MINI is ook niet gek en ziet wat de klanten willen. Daarom zal de nieuwe MINI niet radicaal anders zijn.
Never change a winning team. Een bekend, maar o zo belangrijk gezegde. Als iets goed iets, ga je er niet te veel aan veranderen. De nieuwste generatie Renault Clio heeft qua uiterlijk bijvoorbeeld veel overeenkomsten met zijn voorganger. Omdat die voorganger verschrikkelijk goed verkocht. MINI lijkt hetzelfde te gaan doen met de nieuwe hatchback die voor 2023 op de agenda staat.
Nieuwe MINI in 2023
De Britse autofabrikant heeft een heel epistel gedeeld over de toekomst van het merk. De belangrijkste nieuwtjes delen we uiteraard met jullie lieve lezers. Zo blijft de MINI hatchback in 2023 gewoon een driedeurs model. Zijn vorm blijft behouden. Tevens is er keuze uit verbrandingsmotoren en een elektrische variant of varianten. De productie van het model zal plaatsvinden in Oxford. Niet bij VDL Nedcar, mocht je dat misschien gedacht hebben. In 2025 volgt de Cabrio van het nieuwe model.
MINI in China
Om de marktpositie in China te vergroten heeft de Britse autobouwer een plan bedacht. Er staan twee nieuwe, compacte elektrische modellen op het programma. Deze zullen in China worden geproduceerd. Het merk heeft een joint venture met Great Wall Motors. Vermoedelijk worden die modellen een zeer compacte auto en een wat grotere crossover.
Dat het om twee elektrische modellen gaat is geen toeval. MINI wil dat 50 procent van de verkopen in 2027 een elektrische auto betreft. Om dat te kunnen bereiken heb je wel genoeg EV’s in je gamma nodig.
Overig nieuws
Dan het nieuws in het kort, zouden ze bij het achtuur journaal zeggen. MINI heeft officieel bekendgemaakt dat John Cooper Works gecombineerd zal worden met elektrische auto’s. Details zijn daar nog niet over bekendgemaakt.
Verder verschijnt eveneens in 2023 de opvolger van de huidige MINI Countryman. Ook deze krijgt zowel een geëlektrificeerde aandrijving als een verbrandingsmotor. De nieuwe Countryman zal worden geproduceerd in de BMW Group fabriek in Leipzig. Een primeur, niet eerder werd een MINI in Duitsland gebouwd.
pyrat zegt
Proporties lijken een stuk beter dan bij de huidige met die mega overhang voor!
En dus toch niet alleen elektrisch zoals in eerdere berichten naar voren kwam. Power of choice strategie dus ook hier, denk wel verstanding in deze transitie tijden.
potver7 zegt
Jeremy Clarkson loopt altijd te foeteren dat de ontwerpers van de Porsche 911 zo lui zijn. Tegenwoordig hoeft kunnen ze Germanz keihard terugmeppen: de ontwerpers van Mini zijn nog véél luier.
Koelebobes zegt
Heerlijk de nieuwe Mini is kleiner dan de F56, de neus is korter en de kont loopt vlakker af! Hij lijkt in dit opzicht veel op de R50-R53. Dus laat maar komen!
leefvrij zegt
De voorruit lijkt ook iets minder rechtop te staan. Nog wel voldoende, zodat je het stoplicht niet ziet. Of is de neus korter?
Gulli zegt
Ik heb serieus over een Mini Electric nagedacht, twee proefritjes gemaakt en het reed zoals bekend geniaal. Maar die 220km bereik was écht te weinig. Nu rij ik in een Kia die het dubbele haalt voor ongeveer dezelfde prijs. Een stuk minder sexy maar met het oog op de vakanties en de langere ritten binnen Nederland die ik maak toch een stuk praktischer. Zonde want ik had er echt zin in om met die Mini rond te scheuren. Ik ben benieuwd of ze dat met de nieuwe modellen nog gaan verbeteren. Ik weet dat ze ervan uitgaan dat er voornamelijk boodschappen mee gedaan worden en andere stedelijke ritjes, maar daar moet toch iets beters van gemaakt kunnen worden.
Stefje zegt
@Gulli: je gaat er niks aan missen. Rij nu een paar maandjes met een Mini Cooper S van m’n werk en ben blij als de bestelde auto binnen is. Prima boodschappenautotje maar als je meer dan 400km per week maakt kan ik hem echt niet aanraden. Gezeik met stoplichten, stug onderstel, beroerde zitpositie voor Nederlandse mannen (lees langer dan 1.85) et cetera.
aggy32 zegt
@stefje: rijd momenteel ook een 2018 cooper s facelift. Ik rijd zelf ongeveer 800-900 km p/w en vind het een prima auto. Ik weet niet welke stoelen je erin hebt zitten, maar die van mij zitten heerlijk. Dat gezeik met stoplichten is wel zeer herkenbaar net als het onderstel. Alleen staat de cooper s ook bekend als een go-kart auto. Dus dat hoort er nou eenmaal bij.
Stefje zegt
@aggy32: hoe lang ben je? Ik 1.94 en zit met mijn kop tegen het panoramadak. Geen lekkere zitpositie in de sportstoelen. In en uit stappen is zwaar want laag. Misschien zijn het lange mensen problemen. Ook nog een handbak, helemaal een broertje dood aan met mijn km’s.
stekkerkoning zegt
@gulli geen BMW i3 overwogen? Net een wat grotere accu met daardoor een reëel rijbereik tussen de 200 en 300 kilometer (een extra stop bij langere snelwegritten nog altijd nodig), naar wens met eenzelfde soort kneiterhard sportonderstel als een Mini (lekker stuiteren) en jong gebruikt tegen aantrekkelijke prijzen beschikbaar (gezien de stand der techniek vind ik een nieuwe geen 45-50d EUR meer waard).
Gulli zegt
Die heb ik overwogen maar aangezien het voor mij een leaseauto zou worden ging het bij mij om een nieuwprijs. En daar vond ik het model net iets te oud voor om serieus mee te nemen.
PunicaOase zegt
En de Clubman? Of is de opvolger daarvan die elektrische crossover? :-(
stekkerkoning zegt
@gulli aha, alle begrip. De keuze voor een Kia ligt voor de hand. Erg goed qua qua prijs-kwaliteitverhouding en weinig op af te dingen. Wel een tikje saai, tenzij je een felkleurige e-Soul rijdt.