Geen excuus meer voor de Benz-rijdende linksplakkers!
Mercedes gaat op de nieuwe E-Klasse weer een nieuw foefje introduceren: actieve rijbaanwisselassist (ja, zo heet het echt). Autonoom rijden was op snelwegen tot op zekere hoogte al mogelijk door actieve cruisecontrol en rijbaanassistent, maar inhalen moest je vooralsnog zelf doen. Maar ook daar komt dankzij de knappe koppen uit Stuttgart verandering in.
Helemaal automagisch haalt de nieuwe E-Klasse nog niet in, maar erg veel input is er van de bestuurder niet nodig. Twee seconden je richtingaanwijzer ingedrukt houden, thats it. De auto scant vervolgens zelf de rijbaan links of rechts van je en zal bij voldoende veilige ruimte de auto van rijbaan doen wisselen. Zowel inhalen als weer terug invoegen op de rechterrijstrook zijn hierdoor mogelijk.
Het systeem werkt alleen op wegen met meerdere rijstroken in dezelfde richting, informatie die de auto haalt uit het Command-navigatiesysteem. Mooi is dat het systeem niet lafjes werkt tot 120 of 130 km/u, maar op alle snelheden tussen de 80 en 180 km/u. Een ideale feature voor op de Autobahn dus!
Verder is het natuurlijk de zoveelste teaser voor de nieuwe E-Klasse, knal dat ding nou gewoon online Mercedes…
fejjie zegt
Als hij ook mijn kleingeld wisselt wil ik hem wel.
991gt3rs zegt
@fejjie: Mercedes rijders hebben geen kleingeld.
kruimel zegt
@991gt3rs: klopt, die hebben een stapeltje bankbiljetten die met een geldklip bij elkaar gehouden worden los in de broekzak of in de binnenzak van een zwart leren jekkie een taxiportemonnee
2wheeler zegt
@kruimel: hahaha! Smakelijke opmerking, ook voor een mb fanboy.
kruimel zegt
@991gt3rs: nee, die hebben losse biljetten in hun broekzak bijeengehouden met een ordinaire geldklip
Of
Een grote taxichauffeurs beurs in de binnenzak van een ordinair zwart lederen jekkie
Design_Driven zegt
Nu nog automatisch bumper kleven en taxi rijden en de e-klasse is klaar.
SDM zegt
@sketcher: Op automatisch bumperkleven hebben ze bij Audi al het patent in bezit.
kruimel zegt
@SDM: constant een boksbeugel in je binnenspiegel
fordnut zegt
Wanneer komt het voor BMW en Audi? Ik kan niet wachten!
reistje zegt
@fordnut: Dat zou nooit werken, die geven immers geen richting aan.
kruimel zegt
@reistje: klopt
robert110 zegt
Als je niet eens zelf van rijbaan kan wisselen dan moet je je afvragen waarom je achter het stuur zit.
fejjie zegt
@robert110: Zodat er iemand als schuldige kan aangewezen worden als het fout gaat.
Edge zegt
@robert110: Nja, je moet toch van en naar de autosnelweg komen. Zo autonoom is ‘ie nou ook weer niet.
arnodk zegt
Ik denk zomaar dat niet veel mensen dan de richtingaanwijzer nog gaan gebruiken. Verder een mooi systeem, maar niks voor mij.
Design_Driven zegt
@arnodk: Je kunt zo’n systeem ook gewoon uitzetten.
lekbak zegt
@arnodk: ik vermoed dat de auto die zelf wel gebruikt. Vooruitgang dus gegarandeerd op dat vlak.
Edge zegt
Ik zou het wel eens willen proberen. Vraag me toch wel af hoe snel zoiets nou reageert en of het een beetje natuurlijk aanvoelt.
gerwin420 zegt
@Edge: de eerste keer is het echt onwennig en een beetje eng. Ik durfde het ook niet om de auto zelf een bocht te laten nemen als er tegenliggers aan kwamen. Daarna is rijden ineens heel erg saai, en pak je snel het stuur weer over. Maar voor de snelweg (vooral in de file) is het echt heel relaxed!
lincoln zegt
geweldig ..
Sturen is een beetje de vervelendste activiteit die er is tijdens het autorijden ..
Sterker nog .. Nu kan je je pas voor de volle 100% concentreren op de weg ..
henkhupelschoten zegt
“magic lane change assistent” ik doe een gokje naar de naam.. Wel mooi dat MB zo voorop loopt ten opzichte van de concurrentie.
Donstil zegt
De oplossing van Tesla kan dit toch ook al? Niet iets waar Mercedes uniek in is dacht ik.
Donstil zegt
@Donstil: Edit: Ja dus http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3273093/Teslas-autopilot-lets-cars-change-lanes-themselves.html
Rob zegt
@Donstil:
Ik heb het een paar keer uitgeprobeerd in een Tesla. Het vervelende is: het werkt….
Naja, vervelend, voor mensen die weinig voldoening halen uit snelweg rijden (incluis ikke!) is het best een leuk systeem. Werkt echter niet bij drukte, want in tegenstelling tot mensen houdt een computer wél afstand ;-)
Maar het werkt dus. Alleen zit ik niet helemaal ontspannen in de Tesla als de auto pilot aan staat. Vertrouw het toch niet helemaal (en terecht, want soms schiet die Tesla op niet zulke handige plekken naar links/rechts). Maar het is wel een ervaring eigenlijk. Heel apart als die auto ALLES voor je doet. En in het geval van een Tesla in volkomen rust.
(topwagen zo’n Tesla, kopen mensen!)
87sandyd zegt
@Rob: geld doneren? PM mij voor het rek. nr
lekbak zegt
@Rob: klotewagen zo’n tesla. Het brengt je comfortabel van A naar B*, maar ik noem het geen autorijden meer. Belachelijke emotieloze ervaring waar alle charme uit is gefilterd.
Als ik een taxi wil dan bel ik wel een taxi!
*oh help, ik vind een tesla kut. Terwijl het zo’n onbeschrijfelijk goede auto is volgens bijna iedereen die er in gereden heeft. Maar Let op beste fanboys, dit is een mening. En ik schrijf zelfs dat het comfortabel is dus hou het commentaar daarover vooral bij je.
Rob zegt
@lekbak:
Hehehe, ik snap je.
Maar ik ben verknocht aan de rust in die auto. De auto moedigt ook aan om dan ook maar in alle rust te gaan rijden. Scheuren ermee is inderdaad niet leuk (hoewel de acceleratie indrukwekkend is).
Ook een vorm van charme. Vind ik.
Capibaro zegt
@lekbak: helemaal met je eens. Voor mij heeft het ook niks met het plezier te maken dat ik uit autorijden haal. Die acceleratie is twee keer leuk als gimmick. Bochten zijn eigenlijk al helemaal niet leuk en qua beleving is het echt 0.
Design_Driven zegt
@lekbak: Ik vind het juist wel een ervaring. Een andere ervaring dan met een verbrandings motor maar saai zeker niet. Het optrekken is geweldig, net als al de speeltjes in het interieur.
Een gemiddelde lease auto daar in tegen daar val ik echt van in slaap en stel ik zo lang mogelijk uit.
9000cse zegt
Ontwikkelen ze dit nou om te bewijzen dat zo’n actieve rijbaanwisselassist (pfff…) intelligenter is dan de meeste bestuurders? Of bewijst diegene die dit bestelt (en er ook nog voor betaalt!) zelf al dat dat zo is?
lekkaah zegt
dus overal knipperende mercs op de weg straks?
m.a.w. knipperen en dan pas gaan?
87sandyd zegt
@lekkaah: liever knipperende mercs dan tuüuterende bmw’s
knipperlichtje zegt
Ik juich de autonomisering van het wagenpark toe, maar bij deze tussenstap heb ik m’n twijfels. Twee seconden is op een redelijk drukke snelweg het verschil tussen goed van rijbaan wisselen en hinderlijk laat je auto ertussen drukken. Echt veel werk neemt het je ook niet uit handen als je alsnog zelf moet spiegelen en dan nog je richtingaanwijzer naar beneden moet houden. Wat mij betreft mogen ze het wel laten bij automatisch in je baan blijven.
Design_Driven zegt
Ik vraag me wel af hoever dat ding achter zich scant. Wij Nederlanders staan bekend in Duitsland voor het naar links komen als er iemand met veel grotere snelheid achterop komt. We zijn dan ook niet gewend rekening te houden met stipjes in de speigels die snel groter worden.
Ik kan me vergissen maar dit systeem zal daar ook moeite mee hebben denk ik. Dat wordt nog leuk op de Autobahn al ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk bij de bestuurder op het moment dat hij de richtingaanwijzer naar links doet.
Maar mensen wenen snel aan dit soort systemen (daar zijn studies naar gedaan) waardoor mensen zo op het systeem gaan vertrouwen dat ze minder goed gaan kijken voor ze het activeren.
gregorius zegt
@sketcher: Je hebt het punt goed beschreven.
Stel je rijd in een treintje van 3 auto;s in het midden. Netjes op je cruise 120kmh in DE. Je hebt je cruise op 130 staan. Dus als je de auto vraagt om in te halen, dan wil.
Je gaat vanuit de achterbumper met je radar nooit de hoek maken naar die auto die met 250kmh op je af komt. Vanuit je spiegel kan je dat wel zien echter. Het oog ziet toch een stuk verder dan de radar-system op de auto’s van nu.
En als je dus vertrouwd op je system dat voor je kijkt of je kan inhalen, ga je dus ook dit soort luie bestuurders krijgen. Kan goed gevaarlijk zijn.
(als goede bestuurder van een auto die 250 rijdt, rem je natuurlijk al af voor dit soort mogelijk situaties).
Ook vraag ik m af wat het systeem doet als ‘ie niet kan’. Zodra ie niet kan, moet je dan nog een keer richting aangeven? Dat gaat dus scheit-irritant worden voor de bestuurder: de bestuurder moet de hele tijd richting aangeven, zonder succes.
Voor andere gebruikers is het ook irritant worden, met false-positives: Als het systeem pas het knipperlicht aandoet op het moment het system heeft bedacht dat het kan, ga je krijgen dat het systeem zegt: kan niet, terwijl de bestuurder denkt: flikker op, kan wel! en hij gooit m, zonder knipperlicht, voor de inhaler achter hem.
Omgekeerd, stel dat het knipperlicht aangaat zodra de bestuurder de auto vraagt om te gaan en de auto besluit dat t niet kan; krijg je als inhaler auto’s te zien die precies op het onjuiste moment hun knipperlichten aan gooien. Dat is ook scheit-irritant! Een fenomeen dat je veel bij huismoeders ziet: eerst kinpperlicht aan, dan kijken en vervolgens dus besluiten dat het nog niet kan.
9000cse zegt
@gregorius:
We snappen wel wat je bedoelt, maar scheit is toch echt met een lange “ei” = “ij”.
Bij twijfel kan ook het begrip “stront” gebruikt worden.
koeberg zegt
@gregorius: Dit systeem vraagt je niet om in te halen. Als jij je cruise-control op 130 hebt staan en de auto voor je rijdt 120, dan houdt je auto gewoon in.
De auto gaat pas in inhaal-modus nadat de bestuurder dat middels de richtingaanwijzer aangeeft. Die auto op de linkerbaan die met hoge snelheid aan komt rijden moet de bestuurder dus zien. De auto kan hier niet op anticiperen. Die gaat gewoon naar links wanneer de bestuurder dit wil en er naast de auto niets rijdt.
De verantwoording ligt geheel bij de bestuurder.
gregorius zegt
@sketcher: BTW. Als snelle autobahncoureur in Duitsland. Ben je van mening dat je met je grote lichten mag seinen naar een NL-er die m er potentieel voor gaat gooien?
Design_Driven zegt
@gregorius: mijn Disco kan 150-160max dus ik ben zeker geen autobahn 200+ cruiser maar ik heb zelf niets tegen het seinen. Stuk veiliger dan plots moeten remmen en het niet halen dus ja.
thomasthomas zegt
De veiligheid gaat er wel op voorruit voor beide partijen (auto die gaat inhalen en degene die gaat passeren). Vind het wel een goed systeem, een soort 3e oog die even meekijkt.
Dutchdriftking zegt
Dan moet de richtingaanwijzer wel gebruikt worden, en dat is nou vaak net het probleem…..
87sandyd zegt
Dit systeem zouden ze in de ford focus, renault megane en de vw golf moeten introduceren. Komt goed van pas in Nederland
clarkson zegt
@87sandyd: Voor de Ford Mondeo zit het er wel aan te komen volgens mij.
dennisdd zegt
En met daarbij automatisch inparkeren is de E-klasse nu al gedegradeerd tot vrouwenauto.
clarkson zegt
Volgens mij werken er meerdere fabrikanten hier aan. Ik dacht gehoord te hebben dat de Ford Mondeo dit binnenkort ook moet gaan doen. En ja daar komtie… de Fiat 500X. Maar dat laatste zal wel een grapje zijn.