Busjesfans rejoice: na de V-Klasse lanceert Mercedes-Benz dit jaar zijn tweede hoge non-SUV-model, de nieuwe Vito. Dit mid-size voertuig moet Mercedes ook buiten de personenautomarkt presence blijven geven.
Flexibel is de Vito alleszins, klanten kunnen hem zowel met voor-, achter- en vierwielaandrijving bestellen. Bij de lancering zijn twee turbodieselmotoren in vijf vermogensvarianten leverbaar: voor lichte klusjes is er de 1,6 liter vierpitter met FWD in 2 smaken. Moet er serieuzer beladen worden, dan kies je voor de 2,1 liter diesel met RWD. Deze komt in 3 varianten, met maximaal 190 pk.
De Vito komt opnieuw in drie lengteversies, die allemaal 140 mm zijn gegroeid. De extra lengte zit hem vooral in het front – de voetgangersbescherming is verder verbeterd. Kopers kunnen opteren voor een Vito van 4.895 mm, 5.140 mm of 5.370 mm.
Veiligheid
Veel kilometers maken betekent ook een grotere kans op ongelukken. Daarom bestaat de mogelijkheid de Vito met tot acht airbags vol te proppen, en ook diverse nieuwe assistentiesystemen dragen hun steentje bij om de glimmende kant boven te houden.
Design
De nieuwe Mercedesneus is duidelijk te herkennen en prominent aanwezig. ‘Meaty’ is het eerste woord dat hier naar boven kwam bij het aanschouwen van de snuit. Daarnaast hanteert Mercedes ook bij de Vito zijn stokpaardje van een lage cW-waarde: deze bedraagt 0,32.
Ook naar het verbruik werd gekeken, de bus werd tot 20% zuiniger. Als voorbeeld noemt Mercedes de Vito 116 CDI (163 pk), die gemiddeld 5,7 l/100 km verbruikt.
mlbenz zegt
Ik kan niet wachten op de 6-cillinder. Heerlijk, maar liever zou ik gaan voor de V-klasse.
keesssss zegt
@mlbenz: De 6-cilinder is helaas verledentijd, men moet het helaas doen met de geblazen 4-cilinder.
alpacatje zegt
@mlbenz: komt hij überhaupt in een 6 cilinder?
knipperlichtje zegt
Als je de Mercedes onder de bestelbusjes wilt… koop je een Volkswagen Transporter
stamp zegt
@knipperlichtje: dikke T5 jonguh!
gregorius zegt
Lijkt me dat de 2143 cc 4cyl diesel hierin komt te liggen (als ie in zn topuitvoering 190pk heeft); da’s een 2.1 liter en niet 2.2; maar goed, dat is weer mierenneuken.
Verder ziet ie er prima uit.
Kijken wat VW gaat doen met de T6. En daarnaast vind ik de Ford Transit 2014 best geslaagd.
Uiteindelijk blijven ze allemaal t zelfde: verdomd irritant als er eentje op de linkerbaan voor je rijdt, want je ziet niet wat er voor m rijdt.
sir_smokalot zegt
Afronding :) Aston Martin noemt zijn 5.9xx motor ook steevast 6.0
gregorius zegt
@sir_smokalot: in je eigen gelinkte artikeltje naar de V-klasse spreek je overigens ook over de 2.1 :)
sir_smokalot zegt
hier nu ook
sulobb zegt
@sir_smokalot: de bmw 320’s met 2.2 motor kennen we ook…
alaings zegt
@knipperlichtje : (y) ! Zéér juist ! Idioot van VW om nog meer dan een jaar te wachten om de T6 te lanceren … . Zo ontlopen ze weer wat inkomsten !
desjonnies zegt
Gewoon een Trafic met 115 Diesel PK’s.
Is voor gewoon gebruik meer dan voldoende.
super zegt
@desjonnies:
in nederland wel, maar in een land met wat serieuzere heuvels/bergen is het wel prettig om wat extra vermogen te hebben…
O plaat zegt
@super:
Als ik op ski vakantie kan gaan met een T3 met 55PK kom je in de bergen met 115 pk meer dan toe
toniominestrone zegt
@desjonnies: De Traffic (en de Vivaro) zijn toch duidelijk van een mindere klasse als de Transporter en de Vito, goedkoop zijn ze, maar dat zie terug in de afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen.
autogekk zegt
@toniominestrone: :-) technische leunt de vito al op de trafic (renault motoren etc.) Kijk maar eens naar de spec’s van de trafic en master! Kwaliteits verschil is er eerder omgekeerd.
mbkevin zegt
@desjonnies: ligt eraan wat voor werk je ermee gaat doen, maare Renault traffic nee bedankt.. Het is al jarenlang MB en VW in dit segment, en nu de Vito de nieuwste is en zóveel veelzijdiger geworden lijkt me er maar een keuze de beste; laat de band maar rollen in Vitoria
Dimitriej zegt
Eindelijk eens een keer realistische persfoto’s… Zonder meegespoten bumpers.
tupperware zegt
WTF, geen AMG met 4.0 bi-turbo V8?
Dan hoef ik hem niet..
schellekens006 zegt
Ze gaan de transporter nooit meer inhalen. Dat is inmiddels een icoon. Als is de techniek turbo, koppeling enz. Bij Mercedes wel veel betrouwbaarder.
henkhupelschoten zegt
Skon busje! Ziet er echt goed uit, zo’n transporter kost tegenwoordig echt veel voor wat je krijgt, laat staan een crafter…..
sulobb zegt
@henkhupelschoten: een bestelbusje van Mercedes vind ik erger. Ziet er mooier uit soms, maar voor de rest Is het niet beter dan de transporter
medemblikker zegt
Een icoon zoals de Transporter ga je niet verslaan… Zelfde geld met de Caddy en Citan. Mercedes moet het hebben van de Sprinter.
circlestorm69 zegt
@medemblikker: de Caddy en de wat….?!! Ik moest serieus ff Googlen! Nu ik de foto’s zie herinner ik me dat ik er wel eens eentje gezien heb. Opel met Mercedes neus dacht ik toen (en nu) Voor mensen die denken dat ze iets gavers hebben door de ster op de neus. En wat betreft de Vito, die zal nooit uit de schaduw van de Transporter komen. Dat is al ruim 60 jaar eeb vertrouwd beeld en een icoon!
flat411 zegt
@circlestorm69: Precies de transporter is een icoon!
Ik geniet nog elke dag van mijn T3 pickup uit 1985, er gaat vrijwel nooit wat kapot
tupperware zegt
@flat411:
Blijf daar dan maar vooral in rijden, met de nieuwere sta je meer met een bakkie bij de dealer dan bij de klant..
robert110 zegt
@medemblikker: Ik heb de Transporter ander nooit echt fantastisch gevonden, de Vito trouwens ook niet. De vorige generatie Transit is nog altijd mijn favoriet.
Edge zegt
Ik mag toch hopen dat ‘ie wel met meegespoten bumpers te krijgen is
Edge zegt
@Edge: Ik heb niks gezegd. Gevalletje verder kijken dan mijn neus lang is.
jlm83 zegt
Ik zie nergens de radargestuurde cruisecontrol die je op 20 cm van je voorligger houdt….
awesome zegt
Als je als stukadoor hier mee voor komt rijden, vraag je te veel geld voor je werk.
De transporter is wat dat betreft meer geaccepteerd. Die ster in de neus is een nadeel.
tupperware zegt
@awesome:
mijn stukadoor komt gewoon met een Vito voorrijden, een verstandige man die gaat voor kwaliteit.
Gewoon “Das beste oder nichts”. Dat kan ik wel waarderen..
Pordon zegt
@awesome: En dat terwijl de transporter duurder is.
awesome zegt
@Pordon: dat weet ik, maar het is ‘slechts’ een VW.
Weliswaar met dubbele cabine, dikste diesel, 4motion en alle verkrijgbare accesoires. Maar dat ziet niemand…
jasperjvr zegt
de Vito van 2034 komt met een 0,5 blokje.
rd1991 zegt
Het wachten is eigenlijk op de Brabus V-V12 Biturbo.
bierbuik zegt
Ik wil graag de cabrio versie van foto 20 bestellen, waar kan dat :)?
Rossi zegt
Dacht dat het metaal van de Mercedes-Benz busjes al roestte op de persplaatjes…
mclarenf1lm zegt
En nu alsjeblieft zonder die lelijke zwarte bumpers, ziet er meteen zo goedkoop uit. Ik vraag me eigenlijk af of deze ook gaat geleverd worden als Dodge. In de Verenigde Staten zie je steeds meer ge-rebadgde Europese bestelbusjes.
mashell zegt
@mclarenf1lm: je gaat bij een busje toch niet meer betalen dan strikt noodzakelijk? Al bestel je het ding duur zwart metalic lak, hang je er een zilverkleurige bullbar aan, doe je spoiler op het dak, monteer je stoere maar laadvermogen verlagende lichtmetalen velgen iedereen ziet toch meteen dat het een busje is. Die bestel je dus gewoon wit en met mat zwarte bumpers, al het andere is jammer geld. Het is al erg decadent dat Mercedes hier het stuur uit 2 soorten kunststof gemaakt heeft, pure luxe!
mclarenf1lm zegt
@mashell: Een duurder busje van een “Premium” merk wordt ook vaker gekocht door zaken met een iets beter imago. Als je bijvoorbeeld een dure design bank koopt wil je liever niet dat Ívanovidixix met een twintigste hand Hyundai h200 hem komt bezorgen en te plaatsen maar eerder een Vito of Sprinter.
schellekens006 zegt
Waar blijft de Amg versie of beter Brabus rocket. In de laadruimte zie ik nog mogelijkheid voor 2 extra motors.
alassad zegt
Wel handig zo, die versnellingspook pal voor de klimaatbediening. Kan ergonomisch toch niet helemaal goed zijn denk ik
marinepower zegt
Doe mij maar een Actros, daar heeft VW nog geen direct antwoord op, al is een M.A.N. ook V.A.G., Scania ook grotendeels V.A.G. en hebben ze op bepaalde buitenlandse markten zelf ook nog één of ander hok rond hobbelen.