederland. De auto is niet meer in Nederland leverbaar. Het is een sportieve coupé van het zuiverste water waar bijzonder weinig mis mee is. Een strak koetswerk, pittige motor, achterwielaandrijving en een handbak. Het is een pretletter eerste klas.
De belastingen in Nederland zijn natuurlijk krankzinnig te noemen. Want ja, we weten dat er dingen zijn als inflatie, is de BPM te zot voor woorden. In Nederland betaalde je 66.000 euro voor een Toyota GR86 Pure, in Duitsland kost deze 35.490 euro. De Toyota Supra 2.0 (69.995) heeft de plaats in genomen als ‘goedkope’ coupé.
Lekker geregeld: één Europa qua regels, maar dan wel met unieke lastendruk. Voor politiek stemadvies kun je je wenden tot @jaapiyo.
Nieuwe Motor Toyota GR86
Dat prijsverschil komt omdat ze bij Toyota (en Subaru) hebben gekozen voor een 2.4 liter boxermotor zonder turbo. Hierdoor zijn deze motoren op papier iets minder zuinig (op asfalt is het verschil vaak kleiner tot niet bestaand), maar dien je wel extra belasting te betalen, in dit geval 30 mille! Dat dus niet alleen, je betaalt ook nog eens accijns op de brandstof én binnenkort moet je per kilometer ook nog gaan betalen.
Enfin, tot zover de blinde rant. Er is goed nieuws! Toyota is namelijk aan het werken aan een vernieuwde generatie van de sportieve coupé. Dat meldt Autocar, die daarnaast ook weten te vertellen dat Toyota extra snel met een nieuwe versie c.q. vernieuwde versie op de proppen komt.
De GR86 heeft namelijk twee problemen. Voor de EU zitten ze met de veiligheidseisen (voorruit) en in Japan met de emissie-eisen. Toegegeven, het is niet alleen Europa dat probeert schone lucht te regelen voor zijn bewoners.
Hybride
In zijn huidige vorm kan de auto nog 2 jaar mee, daarna is het klaar. Dus wat te doen? Nou, simpel: lepel er een hybride aandrijflijn in! Toyota is daar zeer goed in: bijna elke auto die ze maken heeft elektrische assistentie. De GR86 zal dan de driecilinder turbo krijgen uit de Yaris, aldus de Britse publicatie.
Dat hebben ze niet zelf verzonnen, maar eventjes gecheckt met Hiroki Nakajima, de CTO van Toyota. Volgens Nakajima komt er niet een compleet nieuwe auto als opvolger. Maar het idee dat Autocar opperde, een vernieuwde versie van de GR86 1.6 driecilinder hybrid, klonk voor Nakajima ‘een goed idee’.
Deze motor – G16E-GTS genaamd – is compact genoeg en kan gekoppeld worden aan een elektromotor. Dit heeft als voordeel dat ‘ie – op deellast althans – iets zuiniger kan zijn en dat kan weer zorgen voor een veel lagere BPM-boete, waardoor je niet een extra hypotheek hoeft af te sluiten om zo ongeveer de enige ‘betaalbare coupé’ te kunnen betalen.
Overigens is het maar de vraag in hoeverre dat klopt. In Nederland stijgt de BPM namelijk geregeld. De marges worden kleiner en het BPM bedrag hoger. Dus wellicht dat we over twee jaar blij mogen zijn dat de GR86 hybrid die 1 op 35 loopt alsnog 100 mille kost. Overigens is Autocar niet de is eerste publicatie die dit nieuws kan bevestigen, ook het Japanse Best Car Web deed een tijdje geleden dit plan uit de doeken.
bluebluered zegt
Top, wordt de mijne alleen maar meer waard.
Edge zegt
Ik hoop het voor je, maar het kan ook goed zijn dat die van jou moeilijker te verkopen wordt omdat men allemaal de versie wil die net zo hard gaat en minder benzine verbruikt.
bluebluered zegt
Bwoah, het punt van de GR86 is laag gewicht (1270kg), puur en ongecompliceerd, kan me niet voorstellen dat de nieuwe goed zal scoren op deze punten. Of ze moeten een magische formule vinden, zie ik ze nog wel toe in staat.
Dutchdriftking zegt
En maar raar vinden dat we in Nederland zo’n oud wagenpark hebben…
Hawkeye72 zegt
Zijn er nog D66 vrinden die ons even uit willen leggen dat het NL belastingbeleid aangaande motorvoertuigen eerlijk is en in lijn ligt met onze groene aspiraties?
maarteno zegt
Op zich een GR GT86 met die aandrijflijn met zelfs nog iets meer power vanuit hybride assistentie voor 50/55k oid zou best eens gaaf kunnen zijn.
fanboy zegt
@maarteno: Als ze de Lexus 450h aandrijflijn erin leggen gaat hij keihard en rijdt het iedereen eruit. Maar dat is waarschijnlijk te groot en alsnog te onzuinig. En je verliest het schakelen.
ericc zegt
Nu maar hopen dat F. Timmermans niet premier wordt. Anders mogen ze terug met paard en kar rijden.
Wolflow zegt
Zelfs dat niet, een paard schijt te veel voor het milieu
Michel-GR zegt
Pff waar gaat het naartoe hier in Nederland…
Ik had nog “mazzel” met 53K voor de Performance editie van de GR Yaris. Hij kost inmiddels ruim 61K zie ik.
Wolflow zegt
Wat is dan de bedoeling om te gaan doen met die nieuwe motor, op grasmaaier zetten?