De volledig nieuwe Mercedes E-Klasse is bijna hier en dat betekent dat het menens is voor de premium Duitsers.
2023 gaat een spannend jaar worden voor Duitse premium-sedans in het middensegment. Zowel Audi als BMW als Mercedes heeft bijna de opvolger voor de huidige A6, 5 Serie en E-Klasse klaar. BMW en Audi staan op het punt radicale dingen te doen met de 5 Serie en A6. De hagelnieuwe BMW 5 Serie (G60) komt ook direct als elektrische i5 en Audi gaat de huidige A6 (C8) faceliften en met een gloednieuw elektrisch model genaamd A6 e-tron komen. En Mercedes? Die kiest voor de vertrouwde weg met de aankomende E-Klasse (W214). Die bijt ook het spits af, want de onthulling is aanstaande.
Geen revolutie
Voor de nieuwe Mercedes E-Klasse wordt namelijk niks aan volledig elektrische versies gepland. Daarvoor heeft Mercedes immers vorig jaar al de EQE geïntroduceerd. De W214 wordt de regelrechte vervanger voor de huidige W213. Je moet er voor nu niet veel meer van verwachten dan het huidige model, maar dan op elk vlak opgewaardeerd. Een vernieuwd design en een nieuw interieur bijvoorbeeld, laatstgenoemde werd ook al onthuld.
Wel slingert Mercedes de afbeelding bovenaan dit artikel de wereld in. Die bewijst alles wat het merk zou moeten bewijzen: een herkenbaar silhouet met nieuwe lampen. We verwachten niet dat de nieuwe Mercedes E-Klasse een gigantische verrassing wordt, helemaal niet als je de designtaal van de C- en S-Klasse in je achterhoofd houdt.
Onthulling
De volledige auto gaat te zien zijn op 25 april aanstaande. Dan wordt duidelijk hoe Mercedes met de E-Klasse en EQE de strijd aangaat tegen BMW en Audi en hun tweeslagen van benzine- en elektromodellen. Een rasechte ouderwetse premium-oorlog tussen de Duitse Drie, en dat met sedans! Het kan dus nog.
marh zegt
-edit: check-
mashell zegt
De huidige E-klasse zie je in West Europa nog maar zelden, eigenlijk alleen nog maar in haar natuurlijke habitat; de taxistandplaats. Nu er ook een EQE is verwacht ik dat de wagen in West Europa niet meer gekocht gaat worden.
faalhaas zegt
De taxi standplaats staat tegenwoordig vol Toyota’s.
karhengst zegt
Nu kan ik genoeg redenen bedenken om de grens met Oost Europa tot vlak achter Arnhem te trekken, maar in Duitsland zie ik de E-Klasse nog best wel vaak. Je moet er echter wel haviksogen voor hebben, aangezien het verschil met de C-Klasse minimaal is.
Gezien de recente prijsstijgingen en hoe Mercedes afstapt van het premium concept van je auto vrij te kunnen configureren, vraag ik me af in hoeverre de nieuwe E-Klasse nog succesvol gaat zijn.
mashell zegt
De wagen is hetzelfde als de C klasse maar wat breder en meer chroom. Maar in vergelijk met een A6 avant of 5 serie touring zie je ze maar heel zelden. Natuurlijk hang ik meer rond in Beieren dan in Baden-Württemberg maar ook op weg daar naar toe zie je ze vrijwel niet.
alfarosso zegt
Ogen uitwrijven dan zie je best veel rond rijden
Homer55 zegt
Ik kom de E-klasse nog regelmatig tegen. Zowel sedan als station. Beter om je heen kijken in het verkeer ipv over de vangrail langs de snelweg.
leaper035t zegt
Joepie! Veel vergelijkende reviews op Youtube!
sander1980 zegt
Als het uiterlijk mij bevalt wordt dit zeer waarschijnlijk m’n volgende auto. Ben heel erg benieuwd. 🤩
Aon zegt
Mag ik hem dashboard noemen? Nice! Leuk om een paar baby´s mee bezig te zien. En wat een atmosphere, zeg godzakke!
canon4ever zegt
Als de vorm van de koplampen en het achterlicht scherper en mooier wordt dan zou dit wel een succes kunnen worden. De huidige generatie E klasse heeft echt lelijke verlichting qua design. Mijn mening.