Met de Nieuwe Mercedes S-klasse kom je alvast in de kerststemming dankzij de vele lichtjes aan boord.
Stapje voor stapje laat Mercedes informatie los over de nieuwe S-klasse. Niet altijd is de info even boeiend, maar deze konden we niet laten schieten. Je ziet steeds vaker dat moderne auto’s uitgerust worden met sfeerverlichting. De nieuwe Mercedes S-klasse gaat nog een stapje verder en is volgepropt met de kerstverlichting.
Naast dat de verlichting is verwerkt in delen van het dashboard, is er bijvoorbeeld ook een lichtkader verwerkt rondom de deurgrepen en stoelbediening. Uiteraard kun je zelf de kleur bepalen van het circus, maar Mercedes heeft de verlichting tevens gekoppeld aan de actieve assistentiesystemen. Dat betekent dat de verlichting in het interieur kan oplichten in het rood als je bijvoorbeeld van rijbaan wisselt en er is een andere auto op die rijbaan. Een waarschuwing die een eventuele botsing moet voorkomen.
Ook reageert de verlichting met feedback als je communiceert met Hey Mercedes, de spraakassistent van MBUX. Denk aan de bewegende lampjes van K.I.T.T. in Nicht Rijder.
Gezien de vele instelmogelijkheden van een S-klasse kun je deze poespas ongetwijfeld uitschakelen mocht je er geen behoefte aan hebben. De onthulling van het vlaggenschip volgt later dit jaar.
riddertevoet zegt
Menig professioneel darter zal hier de vingers bij aflikken.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Bedankt, nu ligt er koffie over mijn toetsenbord ?
dalmore zegt
Tijd voor een nieuwe XJ
pyrat zegt
Ze weten niet meer wat ze moeten verzinnen om innovatief onderscheidend te zijn. Ik vind de toegevoegde waarde zeer beperkt en misschien wel contraproductief door de extra afleiding.
Verder is zo’n klein rechthoekig beeldschermpje als klokkenwinkel wel erg armoedig.. Vooral in een S-klasse.
karhengst zegt
Wat hier in het artikel niet wordt aangegeven is dat er vol wordt ingezet op meer gebruik van mooiere materialen. Dus meer plaats voor edel hout en leder om zo een meer luxe uitstraling te hebben.
Ik geef je echter volledig gelijk dat een mooi analoog tellerhuis daar echter veel beter bij zou passen. Zeker wanneer dit mooi geïntegreerd wordt in een display, zoals bijvoorbeeld BMW een tijdlang heeft gehad. Zeker nu ze bij MB nog altijd weinig innovatiefs hebben gedaan met de digitale tellers oogt het eerder als een goedkope oplossing dan een luxe.
pyrat zegt
@karhengst: of zoals Porsche mooi analoog combineren met digitaal.
Aan de ene kant moet een S-klasse het toppunt van high tech zijn, maar ook heel luxueus.
Eigenlijk zou een draai scherm, zoals rolls Royce voor de Navi heeft maar dan recht voor je neus, de oplossing zijn. Aan de ene kant een digitaal scherm, aan de andere kant een IWC klokkenwinkel met traditionele tellers.
mundus zegt
Hoe het ze lukt om met twee schermen alles er zo rommelig uit laten te zien is bijna knap.
mashell zegt
Hoofdletters en kleine letters door elkaar gebruiken is een goede manier om het rommelig te laten lijken. Ook donkere en lichte vlakken door elkaar gebruiken helpt daarbij.
mar10us zegt
-edit: dan nog is het tegen de regels om in vol capslock te typen ;)-
karhengst zegt
Je kan het hip en fancy “MBUX” noemen, maar het oude COMAND (ja, één M en alles grootgeschreven…) schijnt overal nog door. Dit was het juiste moment alle iconen en lettertypen eens goed onder handen te nemen, in plaats van oude elementen te integreren in een nieuw systeem zonder ze werkelijk op elkaar af te stemmen.
Ook ogen de drukbare “knopjes” erg klein, nu zal een S-klasse goed geveerd zijn, maar zonder fysieke knop zal het alsnog een soort van ezeltje prikje worden.
davelepeef zegt
Komisch dat ik hier een reclame voor een zonnebril bij krijg… Ik vind het stiekem wel leuk. Ja, beetje eksterachtig maar het zal ook wel uitkunnen. Overdreven is ook niet leuk, kan er weinig van zeggen als ik het niet ervaar. Ik stoor me meer aan die broodsnijplanken die tegenwoordig voor klokkenwinkel doorgaan. Erg fantasieloos en vlak, detoneert bijna altijd in een interieur…
fastshifter zegt
Dir graphics zien er zo oud uit zeg! Pfff….
Robert zegt
‘Nicht Rijder’? Waar slaat dat nou weer op?
Ik dacht trouwens altijd dat de S Klasse ook hét uithangbord van Mercedes was als het gaat om veiligheidssystemen. Het grote nadeel van een led scherm die als bedieningspaneel fungeert is, dat je niet meer ‘op de tast’ kunt bedienen, waardoor je dus je altijd ogen moet richten op zo’n scherm i.p.v. op het verkeer. Dit past in de huidige ‘mode’ en tijdperk, maar is een vreemde ontwikkeling, eigenlijk.
En wat @davelepeef zegt: het ziet er meestal niet uit ook.
rikus zegt
@RRRobert: Ken je klassiekers..
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@RRRobert: alstublieft: https://www.youtube.com/watch?v=QvhTYSHM7Ho
sleepyj zegt
Nicht rijder rijdt met K.U.T.T.
crepito zegt
Duitsers zijn al jaren niet meer innovatief, ja in verlichting, binnen en buiten.
rikus zegt
@crepito: Het wordt ook steeds lastig om nog iets te ontwikkelen wat écht innovatief is. Ik zal niet zeggen dat het plafond is bereikt, maar het is heen 1973 meer.
mashell zegt
@crepito: en vroeger waren het de Nederlanders die innovatief waren in verlichting.
baklava zegt
Mercedes was vroeger nog classy. Nu zijn het ordinaire liberace arabierenmobielen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Vroeger classy? Misschien de S-klasse… Maar… Even wat stereotypes: alles daaronder was óf een Taxi of stond geparkeerd naast de sta-caravan op het kamp of de kermis, of voor de paardentrailer op het erf van een boer. En onderweg zag je ze vooral met een overvolle imperial onderweg naar Noord-Afrika. Tegenwoordig zie ik vooral types met opgeschoren koppies, nektasjes en badslippers, of jonge hoogblonde moeders met net iets teveel gouden sieraden en tatoeages achter het stuur.
En je weet he, stereotypes zijn gebaseerd op waarnemingen in de realiteit ?
(Voor iedereen die zich nu aangesproken voelt: rustaaagh! stereotypegrapjes maken moet mogen! Ik nodig je uit om grapjes te maken over BMW-rijders, ik zal er hartelijk om lachen, nadat ik uitgevonden heb waar die rare stengel aan de linkerkant van mijn stuur voor is en die kerel voor me op de linkerbaan eindelijk doorheeft dat ik al 10 seconden aan zijn bumper hang)
goodolddays zegt
Een paar ipads op een dashboard plakken en denken dat je lekker innovatief bezig bent. Dit is echt niks.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Elon Musk komt er al een tijdje mee weg hoor.
r3fl3x zegt
Foto’s zijn misschien misleidend: flink onderbelicht zodat de lampjes goed uitkomen. Vind het geheel hier nog best rustig ogen. Mooie grote lappen hout met niet te veel frutsels, niet te veel schermen. Ben benieuwd.
Hoop dat ze weer een beetje terug gaan naar het hoekige design van de W221 (en W212).
ericd zegt
Veel teveel afleiding. Dashbiards moeten weer terug naar bare basics: controle instrumenten, navigatie, audio.
moveyourmind zegt
De technologie is nu wel heel erg aanwezig, maar het zal niet zo heel lang meer duren voordat dat ook opgelost kan worden. De transparante Oled schermen komen eraan en dat biedt weer mooie mogelijkheden.
Ze zouden dan bijvoorbeeld
weer een klassiek instrumentenpaneel kunnen plaatsen met mooie mechanische meters, met een transparant Oledscherm dat pas beeld laat zien wanneer dat nodig is.
En als het lukt om die Oledschermen als een transparante lakafwerking op interieurpanelen toe te passen zijn de mogelijkheden helemaal oneindig.
En hopelijk gaan ze er gelijk een mooi mechanisch Zwitsers uurwerk bij leveren. Voorzien van dezelfde technologie in het horlogeglas, zodat het tegelijk een smartwatch is. Mét bewegingssensor, zodat je met een handbeweging die lijkt op het rinkelen van de bel voor de butler het Mbux systeem activeert. Is toch iets sjieker dan ordinair ‘hey Mercedes’ moeten roepen.
karhengst zegt
Als dit een open sollicitatie is, dan hoop ik dat ze je aannemen.
406_v6 zegt
Waar is de tijd van de W126 en de barokke W140 gebleven??
frank2b zegt
Gone and forgotten ….
robicide zegt
Staat d’r op die middenconsole tablet nou serieus een batterij indicator rechts bovenin?
Alsof ze daadwerkelijk een android tablet d’r op hebben geplakt met MBUX appje erop draaiend. Dat straalt een hoop uit, maar luxe zit er niet bij
krikke240z zegt
@robicide: waarschijnlijk de batterij indicator van de gekoppelde smartphone. Is bij mij ook zo.
MarcoM zegt
Ik hoop dat het voor de categorie bestuurders een beetje logisch in elkaar is gezet, ik kan mij nog een aflevering van Top Gear herinneren waarbij Jeremy Clarkson in gevecht was met een BMW M5 met de grote draaiknop en de stembediening van de navigatie. Een heerlijke aflevering was dat. Zo zou ik dat ook wel eens willen zien met de huidige systemen hoe iemand daar mee omgaat en alles uiteindelijk door heeft.
Van zegt
Sinds de mercedes vito met geblindeerde ramen van mijn vader ben ik fan van mercedes. Deze s klasse luxe limousine zal zeker ogen openen wat rijgedrag en technologische vernuftigkeit betreft. Vind het wel jammer dat ze niet geleverd worden met handbak.
rotjeknor66 zegt
@Van: een S klasse met handbak? Serieus?