Met zo’n maffe voorkant is het ook wel prettig, dat je zelf wel naar iets fraais kijkt in de nieuwe Mitsubishi Outlander
Eigenlijk is de Mitsubishi Outlander een auto met een Nederlands tintje. De tweede generatie van de crossover werd namelijk in Born gebouwd. Dat was niet voor veel Hollanders een reden om er eentje te gaan kopen. Van de derde generatie was er een PHEV-variant die je kon rijden tegen zeer lage bijtellingstarieven. Om maar te zwijgen van MIA- en KIA-regelingen om het nóg aantrekkelijker te maken.
Nieuwe Mitsubishi Outlander
Anno 2021 is dat niet meer het geval. In 2013, 2014 en 2015 werden er monsterlijk veel van verkocht. In de loop der tijd, werd de Outlander een stuk beter, maar ging de bijtelling omhoog en waren er meer concurrenten. Hoog tijd voor een nieuwe Mitsubishi Outlander, dus!
Nou, die is er dus nu. Het begint met twee noviteiten. Het is de eerste auto die op Amazon Live werd geïntroduceerd. Belangrijker is wellicht dat het de de eerste volledig nieuwe Mitusbishi is die onder de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie is ontwikkeld. De eerste geheel nieuwe Mitsubishi in jaren deelt geen onderdelen met zijn voorganger.
CMF-CD-platform
De basis van de nieuwe Mitusbishi Outlander is dezelfde als die van de derde generatie Nissan Rogue (T33), die op het CMF-CD-platform staat. Wij kennen dat platform van onder andere de Nissan Qashqai en Renault Scénic. Echter, volgens Mitusbishi hebben ze er hun eigen draai aan kunnen geven. De nieuwe Outlander is ontworpen volgens het ‘I-Fu-Do-Do’-principe. Vrij vertaald betekent dat majestueus en authentiek.
Het meest opvallende is de ‘Dynamic Front Shield’-grille. Volgens Mitusbishi moet het denken aan de sportieve rally Pajero’s en Lancers van weleer. Het doet ons nog het meeste denken aan de GT PHEV-concept van een tijdje geleden.
Afmetingen nieuwe Mitsubishi Outlander
Dan de afmetingen van de nieuwe Mitusbishi Outlander. Het nieuwe model is ietsje korter en aanzienlijk breder geworden. In de lengte meet het apparaat 4,68 meter. De breedte is 1,86 meter en de hoogte is 1,75 meter. De wielbasis bedraagt 2,71 meter. Volgens Mitsubishi is de nieuwe Outlander een stukje ruimer geworden dan voorheen.
Dan komen we aan bij het mooiste gedeelte van de nieuwe Outlander en dat is het interieur. Dat van de Outlander was niet zozeer slecht, maar wel hopeloos verouderd en een tikkeltje rudimentair. Zo te zien is dat bij de nieuwe generatie is het véél beter voor elkaar. Mitsubishi belooft dat de materialen en afwerking beter zijn dan van wat we gewend zijn in deze klasse.
Interieur nieuwe Mitsubishi Outlander
Zo vanaf de persfoto’s ziet het er zelfs erg fraai uit. Het design is vele malen eenvoudiger dan voorheen. Het two-tone dashboard is bijzonder geslaagd te noemen. Bovenop prijkt er, geheel volgens de heersende mode, een infotainmentscherm. Het leer is voorzien van een creatief patroontje. Ook bijzonder: standaard is de Outlander een zevenzitter.
Motor
Dan komen we bij een heikel punt van de nieuwe Mitsubishi Outlander en dat is de aandrijflijn. Volgens Mitsubishi is de motor nieuw ontwikkeld door de Renault-Nissan-Mitsubishi-Alliantie. Volgens ons zijn alle maten en specificaties exacte gelijk aan de PR25DD-motor van Nissan.
Het is een 2.5 liter grote atmosfrische viercilinder die bij 6.000 toeren 184 pk mobiliseert. Bij 3.600 toeren kun je bij 3.600 toeren maximaal 245 Nm vinden. De motor is gekoppeld aan een CVT-automaat met 8 voorgeprogrammeerde verzetten. Meer motoren, waaronder een plug-in hybrid, zijn niet aangekondigd.
Dan komen we op de prijs van de nieuwe Outlander, die bedraagt 25.650 dollar. Dat is ongeveer gelijk aan dat van andere Japanse crossovers. De nieuwe Mitsubishi Outlander staat niet gepland voor Nederland (of Europa). Aan de ene kant helaas, want dat interieur ziet er gaaf uit. Aan de andere kant, de aandrijflijn is ouderwetser dan 8 jaar geleden en heeft sowieso geen kans van slagen.
Meer lezen? Dit zijn 11 bijzonder gave snelle Mitsubishi’s.
lekkerlinksrijden zegt
Fantastische voorkant
v60germany zegt
@lekkerlinksrijden: mooi van verre en verre van mooi.
Johanneke zegt
Wat ze ook roepen bij Mitsubishi Motors, het is anno 2021 gewoon geen eigen merk meer. Ze mogen graaien uit de parts bin van renault-nissan, houdt de ontwikkelingskosten laag. 20 jaar geleden hebben ze Kia en Hyundai groot laten worden op hun onderdelen, nu ontwikkelen ze geen eigen onderdelen meer. Hoewel ik het Mitsubishi uit de jaren 80 en 90 mis, mis je niks aan het moderne Mitsubishi.
Ps ik heb een 93 en 98 galant dus enigszins fanboi.
bischero zegt
@Johanneke: maar die Galant uit dat decennium is dan ook wel een heel prima bakkie 👍
birdnerd84 zegt
Stuk beter dan de huidige maar dat was ook niet zo moeilijk. Nieuwe oogt modern en strak, alleen de neus wat lomp. Ik vind zijn broertje de Nissan Roque sympathieker. Interieur ziet er top uit maar mist eigen gezicht. Die optisch doorlopende roosters kennen we nu wel.. vind het een beetje een Mazda-interieur met wat Hyundai en LR/RR-kenmerken.
karhengst zegt
Een flinke vooruitgang en het lijkt er op alsof ze goed naar Mazda hebben gekeken. Alleen de afwerking ligt nog niet op dat niveau: Two-tone deurbekleding waarvan de lijnen in de elementen compleet niet op elkaar aansluiten noem ik niet beeldschoon. En dat uitgelubberde leder zou toch niet mogen op een officiële persfoto?
Loek zegt
Die voorkant is compleet onooglijk, Jammer, want de rest ziet er eindelijk eens volwassen uit en straalt de ruimte uit die een dergelijke SUV tegenwoordig biedt. Sinds het phev-verhaal over is had het sowieso geen succes geworden hier. Maar ik vind het wel wat, die nieuwe vlaag grote SUV’s aan de overkant van de plas. (Kia Telluride, Hyundai Palisade etc)
ruffie zegt
Die voorkant…dat chroom…zal niet lang duren voordat ze een Black Pack gaan aanbieden.
Interieur is op zich prima, maar dat scherm en dan die 2 draaiknopjes aan beide kanten, dat oogt al meteen ouderwets.
The Stig NL zegt
@ruffie: Volgens mij is er voor de ASX en L200 (die hebben praktisch dezelfde voorkant) anders geen Black Pack…
flow82 zegt
Wat een lelijke voorkant, ze hebben dat echt verkracht. Hij lijkt nu sterk op de Xpander. Geen idee of die ook in NL te koop is, maar iig ziet die er ook niet uit. Krijg een beetje Fiat Multipla gevoelens bij die verticale lichtunits in de voorbumper. Jammer, want de oude was best prima vorm gegeven.
jvthof zegt
Doe mij dan maar de Hyundai santafe of de Kia Sorento… die zijn ook beide hier wel te koop en als phev!
gregorius zegt
Mooi interieur? Nope.
Je ziet aan alles dat ze geld besparen op het interieur.
– Het scherm dat je door je stuurwiel kan zien heeft dubbele randen: het is dus kleine dan je wil geloven.
– Dat scherm in het midden, dat is 1 unit; ook een typisch kosten-bespaar ding. Met die knopjes ziet het er uit als de unit van Toyota die ze in 2005 introduceerden.
Daarnaast kan NIEMAND bij de rechter draaiknop op het scherm zonder dat je voorover moet leunen. Da’s toch zwaar irritant? (of je moet als een oma rijden en vrijwel OP je stuurwiel zitten).
mashell zegt
Scherpe analyse.
rogerzz zegt
Willeme zijn smaak voor zijn BMW en velgen en chiptuning is leuk, maar als dit ‘beeldschoon’ is vraag ik mij af in wat voor woonwagen hij woont. Zal niet al te minimalistisch, clean, functioneel en rustig zijn als ik een correlatie mag trekken..
Het gesprek over de voorkant/interieur:
-Ovale koplampen of van die platte dingen? Doe maar alle 2, en doe dan maar 3 lampen in die ovale lampen en doe daar dan maar mistlampen onder.
-Chroom of aluminium? Jup, beiden.
-Platte gril of achteroverliggende grille? Ja doe ook maar alle 2, plak ze maar aan elkaar ofzo joh.
-Interieur, knoppen of via touchscreens? Ja doe maar beiden, zie maar!
joejojo2012 zegt
Zo’n motor is misschien niet modern, maar dat soort blokken draaien gewoon tonnen mee. Dan maar een wat meer zuipende motor met minder vermogen tov concurrentie met downsize blokjes.
The Stig NL zegt
@joejojo2012: Nou, ik denk dat ze best succes gehad hadden met de ASX als ze daar de aandrijflijn van de Outlander in hadden gelepeld…
troljedemoeder zegt
Fraai interieur? Het overdadige gebruik van stiksels is leuk voor een scooterzadel of sishalounge. In mijn auto heb ik er het liefste zo min mogelijk van. Het is net zo smakeloos als de contrastboordjesziekte op overhemden van enkele jaren geleden, overigens. Nu lachen we erom. Althans, de weldenkenden onder ons.
mashell zegt
Die witte boordjes waren anders verdomd handig, je kon meteen zien wie er niet te vertrouwen waren.
troljedemoeder zegt
Heh. Nou, een witte boord is tot daar aan toe. De dubbele boorden en manchetten in hippe kleurtjes en spannende bloemmotiefjes. Dat was pas erg. Wist je gelijk dat je met een onderknuppel te maken had, hèhè.
Bastiaan zegt
@troljedemoeder: ik sluit mij hier graag bij aan. Dat diamond stitching is 9/10 keer ordinair.
wigboldus zegt
Interieur ziet er netjes uit, stuk beter dan ik ze hier zie.
Eerste keer dat ik in een Outlander PHEV op de beurs stapte weet ik nog, wat een tegenvaller, had toen erg goedkoop materiaal. Enige waardoor je die auto toen zou kopen is wel de bijtelling, want beleving was 0.
Verbaasd mij niet dat Mitsubishi van het toneel verdwijnt door gebrek aan beleving.
Het schijnt dat Renault en Nissan alsnog Mitsubishi willen houden in Europa, maar dan Renault’s met Mitsubishi badges er op.