De Mercedes W14 voor het seizoen van 2023 had wat vertraging opgelopen. Inmiddels zijn er wat dingen duidelijk, onder andere dat de kleine sidepods blijven.
Mercedes verraste vorig jaar rond deze tijd vriend en vijand met de W13. Hoewel deze aanvankelijk gepresenteerd werd met normale sidepods (zie boven), kwam tijdens de eerste wintertest opeens het gerucht dat Mercedes ‘zonder sidepods’ ging rijden. Deze ‘kasten’ aan weerszijden van de auto voorzien sinds jaar en dag de (radiateurs van de) motor van de nodige koeling.
Haas F1 vond het niks
In eerste instantie was er een tekening waarop een F1 auto te zien was die letterlijk geen sidepods had. In werkelijkheid bleek de W13 wel iets van sidepods te hebben, maar dan wel hele kleintjes. Hierboven schrijven we dat het een verrassing was voor vriend en vijand. Dat was over het algemeen ook zo, maar er was daarop overigens wel tenminste één uitzondering. Het team van Haas F1 liet weten de oplossing overwogen te hebben, maar er bewust niet voor gekozen te hebben.
Geen meter
Dat gaf toch wel te denken, dat uitgerekend het team dat in 2021 nog het slechtste van de grid was had besloten ’toch maar niet’. Desalniettemin, omdat het Mercedes was, dachten de meesten alsnog ‘gaan we weer, die rijden dus weer een seconde per rondje weg bij iedereen’. Echter bleek de praktijk weerbarstiger. De W13 ging zeker aan het begin van het seizoen, voor geen meter.
W13 had meerdere problemen
Nu is het de vraag in hoeverre dat nu door het ‘size zero’ concept kwam of door andere dingen, zoals porpoising. Feit is dat Mercedes ondanks zomerse geruchten die op het tegendeel wezen, het seizoen afmaakte met de kleine sidepods. En dat de W13 naarmate het seizoen vorderde ook steeds beter uit de verf kwam, hoewel het team uiteindelijk bleef steken op slechts één zege.
Met vertraging door op ingeslagen weg
Maar dan 2023, gaat Mercedes nog steeds door op de ingeslagen weg? Volgens kwaliteitspublictatie Formul1a.uno wel. De Mercedes W14, die komende week gepresenteerd wordt, heeft volgens deze Italiaanse kenners nog steeds zeer kleine sidepods. Naar verluidt heeft de ontwikkeling van de W14 wat achterstand opgelopen, die deze laatste weken middels overwerk moest worden ingelopen.
Meer power, minder verf
Naast kleine sidepods zal de W14 het moeten hebben van meer power en minder verf. De motorenafdeling heeft naar verluidt 10 pk extra gevonden. Dat kan dan alleen zijn als een bijproduct van een verbetering van de betrouwbaarheid, want de motoren zijn in principe bevroren. Ferrari heeft naar verluidt echter iets soortgelijks in petto.
Naakt carbon nieuwe trend in de F1
Net als bij veel andere auto’s, zal de livery van de W14 veel naakt carbon bevatten. Dit niet omdat het weer 2008 is, maar puur om gewicht te besparen. De teams hebben zoveel moeite de auto’s op gewicht te brengen dat elke milligram telt. Verf wordt daarom in de ban gedaan. We zagen dit ook al op de nieuwe Williams en de nieuwe Alfa Romeo, dus je mag dit best een trend noemen.
Wintertest
Op 15 februari krijgen we meer te zien van de nieuwe Mercedes. Dan wordt de auto namelijk gepresenteerd op Silverstone, alvorens een filmdag af te werken. In de laatste week van februari staat vervolgens de eerste en enige wintertest op het programma.
flyerbunch zegt
RB schijnbaar hetzelfde.. denk dat er weinig echte geheimen zijn achter de schermen bij de F1 teams. Niet dat ze de info delen uiteraard, maar ze zullen dondersgoed weten waar de concurrentie zich mee bezighoudt.
brammetjedeb zegt
Als Brazilië een normale race was en geen sprintrace had Mercedes nul races gewonnen. Maar dat terzijde.
Ze zullen er dichter bijzitten dit seizoen, maar gat lijkt me niet gedicht hoor. Laatste races waren geen representatieve races. Red bull presteerde in het Mercedes tijdperk ook altijd goed in Mexico en Brazilië. De rollen leken precies omgedraaid. En om eerlijk te zijn hoop ik Mercedes even niet meer bovenaan te zien. Ferrari, McLaren, misschien een Aston Martin of alpine… ff geen toto meer…
Ditoxx zegt
@brammetje: Wel vet dat je dit nu al allemaal weet voordat er ook maar een meter gereden is.
brammetjedeb zegt
Dus voorspellen mag niet meer? Suffe reactie.
Frankypanky zegt
Voor spellen is iets anders dan jouw #maxtokkie verhaal om vooral negatief te wezen over Mercedes! Het is niet de schuld van Toto, Lewis en Lauda dat de concurrentie het liet vallen. Dat was het ook niet toen Vettel vier jaar op rij won met RBR of Schumacher met Ferrari.
Vervolgens hoop je dat McLaren en Aston Martin het beter doen. Wat voor een motor zou daar achterin liggen?
brammetjedeb zegt
Even beter lezen. Maxtokkie en negatief over Mercedes?slaat nergens op dit.
pomoek zegt
Het schrappen van verf vind ik een beetje een noodoplossing. Dan heb je alles geprobeerd om gewicht te verliezen. Maar is het niet voldoende gelukt met uitgeboorde schroefjes en minimale plaatjes carbonfiber.
Maar vooral dat ze vlak voor de onthulling nog alles op alles moeten zetten om de auto klaar te krijgen vind ik, puur omdat ik het wel fijn vindt als het even een paar jaar wat minder gaat met het team dat het afgelopen decennium de F1 heeft gedomineerd: goed nieuws.
Dat klinkt namelijk als chaos en verlies van controle.
potver7 zegt
Schrappen van verf is geen noodoplossing. Het bewijst hoe ontiegelijk dicht bij elkaar de topteams zitten.
Wat ik dan wel weer frappant vind is dat ze allemaal tegelijk op dat idee komen.
pomoek zegt
Ben ik niet met je eens. Vorig jaar deden teams dit pas na de eerste test in Bahrein. Als MB daar nu al mee begint vóórdat er een test kilometer gereden is vind ik dat best wel wat zeggen. Op de “bronsite” staat ook het volgende: “Ter voorbereiding op de presentatie dag, aanstaande woensdag, waren de werken erg hectisch aangezien het tijdschema niet volledig werd gerespecteerd en er de afgelopen weken extra werk werd gevraagd van veel medewerkers van het Engels-Duitse team. De problemen hadden betrekking op de daadwerkelijke productie van sommige onderdelen, aangezien er late wijzigingen aan het W14-project waren aangebracht”. (google translate).
Maar goed, het kwartje kan natuurlijk ook de andere kant opvallen voor MB, en hebben ze dankzij die laatste welen overwerk nog net even een winnende auto weten te ontwerpen. We gaan het zien.