Het lijkt erop dat er helemaal niks geheim kan blijven met betrekking tot de nieuwe Mercedes S-Klasse! Dankzij een folder die is uitgelekt kunnen we jullie ook alvast welke 3 motoren er leverbaar gaan worden. Ook weten hebben we meer specificaties zoals afmetingen en gewicht boven water gekregen.
Zullen we maar met het belangrijkste beginnen? De nieuwe S-Klasse (W222) zal in eerste instantie met 3 motoriseringen op de markt komen. Namelijk als S350 BlueTEC (258 pk/620 Nm diesel), S500 (455 pk/700 Nm, benzine) en S400 HYBRID (306 pk/370 Nm, benzine). Uiteraard zullen op een later moment ook nog sterkere varianten zoals de S600, S63 AMG en S65 AMG volgen en voor mensen met een beperkter budget verwachten we nog instappers zoals de S350 BlueEFFICIENCY en S250 CDI BlueEFFICIENCY.
Verder zien we dat direct vanaf de introductie de nieuwe S-Klasse geleverd zal worden in 2 lengtes. De reguliere variant is 5.116 mm lang en de verlengde S-Klasse is 13 centimeter langer. Ook blijkt dat Mercedes een deal heeft gesloten met Burmester voor het leveren van een geluidsinstallatie. Dat is weer eens wat anders dan B&O.
Als we naar de specs van de S350 BlueTEC en de S400 HYBRID kijken dan zien we dat beide auto’s elkaar maar weinig ontlopen. Ze sprinten allebei in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u en stoten ongeveer evenveel CO2 uit (146-147 gram per kilometer). De hybride S-Klasse heeft echter wel bijna 50 pk extra, maar wel 250 Nm minder.
De voorlopige topper is de S500 met een 4.7-liter V8 met 455 pk/700 Nm en dat is 20 pk meer dan de huidige S500 heeft. Het sprintje van 0 naar 100 km/u doet deze topper in slechts 4,8 seconden en de topsnelheid ligt uiteraard op 250 km/u (begrensd). (bron: germancarforum.com, via)
kipje zegt
-edit: nutteloze bijdrage & volgende keer een ban-
kipje zegt
Ik zal toch maar ff wachten met de facelift e klasse, ik ga deze maar aanschaffen de s350 uiteraard.
Nog eventjes wachten!!!:D
Bio88 zegt
@kipje: Iemand die moet commenten met “eerste” gaat een S klasse kopen? Tuurlijk, 1:18 of een andere schaal?
kipje zegt
@Bio88: ja, dit word om. In donker grijs.
4x4wheels zegt
@kipje: Wolla jij bent coooool! Ik hebbuh ook gekopen S-klazze 500, 24 inch velgen jonguh -.-‘
roemeen013 zegt
@kipje: E-Klasse aanschaffen, deze S-klasse ziet er niet uit van buiten- en binnen niet. De W221 en de W220 blijven het mooist, dit is een mega CLA. Dus als ik jou was zou ik geen S350 maar een E500 kopen.
Rick-dos zegt
What the hell happened? Waar is de klasse en statigheid van de S-klasse gebleven? Niet alleen aan de buitenkant ziet het er niet uit maar binnen ook niet. Het dashboard straalt geen klasse uit daar zit je naar twee grote lcd schermen te kijken en een armetierige tweespaaks stuurwiel in je handen.
Wat een afknapper.
Zat vandaag ook achter een CLA. In het echt ziet het er ook niet uit. Rijden we een tunnel in springen er ineens twee vlindervleugels aan als achterlichten. Mercedes is het een beetje aan het verliezen.
Hupke zegt
@Rick-dos:
Dat komt wel terug, als ze eindelijk door hebben dat iemand met een design diploma niet per se een goede ontwerper is. Of als de klanten basis terug vraagt naar deftige wagens.
pand zegt
@Rick-dos: ik zag de cla gisteren rijden en heb precies dezelfde mening dat het er niet uitziet. Mijn vader die zich nul interesseert in auto’s dacht dat ik een grapje maakte toen ik zij dat het een benz was. Hij dacht dat het een Japanse auto was! Niet echt de vergelijking die je wilt hebben als Duits premium merk.
saxoke zegt
Kan iemand me uitleggen waar het voordeel van de waarschijnlijk duurdere hybride inzit? Meer vermogen maar evensnel, en niet zuiniger…. geen voordeel dus…
robbie zegt
@saxoke: een benzine die net zo zuinig is als een diesel is een redelijke winst zou ik zeggen.
bosje zegt
@saxoke: je vergelijkt een diesel met een benzine, daar zit het verschil wss. Een benzine met meer pk (ok, niet sneller) maar even zuinig als een diesel…
berlinetta zegt
@bosje: En de boomknuffelaars zijn waarschijnlijk een stukje vrolijker.
jack_abarth zegt
@saxoke:
Zal wel in de bijtelling zitten. Vinden de meeste mensen nu eenmaal niet prettig.
mashell zegt
@saxoke: Met de duurdere hybride heb je als CEO je bedrijf in 1 klap van een Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen beleid voorzien en is je bonus al bijna veilig gesteld.
pand zegt
@mashell: dat is een prachtige uitleg. Helaas werkt het ook nog zo. Waar is de tijd dat je door je chauffeur naar je werk werd gereden in een verlengde 7 serie of s klasse?
saxoke zegt
@saxoke: dus geen enkel voordeel. Enkel maar verlieslatend. Zelfs met t hele bijtellings-verhaal.
Aankoop duurder brandstof duurder….
Alleen tussen de oren zit t dat je veel milieuvriendelijker bezig bent.
Bij de BMW 5 activehybrid (of hoe heet da ding) was er ook geen voordeel mee te behalen…
joejojo2012 zegt
Vindt het toch een sierlijk model. Wel eerst ff zien voordat ik mijn definitieve mening heb.
Vaak zie je S-klasses met zulke foute porno velgen, dat kan die hele wagen vernaggelen.
Of ben ik soms de enige die dit vind?
martijnb11 zegt
@joejojo2012: Nope je bent niet de enige. Een S klasse vind in toch wel een verschijning. En zoals jij zegt alleen met mooie velgen, met een normale maat.
akataro zegt
dat stuur
Kvgorp zegt
@akataro: ja ik hoop ook dat ze een mooi vierspaaks stuurtje leveren.
tmenges zegt
Mijns insziens de eerste mooie S-klasse sinds eind jaren 80 !!!
TimoBac zegt
Het stuur lacht je tegemoet!
SDM zegt
Waar ik wel benieuwd naar ben is welke motoren er in China worden geleverd. Het is ook aan de styling te zien dat dit een belangrijke markt is voor MB. Volgens mij zijn deze mensen wat minder geïnteresseerd in hybride motoren. Persoonlijk vindt k de styling wel geslaagd en zou deze auto graag willen rijden.
china zegt
@SDM: mensen in China zijn alleen maar geinteresseerd in het aantal cc van de motor. Hierop wordt namelijk het belasting percentage op gebasseerd. Voor motoren 4,000cc 144%. Daarom verwacht ik ook dat er wel een S300 met 2998cc op de markt zal komen in China. Voor auto’s die zijn geproduceerd in USA gelden iets afwijkende tarieven, maar dat zal ik hier achterwege laten.
SDM zegt
@china: Bedankt dat is interessant. Maar een auto als deze zal, net als hier overigens, voor 99% van de bevolking te duur zijn. Is het dan niet zo dat men graag een dikke motor (lees motor met grote inhoud) wil hebben als een soort status symbool? Kijk mij eens rijk zijn ik kan deze dikke motor betalen, dat idee. Hier in Europa wordt denk ik nog wel eens voor een kleinere motor gekozen omdat het hier tegenwoordig een beetje not done is om een dikke motor te hebben. Meer het verhaal van, het is een dikke auto maar hij is toch erg zuinig…
reggie-boy_rood zegt
Ik vind dat de Mercedes een goed ontwerp heeft gekozen.. Hij heeft namelijk wat van andere modellen maar oogt gewoon als een baas
betonstaal zegt
@reggie-boy_rood: meeste bazen zijn wat dikkig idd
Bartholomeo zegt
Ik vraag me af hoe deze auto’s zullen zijn binnen pakweg 15 jaar.
De oude S klasse is ( voor mij ) nog altijd een klassewagen. Volop luxe, veilig..
Zal alles nog werken 20 jaar later bij de ‘nieuwe” ?
rotarypowah zegt
Burmester.
BananaMan zegt
Magic body control? Met zo’n naam verwacht ik wel heel wat!
porsche996fan zegt
Ik zou wel de specificaties van de S63 en de S65 willen weten.
roemeen013 zegt
@porsche996fan: Ja precies, als de S500 al 455pk heeft wat voor monsters moeten die S63 en S65’s zijn?
persian1 zegt
Dat stuur lijkt op een mini cooper stuur ofzo? Voor de rest weer een super auto!
Modus zegt
Wordt er niet echt mooier op. Alhoewel maar een klein detail vind ik de vormgeving van de koplampen erg lelijk, en dan speciaal de lijn aan de kant van de grille, die naar de grille toedraait, dat past totaal niet bij de rest van de vorm van de unit. Heeft de CLA ook al last van en ws de nieuwe C ook.
Vergelijk dat met een W126 of SEC, simpel maar oh zo fraai.
406_v6 zegt
Burmester Soundsysteem met 24 speakers waarvan 3 in het dak…. Benieuwd hoe dat klinkt!!
imaginenl zegt
Mooi gelijnde koets. Evolutie ipv revolutie: exact wat de klanten verwachten.
Blij dat ik er niet zelf in hoef te rijden want het dashboard en stuur zijn niet echt fraai.
rhellema zegt
Ben ik nou de enige die die zwaar gephotoshopte foto’s afschuwelijk vind. Lijkt wel of ze getekend zijn. Ziet er niet uit!!!
replicant zegt
@rhellema: Deze stijl heeft Mercedes bij al z’n auto’s. Als je het boekje ziet van de CLA, de B of de A klasse, allemaal precies dezelfde photoshops.
Ik vind het ook iets té. In het echt valt de auto dan juist een beetje tegen door die veel te mooie photoshops.
De S heeft iets heel moois maar het lijnenspel vind ik bijna teveel van het goede. De voorkant oogt een beetje als Aziatisch. Het doet me denken aan de Hyundai Equus.
mashell zegt
@rhellema: Mee eens. Airbrush stijl is “mooi” voor op vrachtwagens en Too fast too Ridiculous stijl auto’s maar bij Mercedes heeft het niks te zoeken.
roemeen013 zegt
Sorry dat ik het zeg. Maar ik heb zelf een W221 S500 en die heeft 388pk en hier staat dat de huidige (W221) S500 20pk minder heeft als de W222?
roemeen013 zegt
Sorry dat ik het zeg hoor. Maar ik heb een W221 S500 en die heeft 388pk, en er staat dat de W222 455pk heeft en dus 20 meer als de vorige. Maar dan zou de vorige 435pk moeten hebben lijkt mij en die ik heb heeft er 388pk?
406_v6 zegt
@roemeen013: actuele S500 heeft 320 kW oftewel 435 PK.
roemeen013 zegt
@406_v6: Ja je hebt gelijk, ik heb een beetje lopen zoeken op internet en de modellen ná de facelift (vanaf 2011 als ik ’t nog goed herinner) hebben er 435pk en daarvoor hebben er 388pk. Dankje!
schnitzelexpert46 zegt
Wat een Sjaakies ook op AB, Audi en Volkswagen lijkt alles op elkaar. Maar bij Mercedes lijkt ook alles op elkaar en daar hoor je niemand over?
bakkertje10 zegt
@schnitzelexpert46: jaa want mercedes is “mooi” en “koel” en “luxe”!
ckaka zegt
@schnitzelexpert46: ik zei het idd bij het vorige artikel van deze S ook al…voorkant van een A-klasse…
mashell zegt
@schnitzelexpert46: Je bent BMW vergeten, daar lijkt ook alles op elkaar (Sterker nog BMW heeft het uitgevonden). Ik vind het juist bij Mercedes nog wel meevallen. Misschien omdat de E klasse zo afwijkt en ook de C klasse een eigen lijn heeft.
delaney zegt
S250cdi komt niet.
Zal een 300 bluetec hybrid, analoog 212, zijn.
Deze zal vlak na lancering al beschikbaar zijn.
S500 V8 benzine plug-in hybrid met +/-70g CO2 voor 2014
Donstil zegt
Zouden ze bij Kia hebben geshopt voor het stuur? (Zie het Picanto 2013 stuur)
terr0rkempie zegt
Ik vind ‘m eigenlijk wel vet! Dat stuurwiel is echter niet om aan te gluren! Ben benieuwd hoe ‘ie zich gaat verhouden t.o.v. z’n concurrenten.
Voor mij de S65 met powerboatsound graag.
reggie-boy_rood zegt
@terr0rkempie: mijn reactie was dat ie dik was.. ga ik nu weer kijken en wou precies zeggen wat jij zegt over dat stuurwiel..!!!
dit is zo niet mercedes… het moet gewoon 4 spaaks zijn
bakkertje10 zegt
Wat een lellek stuur joh
beukeltje zegt
alleen dat dashboard is spuuglelijk. voor de rest best oké.
renezzzz zegt
Grappig, die heb ik waarschijnlijk vandaag in de buurt van Koeln zien rijden, met flink wat zwart plakband rondom ter camouflage…. De plaatjes hierboven komen mijns inziens aardig overeen.