Mitsubishi introduceert de nieuwe ASX 2023, maar het is eigenlijk gewoon een Renault Captur met een ander naamkaartje.
Logisch dat sommige autofabrikanten gebruik maken van elkaars techniek. Dit doen ze veelal om kosten te besparen, een auto ontwerpen vanuit niks kost namelijk bakken met geld. Mitsubishi maakt gebruik van Renault en dat is ook goed te zien. Op het schaamteloze af.
Mitsubishi ASX 2023 is een kopie
We kunnen wel stellen dat hier sprake is van ‘badge-engineering’. De auto is praktisch helemaal hetzelfde als de Renault Captur. Als wij naar de afbeeldingen kijken is het enige verschil de afwerking van de grille aan de voorkant. Ze gaan zelfs zover dat de wielen -deze zijn toch makkelijk te vervangen voor een meer eigen look- hetzelfde zijn. De nieuwe ASX bouwt volgens Mitsubishi voort op het succes van de vorige generatie, waarvan er 380.000 van zijn verkocht in Europa. Dat willen ze graag evenaren.
Denk ook niet dat Mitsubishi eigen motoren heeft ontwikkeld. Die zijn tevens identiek aan de Renault Captur. De auto kan worden geleverd met een 1,0-liter driecilindermotor die 90 pk (67 kW) levert. Tevens is er een 1,3-liter benzinemotor met turbocompressor. Deze komt in twee varianten en is uitgerust met 12-volt mild-hybride technologie. De eerste variant heeft 138 pk (103 kW) en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De tweede met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling en 155 pk (116 kW). Ook is er een 1,6-liter plug-in hybride aandrijflijn (117 kW). Deze heeft twee elektromotoren en beschikt over een 10,5 kWh-batterij waarmee de ASX theoretisch tot 49 km alleen op elektriciteit kan rijden.
Mitsubishi brengt de ASX ook als, zoals zij het noemen, volledig hybride. Het is de eerste keer dat het merk een dergelijk model op de Europese markt brengt. Het maakt gebruik van een 1,6-liter gasmotor die wordt geleverd met twee elektromotoren en een automatische multimode-transmissie. Deze aandrijflijn levert 141 pk en 105 kW.
Natuurlijk wordt het nieuwe model geleverd met allerlei veiligheidssystemen: onder andere een waarschuwingssysteem voor kop-staartbotsingen met noodremassistentie en detectie van voetgangers en fietsers, naast actieve rijstrookcontrole en verkeersbordherkenning.
Interieur
Je kunt kiezen uit verschillende opties. Het bestuurdersdisplay kan je in verschillende maten kopen. De topper is het 10.25 digitaal bestuurdersdisplay met 3D-navigatie en is volledig aanpasbaar. Het infotainment systeem komt eveneens in verschillende vormen. Denk aan een 7-inch liggend scherm of een 9,3-inch staand oriëntatiescherm.
Ben jij niet in de markt voor een Franse auto, maar wil je wel een kekke crossover? Dan is de Mitsubishi ASX wel wat voor jou. De techniek en het design zijn al bewezen, dus dat zit wel goed. Volgend jaar maart zal de verkoop starten.
remmenisangst zegt
Dit slaat ook gewoon nergens op. Als het nou in een compleet andere markt is waar Renault eigenlijk niet verkoopt dan zou ik het nog kunnen snappen, maar hier in Europa…
maussieknip zegt
Wel erg sneu dat ie dan zo erg op de Captur moet lijken, want succes! Vind dat Mitsubishi uiterlijk gezien best wel wat meer had kunnen aanpassen dan alleen de grille. De andere kant is dat Renault ermee in heeft gestemd, dus daar slaat Renault dan weer de plank mis. Deze grille maakt het een lelijkere auto.
kennone zegt
En het was al een bizar lelijk hok. Snap echt niet dat mensen dit überhaupt kopen
geecee zegt
Smaken verschillen nu eenmaal, vriend! Ben benieuwd wat voor “bizar lelijk hok” jij rijdt…
c4seum zegt
Kijk, een gerebadgede Captur is niet erg. Niet heel origineel, maar hè, beter goed gestolen dan slecht bedacht. Maar hoe krijg je het voor elkaar om zo’n grill te ontwerpen die dus to-táál niet overeenkomt met ook maar 1 enkel design element.
Johanneke zegt
De vorige asx was echt hopeloos verouderd, maar daardoor wel vrijwel de betrouwbaarste auto die je kon kopen met de atmosferische 1.6 uit 2005 ofzo. Was toch nog 1 pluspunt.
Deze nieuwe is gewoon dom. Renault is populairder dan Mitsubishi, dus je bent niet goed als je de Mitsubishi koopt. Want ga je verkopen, dan zal een Renailt populairder zijn.
faalhaas zegt
50 eypo rebadge project dit.
michiel_vandelft zegt
Gaat het zo slecht met Mitsu dat dit nodig is? 😅
Robert zegt
Ja. Los van de PHEV bijtellingstopper van een aantal jaren terug, die alleen daarom hier in Nederland succesvol was, kwijnt het merk, zeker in Europa, al jaren weg.
Dutchdriftking zegt
Het doet mij meteen denken aan het laatste filmpje van ome Doug over rebatching. Altijd leuk dit soort auto’s. En gedoemd om te mislukken, dat ook.
tenaci zegt
Inderdaad! Honda Crossroad all over again…..
volvo480gtt zegt
Vroeger gebeurde dit veel vaker… Mazda 121/Kia pride, Mazda 121/Ford Fiësta, fiat panda/seat Marbella. So erg is het toch niet? Ik vind m een stuk mooier in deze versie dan alle vorige
potver7 zegt
Eén heel goot verschil: de modellen die jij noemt waren (vrijwel) niet tegelijkertijd op de markt. De op de Mazda 121 gebaseerde Pride kwam op de markt op het moment dat bij Mazda een nieuwe versie van de 121 in de startblokken stond; de betreffende modelserie van de Fiësta was zo’n beetje uitgefaseerd tegen de tijd dat die ook als 121 op de markt kwam, en ook de Marbella kwam op de markt toen de Panda al een gedateerd model was.
De ontstaansgeschiedenis van de Marbella kun je overigens sowieso niet vergelijken, dat was namelijk gewoon het management van Seat dat genoeg had van het in licentie bouwen van Fiat’s, financieel ging het nou niet bepaald lekker met het bedrijf dus om extra geld te genereren hebben ze een paar Fiat-ontwerpen ‘geleend’ en die onder eigen merknaam in de markt gezet – de eerste Ibiza was een door Fiat afgekeurd ontwerp voor de Uno.
racerx zegt
De Captur is op zichzelf al een treurig pensionado hok (andere mensen zie ik er niet in rijden), maar dat ook nog eens gaan rebadgen maakt het geheel wel erg tragisch.
potver7 zegt
Je ziet duidelijk alleen wat je wilt zien, hè?
racerx zegt
Vooruit, 90% is gepensioneerd.
mashell zegt
Senioren zijn mensen met veel levenservaring, die weten inmiddels wel wat goed is. Daarom kiezen ze de Captur.
racerx zegt
Voor het geval je niet sarcastisch was: fijn dat er toch nog 2 Captur rijders met een computer overweg kunnen teneinde jou een like te geven, dat geeft de burger moed.
lekkerlinksrijden zegt
Ik zie er ook veel 30ers in rijden met of zonder kinderen
racerx zegt
Ik helemaal niet, ligt wellicht aan de regio. Doorgaans vallen ze mij alleen op als ik weer eens 10 km/u onder de limiet achter zo’n ding rijd (misschien is dat ook wel de oorzaak van mijn aversie).
dare2think zegt
De showroom staat voller. Dat zal het doel zijn. Als zelfs het gat waar het merklogo van Renault in moet passen nog in de motorkap zit, dan is er wel heel weinig gedaan om er een Mitsubishi van te maken.
mashell zegt
Het front is nog wel leuk opgelost maar die achterkant… Die knop om de klep te openen is wel erg lelijk.
raoufff zegt
Zie hier het schoolvoorbeeld van de teloorgang van de automobielindustrie.
tenaci zegt
Als je dacht dat Suzuki zich er met een Jantje-van-Leiden vanaf maakte met de Swace en de Across…..
Deze is wel heel cheap zeg….
Dimglor zegt
Als je op het front het logo van Mitsubischi aanpast en enkel de bovenste ruit laat staan… dan is het quasi een Renault logo… easy re-rebranding 😅
nicolasr zegt
Het is een Renault Captur, wat ik je brom.
naturalpower zegt
Badge-engineering als in de ‘beste’ dagen van British Leyland, hoe origineel …
petrolhead89 zegt
Ik krijg hier echt een stijve van. Heerlijk, zo’n crossover!