Zo kan de nieuwe Mercedes Vito er weer even tegen aan.
Mercedes heeft zijn ‘medium‘ bedrijfswagen, de Vito, weer helemaal vernieuwd. Deze generatie van de Vito (de W447 voor intimi) gaat namelijk alweer mee sinds 2014. Bedrijfswagens hebben een wat langere looptijd dan personenauto’s, dus een ingrijpende opfrisbeurt is wel op zijn plaats.
Vito
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwe Mercedes Vito onthuld zou worden bij de Salon van Genève. Aangezien deze niet door is gegaan, lanceert Mercedes ‘m op digitale wijze. Goede keuze, want nu de grote hoeveelheid nieuws is geweest, kunnen we ons focussen op de nieuwe Vito.
De meeste updates gelden overigens voor de Vito (bedrijfswagen), eVito (elektrische bedrijfswagen) als de Vito Tourer (personenwagen) én de Metris (Amerikaanse markt). De V-Klasse (luxe personenwagen uitvoering) was onlangs al bijgepunt.
eVito
Misschien wel het belangrijkste nieuws is de komst van de eVito. Elektrische bedrijfswagens kunnen voor veel bedrijven een uitkomst zijn, zeker als er in veel dichtbevolkte gebieden gewerkt wordt. Het nadeel met veel elektrische bedrijfswagens is echter de actieradius. Daar heb je met de eVito niet heel veel last van.
De elektrische Vito heeft namelijk een 90 kWh accupakket. Deze voorziet de 204 pk sterke elektromotor van energie. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Belangrijker is hoever je op een volle accu komt. Welnu, dat is 420 km. Het is mogelijk om van 10% naar 80% te laden in minder dan drie kwartier met een 110 kW snellader.
Uiterlijke wijzigingen
De uiterlijke wijzigingen van de nieuwe Mercedes Vito zijn relatief beperkt. Dat betekent dat het huidige model in de smaak valt, waarschijnlijk. Wie goed kijkt ziet dat er niet veel veranderd is. De grille wijkt iets af. Het zijn allemaal kleine wijzigingen die met name te maken hebben met nieuwe wielen en kleuren. In het interieur werd er ook het één en ander strak getrokken. Zo is het mogelijk om nieuwe infotainmentsystemen te bestellen met bijvoorbeeld Android Auto en Apple Carplay.
Motoren
In technisch opzicht verandert er meer bij de nieuwe Mercedes Vito. De meeste 2.2 diesels worden vervangen door een 2.0. Deze nieuwe generatie motoren is leverbaar in heel veel verschillende uitvoeringen. Het begint bij 101 pk en 270 Nm. Een stapje hoger staat de versie met 136 pk en 330 Nm. De derde keuze heeft 163 pk en 380 Nm.
500 Nm!
De subtopper van de nieuwe Mercedes Vito range heeft 190 pk en 440 Nm onder de kap. Het topmodel gaat de ruimschoots overheen met 239 pk en 500 Nm! Daarmee knal je in 7,9 seconden naar de 100 km/u en kun je een top van 210 km/u halen. De instappers hebben een handbak met zes voorwaartse verzetten, de sterkere varianten hebben een negentraps automaat. De eenvoudige Vito’s hebben voorwielaandrijving. Achterwielaandrijving en vierwielaandrijving is bij sommige motoren mogelijk. Luchtvering is eveneens een optie.
De nieuwe Mercedes Vito komt in april van dit jaar naar Europa.
phevtreb zegt
-Edit: scherp! Is inmiddels gefixt!-
nout zegt
Achterwielaandrijving als optie? Ik zit niet zo in de bussies, waar is dat handig voor? Ik neem aan dat deze niet voor de Freude am Fahren gekocht worden, 500nm of niet.
simonbv zegt
@nout: ik denk dat als een busje volbeladen is, en misscien een aanhanger erachter heeft hangen je op de voorwielen weinig grip hebt.
tortuga zegt
@simonbv: waar is de tijd dat ze standaard achterwiel aandrijving hadden
lijpelijpe zegt
@tortuga: vanaf de 114 is het standaard achterwiel aandrijving. Was voor de facelift ook.
rikus zegt
@nout: Trek eens een zware aanhanger. Dan weet je waarom. Maar goed, als je voor je werk flink zware aanhangers moet slepen kun je beter voor een fijne Dodge gaan. Op de lange termijn is dat ook in economisch opzicht voordeliger. Die Vito’s en Sprinters gaan echt zuipen zodra er wat achterhangt. En de slijtage is ook niet mals.
schuimbekje3 zegt
Wanneer deze busjes niet zo duur zouden zijn zou ik er graag eentje rijden.. evito voor dagelijkse ritjes van A-B-A… en dan nog 50% accu overhouden zodat je met een granny cable toch weer een dag extra kan bijladen mis ik nu wel. Eindelijk een fatsoenlijke range in deze evito…
Luchtvering en 4×4 maakt zo’n brandstof bus een erg aangename tourer, ook met caravan of aanhanger met 1500-2400kg erachter.. ALS die dat mag trekken..
tortuga zegt
@schuimbekje3: zou dan wel eerder voor de Viano gaan ipv de vito. Meer aangekleed en meer comfort.
admiajfe zegt
Viano is er al sinds 2015 niet meer
hamerhaai zegt
Dat interieur is echt taai cheap. Denk dat ik dan ooit in een V class heb gezeten.
Die zou je ook wel daily kunnen rijden ja.
Dutchdriftking zegt
In 7,9 seconden van 0 naar 100 in een Vito op diesel, dat is net zo snel als de Golf 3 VR6…… Maar belangrijker, de elektrische variant komt 420km ver op een volle accu, wellicht de beste elektrische Mercedes!
berlinetta zegt
En ook nog eens begrensd op 160! Heb je toch weer net iets minder last van bumperklevende bestelbusjes.
lekbak zegt
Ik vind dat koppel toch echt vies tegenvallen. De V6 had aanzienlijk meer, en zeer waarschijnlijk ook lager in het toerental.
Die elektrische vito is dan wel weer indrukwekkend. Prima range voor een hele hoop toepassingen.
rrfm zegt
De v6 was een fijnere machine het voelde veel soepeler. De nieuwe 4 cilinders zijn wel sneller en maken minder toeren zeker met de nieuwe 9 traps automaat (zelf alleen de v250d en v300d gereden)
Groninger zegt
En toen was het hele woonwagenkamp in rep en roer.