De huidige Mini was volgens Mini-adepten niet Mini genoeg.
Zelden was een retro-auto zo goed in de markt gezet als de New Mini van BMW. De Duitsers werkten samen met Rover in de jaren ’90 en dat ging niet al te best. BMW beëindigde de samenwerking en verkocht Rover voor 10 pond aan de Phoenix Group. Land Rover werd verkocht aan Ford, maar het lekkerste hield BMW voor zich zelf: Mini.
De eerste variant die in 2000 het levenslicht was briljant. Sterker nog, de eerste generatie (R50) was dermate geslaagd, dat de tweede generatie (R56) er sprekend op leek. Pas bij de derde generatie (F56) van de New Mini zien we duidelijk visuele verschillen. Maar of de Mini er mooier op is geworden? Bwoah, de neus moest heel groot zijn (voetgangersveiligheid), maar het geheel lijkt een beetje uit proportie. Ook is de Mini iets te groot geworden.
Gelukkig gaat daar waarschijnlijk verandering in komen. Dat meldt Autocar. In een interview met het Britse magazine laat Mini-baas (baas van Mini, het is geen kleine man) Bernd Körber weten dat de Mini eigenlijk te groot is te worden en dat hij het liefst de Mini weer ietsjes ziet krimpen. Volgens Körber zijn de proporties niet helemaal correct meer. Met name de frontoverhang van de driedeurs hatchback zit hem het meeste dwars.
Op dit moment worden er discussies gehouden omtrent proporties en design. Het zogenaamde packaging: de architectuur van de gehele auto. Wat komt waar, waar zijn de bevestigingspunten voor alles: dat soort dingen. Of de Mini daadwerkelijk kleiner wordt, laar Körber even in het midden, maar hij bevestigt dt de nieuwe Mini er in elk geval kleiner uit lijkt te zien.
Naast de Mini hatchback komt er een hele familie van Mini’s. Een vijfdeurs uitvoering, een cabriolet, een stationwagon (Clubman) en de crossover (Countryman). Daarnaast wordt er een crossover bóven de Countryman verwacht. De elektrische variant van die auto zal waarschijnlijk ‘Traveller’ gaan heten en nauw verwant zijn aan de volgende generatie van de BMW i3. Met name in China en de VS schijnt men een grotere Mini-crossover te wensen dan de Countryman. De vierde generatie Mini wordt verwacht rond 2023. De auto zal gebouwd worden in het Verenigd Koninkrijk (Oxford), China en Nederland (Born).
Afbeeldingen van boven naar onder:
Hoofdfoto: Mini Cooper (R50) ’02 en Mini Cooper S ’14 (F56)
Rover New Mini Concept ’97
Mini Cooper (R50) ’00
Mini Cooper (R56) ’06
Mini Cooper (F56) ’14
Meer lezen? Check hier onze special over het ontstaan van de New Mini!
emping zegt
Its all in the name!
Gulli zegt
Tijd voor de Rocketman!
Dutchdriftking zegt
@gulli: Exact mijn gedachte. Hoe oud is die concept nu wel niet?
massarati zegt
@dutchdriftking: 13 jaar
Dutchdriftking zegt
@massarati: serieus? Ik dacht een jaar of 4….
massarati zegt
@dutchdriftking: Hij vroeg hou oud hij niet was, beetje flauw maar ik hap graag
itiswhatitis zegt
Ik stap nog elke dag met heel veel plezier in mijn kart :)
kennone zegt
@itiswhatitis: ik ook waarschijnlijk als mijn distrubutie ketting toendertijd niet was gebroken?
itiswhatitis zegt
@kennone: het zijn inderdaad niet de meest betrouwbare auto’s maar dat heeft ook wel weer z’n charme
Jantje_555 zegt
was het niet zo dat mini bij BMW volledig in hoofdletters werd geschreven en de oude mini gewoon met een hoofdletter M?
rollingstoned zegt
@Jantje_555: Nee, ook bij Austin was het MINI.
https://images.app.goo.gl/8dJR52vU5nmBxxtj7
Jantje_555 zegt
@rollingstoned: weer wat bijgeleerd
fendercd60 zegt
Meh
maik96 zegt
De hoofd foto is een R50 vs F56 als het een R53 (Cooper S) geweest was had deze andere roostertjes gehad (met een S erin) in de voorschermen.
PunicaOase zegt
Dus in 2023 komt pas de eerstvolgende MINI? Komende jaren dus niks boeiends uit die hoek..
davelepeef zegt
@punicaoase: laatste jaren wel?
jippie zegt
Kleiner, klinkt goed. Doe dan ook gelijk wat minder kitsch van binnen. En dat alles dan ook tegen een wat kleinere prijs.
VeniVidiVici zegt
Ze kunnen het onderhand beter MAXI noemen nu.
JaxDryke zegt
Wat een afgrijselijke grafbak zeg. Bah. Dit kan je toch geen opvolger noemen ? Ziet eruit als een legokart, rijdt als een plaag en verpest het mooie landschap. Dit is een schande t.o.v. het origineel..
cloverleaf zegt
Stom eigenlijk dat ze destijds LR verkocht hadden. Daar hadden ze ook behoorlijk veel uit kunnen melken.
Calimero zegt
het zou mooi zijn als ze met de Clubman weer terug zouden gaan naar het model wat tussen 2007-2014? op de markt is geweest. Dat zag er naar mijn mening een stuk beter uit dan de huidige Clubman.
Sterker nog, ik vond het altijd de leukste (BMW) mini variant, tot het model ” verkracht” werd.
Maar stiekem,alhoewel ik spreek het nu wel uit, blijft de Clubman Estate op basis van de orignele Mini (Austin tijdperk) toch de allerleukste.
lambowambo zegt
Ik heb zo’n R50 gehad en wat een feest was dat om in te rijden. Staat nog steeds op mijn wensenlijstje om de GP versie van de eerste generatie te bezitten.
jometdebanjo zegt
Echt ja? Dus weer met BMW motor en niet de PSA rommel