Er waren al een aantal foto’s uitgelekt van de gloednieuwe aluminium carrosserie van de Mercedes SL die volgend jaar op de markt komt en nu heeft Mercedes zelf maar eens hele rits persberichten en shitload aan foto’s naar buiten gebracht. Het belangrijkste nieuws? De 6e generatie Mercedes SL zal maar liefst 140 kilo lichter worden dan de huidige SL.
Dat verschil van 140 kilo geldt overigens alleen voor de SL350, want de nieuwe SL500 is “slechts” 125 kilo lichter dan de huidige SL500. De voornaamste reden waarom de nieuwe generatie SL zoveel lichter is dan zijn voorganger komt door de nieuwe aluminium carrosserie. Die bestaat voor maar liefst 89% uit aluminium en is zo’n 110 kilo lichter dan een vergelijkbare carrosserie van staal.
Sommige mensen dachten nadat ze de spyshots van de nieuwe SL gezien hadden dat de 6e generatie een “ingrijpende facelift” zou worden, maar dat is dus niet het geval. Mercedes heeft er wel degelijk voor gekozen om een gloednieuwe auto te ontwikkelen (mag ook wel na dik 10 jaar). Wel lijkt het er op dat de nieuwe SL (in grote lijnen) zal lijken op de huidige SL.
En de nieuwe SL zal niet alleen veel lichter (en dus sneller) worden dan de huidige SL, maar ook nog beschikken over een innovatie ruitensproeier en een geluidssysteem dat speciaal is afgestemd op open rijden.
MAGIC VISION CONTROL is a new intelligent, high-efficiency windscreen wiper/washer system. Its system of channels supplies water to the windscreen just in front of the wiper blade lip in the direction the wiper is moving. As a result, when spraying one no longer sees a water splash on the windscreen to disrupt one’s visibility, and yet the windscreen is kept perfectly clean.
The likewise unique FrontBass system uses the free spaces in the aluminium structures in front of the footwell as resonance spaces for the bass loudspeakers. As a result the new SL features clear, crisp bass sounds that make possible a concert hall ambience even with the top down.
Volgens Mercedes zullen we voor het einde van het jaar de nieuwe SL al in zijn volle glorie aanschouwen. Nog eventjes geduld dus.
Daniel073 zegt
Dat is best netjes!
maar ik vind Magic Vision Controll opzich best grappig klinken :D
norge zegt
@Daniel073: Nieuwe naam voor oud systeem wat mijn Vito 6 jaar geleden ook al had.
Daniel073 zegt
@norge: ja maar nu is het Magisch ^^
kraakensmaak zegt
Ik ben erg benieuwd, dikke V8 en dakje open is en blijft een perfecte combinatie.
Aniator zegt
Hahah, Magic Vision Control is dus gewoon water besproeien via de ruitenwissers zelf? Heeft de Alfa Romeo 916 Spider, die 15 jaar oud is, ook.
reinier73 zegt
@Aniator: 7 jaar oude c klasse heeft het ook. Zo innovatief is het dus helemaal niet.
Hupke zegt
De SL is toch altijd al een zalige wagen geweest en zal da
Hupke zegt
@Hupke:
(verdomme die enter toets geraakt)
dat ook wel altijd blijven.
Zouden de AMG’s mss hier en daar wat Carbon gaan gebruiken om nog wat kilootjes te verliezen?
Dit belooft in alle geval voor de toekomstige mercedesen, de S en CL (excuseer S-coupe) zullen nu ook wel op dieet gaan.
HDM zegt
De koplampen en die spiegels blijven een misser van jewelste, kan niet wachten tot de facelift die dingen weghaalt.
Ben benieuwd.
kilum zegt
@HDM:
wat is er mis met de spiegels?
koplampem ben ik enigsinds met je eens
HDM zegt
@kilum: ik krijg er altijd een ezeltje prikje gevoel van. Bij raceauto’s vind ik dat niet zo erg, maar bij dit soort auto’s zie ik veel liever dat de ondersteuning van die spiegel wat netter is weggewerkt en wat beter in de deur/A-stijl vloeit, dan lijkt het ook meer alsof het echt alleen bij díe auto hoort.
robbie zegt
@HDM: wat is er mis met die spiegels dan?
Freewarefreak zegt
@robbie: “..zie ik veel liever dat de ondersteuning van die spiegel wat netter is weggewerkt en wat beter in de deur/A-stijl vloeit..”
Hij heeft dus moeite met het feit dat de spiegel “los op de deur” staat. Hij wil het zo dus:
lincoln zegt
gefeliciteerd MB ..
jullie lopen nu nog maar 8 jaar achter op Jaguar ..
kliko zegt
haha, ik moest lachen om die foto met die crashtest-dummy’s :’)
Ik denk dat dit een best mooie auto gaat worden, en dat ruiterwissersysteem hadden alle auto’s al lang standaard moeten hebben… sta je stil, vliegt het over je auto heen. Rijdt je te hard, komt het alleen maar onderop je ruit…
Dit zou de eerste MB worden die ik echt helemaal mooi ga vinden misschien!
masterstig zegt
Ik blijf de vorm nog niet echt super vinden, misschien na de camouflage…
norge zegt
En wat is nou uiteindelijk het gewicht van die gaybrio’s?
fiestafeest zegt
het huidige model weegt dan ook 1725 kg dus mag je wel verwachten dat daar een hoop kg’s van af kan
lincoln zegt
@fiestafeest:
PARDON !!
de MB Super Leicht weegt hetzelfde als een Lincoln TownCar ??
fiestafeest zegt
@lincoln: ha ik weet het, ik bedoelden het ook niet als een compliment :mrgreen:
euro95 zegt
Mooie mercedes! Mercedes is echt een klasse apart. Vandaag kwam ik weer zo een “oude” tegen. En als je er achter staat lijkt het net een mini go kart :D Dat Frontbass System.. Zou dat een beetje helpen?
sir_smokalot zegt
Of, zoals een Engelse journalist het stelt:
“Mercedes own spokesman described it as like the old SL but with a very heavy person removed and together with their heavy luggage.. –:))”
robbie zegt
@sir_smokalot: zoals het persbericht het omschrijft bedoel je ;)
Aan die uitspraak is geen journalist te pad gekomen.
ascari15 zegt
Haha dat tweede plaatje is leuk gedaan!! :D
4991 zegt
Stond een week geleden ook op autoblog, enkel met minder foto’s. Dus een remake met meer foto’s.
robbie zegt
@4991: scherp zeg *kuch*… Dat staat ook duidelijk in het artikel.
Het persbericht met alle informatie & foto’s is nu pas naar buiten gekomen.
4991 zegt
@robbie: Heb ik wel gelezen, maar vind het niet kunnen. Konden jullie dan niet zoals gewoonlijk een update toevoegen?
trambel zegt
@ Norge
De vito van mijn baas heeft ze ook in het stuur, maar niet 10 stralen ineens op de voorruit met +- 10 sproeiers.
trambel zegt
@trambel stuur/ is ruitenwisser …dus.
trambel zegt
tel er zelfs 16..
Freewarefreak zegt
Goede zaak. Goed voor het gebruik en de agiliteit. Mooie kale koets ook om zo te zien. Wat is eigenlijk het nut van de golfbal structuur onder de motorkap en in de kofferbak vloer?