Met de onthulling van de derde generatie nieuwe MINI, door sommigen ook wel ‘hurr durr-MINI’ genoemd was het alleen nog wachten op een prijslijstje. Welnu, instappen kan vanaf exact het zelfde bedrag als bij de huidige generatie. Da’s toevallig!
Voor de 18.495 Europese euro’s die de dealer voor zijn instap-MINI One verlangt krijg je weliswaar een cilinder minder in je motorblok, maar dat betekent heden ten dage niet dat je je prestaties meteen kwart ziet afnemen. Hopen we, want technische specificaties geeft MINI nog niet vrij. We hebben wel een prijs, maar nog geen vermogen, koppel of uitstoot dus.
Het is sowieso voor het eerst dat we over de One horen, MINI noemde hem voorheen eenvoudigweg nog niet, en dus gingen we even bellen met de importeur.
In het gesprek vertrouwde MINI ons toe dat het hart van de One wordt gevormd door een 1,2 liter driecilinder. Aangezien de BMW Group tegenwoordig alles modulair bouwt, doet dit het vermoeden opborrelen dat we met de nieuwe motor van het PSA-concern te maken hebben. Deze wordt begin 2014 geïntroduceerd, en levert 110 pk en 205 Nm of 130 pk en 230 Nm.
De One zal slechts in één vermogensspecificatie verkrijgbaar worden (de huidige kan je met 55 of 72 kW bestellen), wij gokken in dit geval op de lichtste, om het gat met de Cooper (136 pk) niet te klein te laten worden.
Als het inderdaad een PSA-instapblokje betreft zou het nog wel eens de laatste samenwerking kunnen zijn, aangezien de huidige overeenkomst in 2016 verloopt.
Elk model, behalve de Cooper S (automaat), krijgt 20% bijtelling, en hier zijn de vanafprijzen, met tussen haakjes die van de vergelijkbare huidige generatie. Uitlevering vanaf maart 2014, en wellicht is hij (deels) ‘made in NL‘, maar de specifieke toewijzing van de productielijn in Born moet nog bekend gemaakt worden:
MINI One € 18.495,- (€ 18.495,-)
MINI Cooper € 21.495,- (€ 22.495,-)
MINI Cooper S € 30.295,- (€ 29.495,-)
MINI One D € 19.495,- (€ 20.495,-)
MINI Cooper D € 23.995,- (€ 23.495,-)
Benjamin1 zegt
Fiesta blijft 14% in 2014 las ik. Sowieso betere auto.
berlinetta zegt
@Benjamin1: Dus de hoogte van de bijtelling geeft aan hoe goed een auto is?
robbie zegt
@berlinetta: in Nederland wel.
TimoBac zegt
@berlinetta: Zegt meer over de populariteit onder lease-rijders. En een mini lijkt me niet perse een populaire wagen onder leaser-rijders. Daarnaast wordt het lastig als ik moet kiezen tussen een Fiesta ST en een Cooper S.
larsdbs9 zegt
@TimoBac: die keus zou voor mij heel makkelijk zijn, nieuwe Cooper S vind ik helaas niet mooi, dus dan word het al gouw de Fiesta ST, of 2e hands vorige generatie Cooper S natuurlijk
TimoBac zegt
@larsdbs9: Ik kan begrijpen dat je m niet zo mooi vindt maar de Fiesta ST is ook allerminst moeders mooiste. En dan rij ik liever in een degelijk in elkaar geknutselde Mini dan een Ford.
tupperware zegt
@TimoBac:
Hoe leuk ik de vorige generaties ook vind, degelijk kan ik ze helaas niet noemen. Duur betekend niet automatisch goed, dus als je een betrouwbaar scheurijzertje zoekt ben je beter af met een Fiesta ST.
Deze generatie vind ik dan weer een slap aftreksel van de eerste Giant Mini Cooper S, vooral de jank van de compressor was verslavend. Vandaag hoorde ik nog een Works GP en dat blijft een feest voor het oor.
Desondanks gaat er voor mij niets boven het origineel, dat was pas echt een feest.
Gulli zegt
@berlinetta: jij moet in de politiek gaan werken, daar zijn ze gek op drogredenaties! Dat zegt hij toch niet?
Alfarobert zegt
Mini is gewoon een mode ding voor vrouwen van BMW. Een Mini hoort klein te zijn en dat is deze echt niet.
audio zegt
@Alfarobert: groot is anders.
focusrs zegt
@Alfarobert: Inderdaad een soort van manpurse, maar dan groter
griffendahl zegt
@Alfarobert: En een Alfa hoort RWD te zijn… Wakker worden, we leven niet meer in de 70’s
alcantara zegt
Kapot lekker, ik ga helemaal wocky op deze ride!
mashell zegt
Die Cooper S mag ook gerust Cooper “Sodeju wat is ie duur” genoemd worden. Dat zijn bijna Golf GTI prijzen. Verder is een 14% bijteller toch wel het minste wat je van een kleine auto van een “efficient dynamics” merk mag verwachten. Ik stel voor dat Born gaat staken totdat BMW een 14% MINI maakt.
larsdbs9 zegt
@mashell: een Ford Fiesta ST met paar opties is ook gauw 28 mille, dus dan valt het voor een “premium” auto nog best mee.
tupperware zegt
@larsdbs9:
Lieve Lars, ik schud je even wakker uit je droom.
Een Mini Cooper S is nog zo kaal als een luis voor die dikke 30 rooitjes, voordat je hem een beetje opgetuigd hebt zit je aan de 40K. Moet het echter echt snel dan komt de 50K al om de hoek kijken.
Ik geef toe, ze rijden verdraait goed maar reken op een flinke financiële aderlating.
jayk zegt
Hij kijkt weer lekker dom uit zn ogen
alcantara zegt
@jayk: Net als de potentiële bestuursters.
tupperware zegt
@alcantara:
Heb jij er eentje besteld dan?
Carreza zegt
Wat een lelijk ding is het toch geworden. En dan bedoel ik vooral de voorzijde.
terr0rkempie zegt
Het interieur vind ik mooier geworden. Het exterieur daarin tegen… Ik prefereer het uiterlijk van de Cooper S uit +- 2003.
schellekens006 zegt
Laten we de achterlichten maar eens groot maken… God damn wat lelijk!
toyotafortuner zegt
Nou, ik ga iig niet kamperen voor de lokale MINI-dealer. God wat is ie lelijk! Net zoals de bestuursters. Wat is er toch gebeurd met die leuke oermini? Evolutie heeft hem echt niet goed gedaan. En die prijzen, zeker vast +15k ofzo rekenen voor een beetje fatsoenlijke uitrusting. Nee, k shop liever anders.
davidhall zegt
Het grappige is dat bij deze nieuwe generatie de gewone versie het best “smoelt.”
Van opzij gezien heeft namelijk de S-uitvoering een enorme overbeet aan de voorzijde door de vergroting van de bumper. Hetzelfde geldt voor de achterzijde.
Het kart-achtige uiterlijk dat de vorige generatie had, door de korte overhang voor en achter is hier totaal weggevaagd. Beetje Peugeot syndroom.
Verder zijn voor -en achterlichten nu echt totaal uit proportie. Wie heeft de designafdeling fiat gegeven voor deze jetsers van verlichting!!??
De chroomonlijstingen rond de lampen zijn te dik aangezet; dit geeft een goedkoper uiterlijk. Dat zal toch niet de bedoeling zijn geweest. Dit staaltje van non-design was reeds te zien op de Countryman en Paceman.
Verder valt op dat de grootste wielen op de S nu enigszins verzuipen in de wielkuipen, mede door de (te) brede zwarte omlijsting rond de hele auto. Een flinke upgrade naar 19″ of 20″ lijkt mij haast een must.
Het interieur daarentegen ziet er super uit; mooie verhoudingen en het originele van Mini is behouden gebleven. En zo te zien eindelijk stoelen waarin (noord) europeanen ook comfortabel kunnen zitten.
Ik was persoonlijk fan van de vorige Mini. Dat is met komst van deze (uiterlijke) lelijkerd niet meer het geval.
Ik vermoed dat deze minder verkocht gaat worden, afgaande op zijn uiterlijk. Jammer, want de vorige generatie was echt heel ok.
airisforballoons zegt
Nee doet hem niet..
2003 model heeft nog het “kleine” kart gevoel. Daarna hebben ze last van obesitas gekregen.
Hupke zegt
Dure rommel. Kan je beter bij peugeot, fiat, ford,… gaan shoppen als je een klein en compact wagentje wil. En als je echt ‘premium’ wil en dat is je budget dan kan je het wrs nog ook wel uitrekken tot een mercedes of bmw (of audi als je dat premium vind).
Is de mini-trend overigens nog niet voorbij?
Ze zouden eerder in de spirit moeten terugkeren naar dat koddige bakje van Issigonis en niet qua looks.