Hyundai is nog niet van plan om alles in een touchscreen te verstoppen en fysieke knoppen blijven. Hoezee!
Als je dit leest, is er een grote kans dat jij fan bent van fysieke knoppen om dingen te bedienen in de auto. En dat snappen wij. De auto-industrie snapt dat ook, maar kiest toch vaak voor grote touchscreens om alle knoppen over te nemen. En daar zit ook wel logica in. Het zorgt ervoor dat je meer functies overzichtelijker kan plaatsen, het hele interieur wat ‘opgeruimder’ en moderner oogt en het heeft als bijkomend voordeel dat je net als je iPhone met software-updates de hele atmosfeer van het scherm kan veranderen. Maar laten we wel wezen: touchscreens om dingen op de tast te bedienen tijdens het rijden, dat werkt bijna niet. Dus allerlei zaken zoals de climate control in je scherm verstoppen, waarmee zelfs de temperatuur aanpassen lastig is, of je volume aanpassen geen draaiknop is: jammer.
Hyundai
Wat dat betreft is de huidige lichting modellen van Hyundai een gulden middenweg. Het merk kiest voor twee horizontaal georiënteerde schermen waarvan de linker je tellers projecteert en de rechter een aanraakscherm voor je infotainment is. En dat werkt top, de menustructuur is goed en de functies zijn duidelijk verdeeld. Tijdens het rijden is het niet top. Maar daarvoor heb je een reeks fysieke knoppen als sneltoetsen, een draaiknop voor volume en een paneeltje met fysieke knoppen voor de climate control. Ook je stoelverwarming/ventilatie wordt gedaan met knoppen. Eigenlijk een perfecte balans.
Hyundai: niet volledig touchscreen
Dat blijft zo, sterker nog, Hyundai wil het touchscreen minder prominent maken. Dat bevestigt de Amerikaanse vicepresident van het merk, Ha Hak-soo, aan Korea Joong Daily. Er zit een vlaggenschip aan te komen, de Ioniq 9, die qua tech natuurlijk een mooie weergave van de Hyundais van de toekomst kan zijn. De vicepresident zegt dat het merk heeft geëxperimenteerd met touch-bediening, maar dat de respons hierop tegenviel. Mensen waren er geen fan van. Hyundai geeft toe dat het verleidelijk is om “à la Tesla” te gaan voor een gigantisch touchscreen in plaats van knoppen, maar ze hebben besloten om het niet te doen. “Mensen die testten met de touchbediening worden gestrest als ze iets snel willen bedienen en de touchbediening niet snel of intuïtief genoeg werkt, helemaal tijdens het rijden,” aldus Ha.
Wel voegt Ha er nog aan toe dat touchscreens wel goed werken als je je aandacht er volledig op kan storten. Hyundai werkt net als vele andere merken aan autonoom rijdende systemen, waardoor in de toekomst de auto veel meer zelf kan doen en jij meer tijd en aandacht hebt voor je infotainment. “Dan werken touchscreens wel”.
lekkerlinksrijden zegt
Logisch nadenken en naar je klanten luisteren, ja het kan
Johanneke zegt
Na 17 jaar mag je van Apple eindelijk helemaal zelf kiezen waar je een icoontje plaatst op je iphone.
De hele atmosfeer is anders!!!
rwdftw zegt
Voor autofabrikanten geldt ook dat het ontwerpen en maken van die knoppen geld kost. Het moet er goed uit zien, ook over 30 jaar na ladingen lotion. Het moet een “premium” klikgevoel geven etc.
Dat dat een kostbaar grapje is zie je terug in Aston Martins van een paar decennia geleden waar Ford Mondeo knoppen in zitten. Niet dat de Ford Mondeo nou zo premium is, maar Aston Martin had het geld er niet voor over om iets te ontwerpen wat AM waardig was. Iets uit de rekken van Ford grabbelen wat niet knaak is voldoet dan prima.
Daar komt bij dat veel dingen tegenwoordig automatisch gaan (verwarming bijvoorbeeld) en dat die systemen redelijk goed werken. Voor het volume en de volgende track/zender heb je een knopje op het stuur en als het al te lastig wordt is er tegenwoordig stembediening.
Johanneke zegt
Spraakbediening ga ik nooit van mijn leven aan. Mijn broer ook in zijn gloednieuwe Audi spraak gebruiken om adressen in te voeren. Werkt voor geen ene meter. Misschien ook omdat het Duitse adressen waren maar goed. Als ik ook mensen HEY SIRI! of OKAY GOOGLE hoor zeggen krijg ik een beetje plaatsvervangende schaamte. Maar goed dat heb ik ook bij mensen die op speaker bellen terwijl ze gewoon een telefoon in hun hand houden.
HZW zegt
SIRI werkt ook voor geen meter, hoe vaak ik “niet” krijg wat ik vraag, spreek ik een straat naam in, krijg ik vervolgens de mededeling dat er niemand in mijn contacten met die straatnaam te vinden is, gewoon waardeloos.
mashell zegt
Mijn siri gebruik ik alleen voor de boodschappenlijst (soms schiet je in de auto wat te binnen en dan is even roepen “hey siri voeg macaroni toe aan de boodschappen” best handig) maar die vind dan soms “daarvoor moet je eerst je iPhone ontgrendelen”.
mashell zegt
Die autofabrikanten maken de knopjes of touchscreens ook niet zelf. Dat doen toeleveranciers. Een goed touchscreen is een stuk duurder dan een knoppen module en dan komt de software er nog bij, maar het levert meer functionaliteit op en maakt complexere dingen bedienbaar (zoals Spotify). En inderdaad bij een goede airco hoef je maar zelden een instelling te veranderen.
GJZ zegt
Touchscreen is niks anders dan een verkapte bezuinigings methode.
Werkelijk niemand word er blij van, het enigste wat een designer nu kan is een strak interieur ontwerpen, mooi en sfeervol is iets anders
mashell zegt
Plastic knopen zijn natuurlijk ook niet de sfeerbrenger…
Een goed temperatuurbestendig, crashbestendig touchscreen is duurder dan een knoppen module. En dan moet je ook nog de software ontwikkelen achter dat touchscreen. Maar complexere functies zoals Spotify, navigatie, vijf zones stoelverwarming etc. krijg je gewoon niet helder op een knoppen module.
utregcity zegt
Geef mij maar een touchscreen. Leef in 2024, niet in 1924. 😇
aerohead zegt
Gezien het eerste plaatje: welke briljante designer vond het een goed idee om de automaat pook op kniehoogte te achter/onder het stuur te plaatsen ?
Alles is IMHO beter dan die waardeloze knoppen op het midden console bij Hyundai, maar waarom niet gewoon een klein pookje op het midden console ?
Net zoals de Mazda CX60 ?