In september werden door de RDW verschillende nieuwe modellen voor het eerst op Nederlands kenteken gezet. En ja, zelf een model met een flinke dieselmotor.
In september registreerde de RDW bijna 32.000 volledig nieuwe personenauto’s. Ruim een derde daarvan waren EV’s, inclusief enkele modellen die we nog niet eerder zagen in het register. Het meest opvallende in dit lijstje is eigenlijk wel een hele dikke diesel! Zoals bekend is diesel ondertussen een ‘persona non grata’ geworden in het Nederlandse wagenpark. Minder dan 1% van de nieuwe personenauto’s heeft een dieselmotor en daarvan is de helft ook nog eens een camper (ja, die vallen bij de RDW onder de personenauto’s!) of een busje.
Mercedes-Benz G450d
De nieuwste versie van de Mercedes G-klasse maakt gebruik van een mild-hybride systeem dat zo’n 20 pk levert naast de verbrandingsmotor. Bij deze laatste kan men kiezen voor de G500 met een 3 liter zescilinder met 339 pk, voor de G63 AMG met een 4 liter achtcilinder met 585 pk, of voor de G450d. Deze laatste heeft een 3 liter zescilinder diesel, goed voor 367 pk. Misschien geen indrukwekkend vermogen, maar bij een diesel is het koppel vaak wat interessanter: 750 Nm!
In augustus verscheen de eerste nieuwe G500 op Nederlands kenteken, een maand later gevolgd door vier exemplaren van de G63 AMG en dus ook de eerste G450d. En het leuke is dat deze diesel de allereerste Mercedes G-klasse is op Nederlands kenteken met een energielabel ‘F’, terwijl de benzineversies het moeten doen met een ‘G’ label. Niet dat je daar rekening mee houdt bij de aankoop van een G-klasse, maar toch.
Porsche Macan Electric
Vaak zie je dat nieuwe modellen langzaam het RDW register binnendruppelen. Gewoon kleine aantallen die in de maanden daarna flink toenemen. Porsche doet het duidelijk anders. In september verschenen de eerste elektrische Macans op kenteken en dat waren er direct 234 stuks! Blijkbaar een flinke trein die vanaf de fabriek in Leipzig naar Pon in Leusden is gegaan.
Het gaat trouwens om 187 stuks van de Macan 4 en 47 stuks van de Macan Turbo. De geregistreerde catalogusprijzen liggen tussen €89.068 en €166.468, dus er zijn duidelijk mensen geweest die flink met de configurator zijn gaan spelen.
Alfa Romeo Junior
De allereerste volledig elektrische Alfa Romeo, de Milano Junior Elettrica, is ondertussen ook op de Nederlandse wegen te bewonderen. In september werden 28 stuks op kenteken gezet, met prijskaartjes tussen de € 39.999 en € 45.485. Nog geen Veloce-uitvoeringen en ook nog niet de Ibrida, maar dat zal waarschijnlijk niet meer zo lang meer duren.
Mazda CX-80
Op zoek naar een auto waarin een heel JO-9 voetbalteam (vroeger bekend als de F-jes) past? De Mazda CX-80, de verlengde versie van de CX-60, zou in ieder geval een goede optie zijn, want die is verkrijgbaar met zes of zeven zitplaatsen. In september verschenen de eerste zeven exemplaren op Nederlandse platen, maar in alle gevallen is ervoor gekozen dat zes zitplaatsen toch wel voldoende was. In plaats van een tweede rij met drie stoelen krijg je dan namelijk twee captain’s chairs. Iets meer luxe en ruimte dus.
Volvo EX90
Toch op zoek naar een alternatief met zeven zitplaatsen? Je moet wel iets dieper in de buidel tasten, maar de Volvo EX90 is dan natuurlijk ook een hele goede optie. De eerste is op Nederlands kenteken verschenen en deze keer is direct voor de topversie gekozen, de Twin Motor Performance Ultra. Een flink vermogen van 517 pk, met een prijskaartje van €115.750.
Renault 5 E-Tech Electric
Een uitgebreide rij-impressie met de Renault 5 is onlangs al de revue gepasseerd. Elf stuks van deze nieuwe en leuke EV hebben vorige maand de bekende gele platen in ontvangst mogen nemen en rijden nu over onze wegen. Ze hebben allemaal de 52 kWh accu, de kleinere versie is pas later verkrijgbaar.
Dit was een bijdrage van Edvar van Daalen
spidermann zegt
Ik de k met weemoed terug aan de VW Toeareg met V10 diesel en natuurlijk de Audi Q8 met V12 TDI.
anthwan zegt
U bedoelt de Q7? ;)
spidermann zegt
Yessss
jensoffbutton zegt
Waarom?
In mijn dorp rijdt er nog één rond. Ik mag altijd de ventilatie uit zetten als ik daar achter rij. Is een auto uit het Neanderthaler tijdperk man. Een echte aso-bak.
kniesoor zegt
Mmm, dan zou het dus mogelijk moeten zijn om binnenkort een R5 EV in levenden lijve te spotten. Benieuwd.
PunicaOase zegt
Waarom zo weinig Renault 5’jes? Dacht dat er veel vraag naar was.. Wellicht demo’s en pas later kunnen kopen?
stefanvts16v zegt
Omdat de uitleveringen van bestelde 5-jes pas in november begint. Dit zijn waarschijnlijk allemaal demo’s.
ericc zegt
Nog geen Lancia’s?
evandaalen zegt
@Ericc, ik neem aan dat je de nieuwe (en elektrische) Ypsilon bedoelt? Daarvan zijn de eerste exemplaren in juni op kenteken gekomen. Op dit moment gaat het om 24 stuks die voorzien zijn van gele platen.
EnthousiaST220 zegt
De diesel is in mijn ogen de enige motor die daadwerkelijk geschikt is voor een auto zoals de G.
audirs3 zegt
Oh juist electromotoren, eentje op elk wiel, torque vectoring ftw. En range is voor zo’n type auto toch niet echt het probleem, met de aerodynamica van een zeecontainer ga je er toch geen lange afstanden mee rijden.
mashell zegt
In Nederland rijdt je met je G-klasse (kijk mij eens stoer zijn) van Laren NH naar de PC Hooft en weer terug en kun je overal laden maar in plekken waar je echt wat aan zo’n G-klasse hebt zijn de afstanden groter en er minder laadpalen.
De G-klasse is absurd en onlogisch en een elektrische G-klasse is nog absurder en onlogischer, die zal goed gaan verkopen!
tortuga zegt
De G500 heeft toch 449pk?
Wel een 6 in lijn dat wel.
evandaalen zegt
@tortuga, je hebt helemaal gelijk, het moet 449 PK zijn.
kaeser zegt
De non-AMG G-klasse is zoveel chiquer. Gek genoeg moet ik de eerste nog spotten…