Deze John Cooper Works is niet zo sportief als zijn looks doen vermoeden.
Een Mini stuurt in principe altijd leuk, maar het wordt pas écht feest als er John Cooper Works op de achterkant staat. Dat Mini nu een nieuwe John Cooper Works lanceert is dus heugelijk nieuws voor alle hot hatch-liefhebbers. Toch?
Nou… dat valt een klein beetje tegen. En niet omdat het een EV is. Het probleem is: de nieuwe Mini John Cooper Works heeft wel het uiterlijk vertoon van een JCW, maar daar blijft het ook bij. Oftewel, het is gewoon een sportpakketje, geen extra hete versie.
Met zijn kenmerkende rode dak en de grote spoiler wekt deze uitvoering wél de schijn dat het om een echte John Cooper Works gaat. De grote spoiler doet zelfs denken aan de John Cooper Works GP, de ultieme hardcore versie van de Mini.
Deze auto schept dus verwachtingen, maar die worden niet waargemaakt. Het is gewoon een Cooper SE. Niet dat dit een trage auto is: met 218 pk en 330 Nm zit je in 6,7 seconden op de 100 km/u. Dat is lekker vlot, maar niet John Cooper Works-vlot.
Om nog even terug te komen op wat de JCW-trim dan wel te bieden heeft: naast de spoiler en de rode accenten heeft de JCW extra opvallende voor- en achterbumpers. Daarnaast krijg je speciale 18 inch velgen, met daarachter rode remklauwen. In het interieur wordt je getrakteerd op nog meer rode accenten.
De Mini Cooper SE is meteen te bestellen in John Cooper Works-trim, dus we weten ook de prijs. Je bent voor deze uitvoering minstens €47.640 kwijt in de configurator. Voor dat geld had je vorig jaar nog een échte John Cooper Works…
Over een echte John Cooper Works gesproken: komt die ook nog, of blijft het hierbij? Die prangende vraag kunnen we helaas nog niet beantwoorden. We hopen van wel, maar Mini heeft nog niks beloofd.
HZW zegt
Ik ben wel nieuwsgierig wat dat ding weegt, 218 pk voor een bv 1500+ Kg EV houd niet over.
Richmond zegt
1605kg volgens carbase
anthwan zegt
6,7 sec van 0 -100 sprint exact het zelfde als een Corrado vr6 uit 1992.
De vooruitgang van Mini, hahaha.
ouwedibbes83 zegt
Zou toch verwarrend worden als er een opgepepte SE komt met bv 300pk en 450Nm en ze dat ook de JCW variant noemen? Die komt er dus wss niet.
PunicaOase zegt
Er komen ook benzineversies, dus de ‘echte’ JCW komt vast nog…
JelmerS zegt
Was de ICE versie niet een grondig gefacelifte versie van de oude mini en dat dit een EV only platform is?
sergio19676 zegt
De echte electrische JCW is onderweg en zal betere prestaties hebben waarschijnlijk ten koste van de range
herve11f zegt
Zelfde probleem als de Abarth EV. Te duur voor de “slechts” prestaties waardoor het typische publiek van zulkse auto’s het links laat liggen.
Chauffeur zegt
Niet JCW-vlot? De vorige deed het met 306pk in 6,5 sec. Het gaat bij een Mini toch helemaal niet om de sprint maar om het weggedrag…
PunicaOase zegt
De JCW MINI heeft nooit 306 pk gehad.. Alleen de Clubman en Countryman en die doen het sprintje rond de 5 s.
RobTWo zegt
Die achterkant is toch wel een kruising tussen een Twingo en een Lynk.
Dutchdriftking zegt
En de grootste humor, met mijn 4 pitter diesel van 1.500kg trek ik dit hok er gewoon uit (praktijkervaring) bij het stoplicht.