De Mercedes E300e Estate is de auto die alles kan. Wat dat betreft is de vraagprijs een schijntje.
Onlangs werd de Mercedes-Benz E-Klasse voorzien van een subtiele update. De facelift zorgt ervoor dat de E-segmenter er weer een paar jaar tegenaan kan.
De facelift is al uitgebreid aan bod gekomen en ook alle nieuwprijzen kwamen voorbij op Autoblog. Mercedes-Benz Nederland had echter nog een verrassing voor ons in petto. Zo gaven we vorige week nog aan dat de E300e alleen als sedan leverbaar is. Maar er is goed nieuws: ook de Mercedes E300e Estate is nu een mogelijkheid.
PHEV
Bij de dikke Duitse auto’s zien we dat de PHEV de manier is om een überhaupt een, eh, dikke Duitse auto te kunnen rijden. Een beeld dat we overigens ook zien bij Volvo. Met een PHEV kun je genieten van het halftarief in de wegenbelasting. Tot 2024 betaal je de helft van de motorrijtuigenbelasting. Ook heb je een A-label, iets waar veel bedrijven rekening mee moeten houden.
Praktische combinatie
Voor de consument is zo’n PHEV ook prettig, want naast een aangenaam verbruik heb je vaak meer dan aangename prestaties. Naast een redelijk potente verbrandingsmotor is er een elektromotor ter ondersteuning. Daarnaast kun je een redelijk aantal kilometers elektrisch afleggen. Kortom, een behoorlijk praktische combinatie.
700 Nm!
De E300e Estate heeft een 211 pk/350 Nm sterke M2744-benzinemotor aan boord, die word geassisteerd door een 122pk/400 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt maar liefst 320 pk en het systeemkoppel is 700 Nm. Meer dan voldoende, dus. De 0-100 km/u sprint neemt 5,9 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt 245 km/u.
50 km elektrisch
Op de accu kun je zo’n 50 km ver komen, aldus de WLTP. Het gecombineerde verbruik is 1.9 liter op 100 km. Uiteraard is dat heel erg sterk afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Maar het is de ideale machine om elektrisch mee door de Randstad te forensen en met de vakanties door Duitsland te knallen.
Prijzen Mercedes E300e Estate
De prijs van de Mercedes E300e Estate is 69.605 euro. Voor de zakelijke rijder is er een Business Solution, dit is dezelfde auto, maar dan completer en goedkoper: 69.395 euro. Dat is meteen de fiscale prijs, terwijl de dealer met een gewone Mercedes E300e Estate waarschijnlijk iets meer onderhandelingsruimte heeft. Nog een verschil: qua opties en configuratie-mogelijkheden is er veel minder mogelijk dan bij een reguliere E300e.
Concurrentie Mercedes E300e Estate
Je zou denken dat het heel eenvoudig is om twee concurrenten te bedenken voor de Mercedes E300e Estate. De Duitsers concurreren met elkaar in bijna elke niche. Toch bleek het iets lastiger dan gedacht. De BMW 530e is er bijvoorbeeld alleen nog als sedan.
Audi A6 Avant 55 TFSI e Competition
€ 93.240
Bij Audi was het een beetje lastig, want de A6 55 TFSI e Competition is namelijk een iets andere auto. Ten eerste is deze aanzienlijk krachtiger, sportiever en completer dan de Mercedes. Audi heeft er voor gekozen de dikste uitvoeringen te leveren bij de introductie. De sedan is echter op dit moment al leverbaar als iets minder potente ’50 TFSI e’ en met een minder sportieve en uitgebreide uitrusting. Die zijn ongeveer 15 mille goedkoper op het moment, dus dan nog zou de Audi aanzienlijk duurder zijn dan de Mercedes. Dat komt deels door de quattro vierwielaandrijving.
Volvo V90 T6 Recharge Business Pro
€ 66.995
Als je een enorme ruime stationwagon zoekt waarmee je zowel zakelijk als privé uitstekend mee uit de voeten kunt, dan is de Volvo V90 een uitstekende kandidaat. Een groot voordeel van de V90 is de enorme ruimte, de kofferbak is aanzienlijk ruimer dan in de Audi A6. Qua prestaties doet de V90 T6 het meer dan goed, want met 340 pk heb je meer dan voldoende power. Voor een zeer bescheiden bedrag (zo’n 3 mille) heb je een T8 met 390 pk. De V90 is completer uitgerust dan de Mercedes en de Audi en opties en pakketten zijn vriendelijker geprijsd.
De Mercedes E300e Estate is per direct te bestellen bij de betere Mercedes-Benz dealer.
[bbmediaclip clipID=”3870451″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
joejojo2012 zegt
Mooie Volvo, maar die gaat dus niet tot 245 km/h….
goedverhaal zegt
@joejojo Mega afknapper inderdaad! Ik kijk ook altijd of een auto wel 245 km/u kan. Ontzettend relevant.
joejojo2012 zegt
Dus jij wilde zeggen dat 66.000 Euro stukslaan op een V90 die een top heeft van 180 een nogal ‘logische’ keus is als je zo’n MB, in hetzelfde budget, gewoon bijna de 250km/h aantikt? Mij best.
goedverhaal zegt
Wat heb je eraan dat die MB de 250 aan kan tikken? Is dat zoiets als penislengtes vergelijken? Dan kan ik het plaatsen.
Veel interessanter en relevanter is hoe de auto tussen 80-140 rijdt, want veel gekker kan hier toch niet. En zul je 99%? van de tijd ook in die snelheden rijden.
Die Volvo kan ook wel 250 trouwens. Gewoon begrensd. Dus denk dat je niet snel het gevoel krijgt iets tekort te komen. Met uitzondering van jou dan, omdat jij meestal en gemiddeld boven de 180 rijdt. Chapeau!
joejojo2012 zegt
Wanneer ik in Nederland ben rij ik idd rustig 100 km/h op de cc, maar daar ben ik persoonlijk niet zo vaak. In Duitsland kom ik dan nog wel eens regelmatig en als er dan geen restricties zijn dan maak ik daar graag gebruik van.
Waar het mij om gaat is het verschil in prijs en performance. In scandinavische landen en dus ook NL is 180 km/h zeker geen issue, maar er zijn nog meer landen waar je, al dan niet legaal, makkelijk de 200 km/h kunt aantikken zonder direct het haasje te zijn.
Dat zo’n snelheidsbegrenzer bij een Volvo er vanaf gehaald kan worden, wil ik ook nog wel geloven, maar dat is weer een onnodige extra handeling.
atrak zegt
@goedverhaal: Jazeker! 180 is wel erg lafjes. Jij komt zeker nooit buiten de randstad?
Turbo S zegt
245 is ook lafjes voor 320 pk. Mijn E350cdi en E350d waren beiden begrensd op 250 en hadden duidelijk minder vermogen.
gelatobm zegt
@atrak: mag je daar wel harder dan 100?
goedverhaal zegt
@atrak Buiten de randstad is 180 inmiddels toegestaan? Ik woon er, maar dat is aan mij voorbij gegaan dan.
scalvaro zegt
Mooi zo in t blauw met lichte leren bekleding. Heeft deze nou ook zo’n enorme hobbel in de achterbak zoals de 300de?
marco22 zegt
Ongetwijfeld, superhandig!
karhengst zegt
Zodat je krat bier niet schuift bij een drastische remactie?
Best schandalig dat Mercedes daar nooit rekening mee heeft gehouden bij het ontwerp van deze wagens. PHEV techniek was al lang een breed een ding voordat het op de markt kwam.
towi1989 zegt
Ik heb daar op de IAA kei hard om staan lachen. Zo’n grote auto, en dan niets aan bagage mee kunnen nemen. Wellicht nog erger is dit ik, zelfs met mijn niet zo extreme 1.86m, niet eens fatsoenlijk is een s klasse cabrio pas! Maar dat is een beetje besides the point.
dalmore zegt
Toch jammer dat Mercedes qua uitstraling de laatste jaren zoveel is veranderd. Ik had toch meer respect voor het merk toen het zich nog volledig focuste op klasse. Nu heeft het meer en meer een sportief/pauper uitstraling.
Als je een auto (station) wilt met een klasse-uitstraling, wat zou je dan moeten nemen?
Loek zegt
@dalmore: grappig, normaliter ben ik het met je eens. Dat sportieve moet iedereen eens mee kappen. Men koopt een E200d AMG-Line en menig daarvan denkt gelijk dat ze een E63 in huis hebben. Idiote trend.
Maar die blauwe op de foto’s vind ik de minst mooie, terwijl die grijze met AMG-pakket best prima smoelt.
Misschien moet ik dat eng vinden. In plaats van dat de AMG-Line andere bumpers op een regulier model is, lijken dit reguliere bumpers op een AMG-Line.
Als antwoord op je laatste vraag: V90 zonder R-Design en ook de 5 Serie Touring oogt zonder M-pakket sinds de facelift erg statig. En anders een Audi A6 van de vorige generatie.
dalmore zegt
@720s: De blauwe is inderdaad ook niet degene die ik zou prefereren. Ik doelde eigenlijk op bouwjaar 2009 modellen (zónder amg!)
Er is ooit een post geweest hier op Autoblog van een ontwerper die een klassieke E-klasse had gemoderniseerd, dat vond ik echt een gaaf apparaat.
V90 zonder R-design zou inderdaad een goede optie zijn, al zou ik denk ik liever voor de V60 gaan
christian85 zegt
@dalmore: als MB geen verandering had doorgevoerd verkochten ze geen drol meer
dalmore zegt
Misschien hadden ze minder verkocht maar als ik de a-klasse van dichtbij bekijk lijkt het net een goedkope Kia. Ik ben benieuwd of dit ook een klassieke Lopez-effect wordt.
eelco74 zegt
Opvallend dat ze de M274 (inclusief spelfout in het artikel, daar staat M2744) gebruiken, terwijl de veel nieuwe M264 inmiddels ruim de M274 heeft vervangen. De M264 debuteerde notabene in deze E klasse.
Ik zie dit overigens wel als een ideale oplossing, korte ritten electrisch rijden. En bij langere ritten (zeker als er wat achter hangt) een fatsoelijke range, tot ver in Frankrijk.
willeme zegt
@eelco74: mercedes gebruikt zelf deze motorcode ;-).
https://media.mercedes-benz.nl/mercedes-benz-e-300-e-estate-nu-te-bestellen/
eelco74 zegt
Ze zijn bij Mercedes een “/” vergeten
Motortype/cilinderaantal/-plaatsing M 2744/lijn
moet zijn
Motortype/cilinderaantal/-plaatsing M 274/4/lijn
Dus toch een M274 :-)
moveyourmind zegt
Vind het design met aflopende taillelijn op de Kombi niet zo heel erg mooi uitkomen, terwijl het op de sedan juist heel erg elegant staat.
Zit wel een schitterend interieur in. Geeft bijna het gevoel alsof je in een S-Klasse zit.
Mars2 zegt
@Willeme: “De BMW 530e is er bijvoorbeeld alleen nog als sedan.” De touring is er sinds juli ook als 530e, dus niet alleen de sedan.
willeme zegt
@Mars2: staat nog niet op de site van BMW dat deze is te bestellen ;). Voor het vergelijk kijken we ALLEEN naar auto’s waarvan de NL prijzen bekend zijn.
fastforward zegt
Scherpe prijs, zeker als je de Volvo ernaast zet.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Bij de betere Mercedes-Benz dealer?? Verklaar u nader…
jmeverts zegt
700 Nm, 320 pk en dan nog 5,9 sec naar de 100
sprankel zegt
Brabus maakt er 820Nm en 340 pk van (zuiver software). Alleen jammer dat ze een paar duizenden euro’s voor vragen maar ze zijn momenteel de enigste die dit platform kunnen tunen. Ga niet met een hybride naar een doorsnee tuner, die tunen enkel de ICE maar dan ga je gigantisch veel problemen krijgen omdat de ICE en de elektromotor samen werken en de rest van de auto in de war geraakt als enkel de ICE een tuning heeft gekregen.
Bijkomstig zit er geen slip differentieel in, bij nat wegdek vanuit stilstand zo goed als instant 700Nm met ESP op, uit eigen ervaring, de auto blijft gewoon stil staan, een minpunt voor Mercedes.
E34M5Touring zegt
1930kg voor de sedan. Deze zal dus boven de 2000 kilo zijn. Daarbij zijn Merc automaten doorgaans niet superflitsend.