Een fijngeslepen uiterlijk en nieuwe motoren, de E Klasse moet er weer even tegenaan kunnen.
Gisteren hadden we al gelekte plaatjes maar nu is hij officieel. Vanaf nu is de E-Klasse met twee gezichten leverbaar. De basis- en Elegance-uitvoering hebben de klassieke grille met ster op de motorkap. De Avantgarde krijgt een sportieve grille met de bekende grote ster. De nieuwe E-Klasse is op een aantal punten in lijn getrokken met de nieuwe designlijn van het merk. Alle lichtfuncties zijn voortaan ondergebracht in één unit. Dagrij- en dimlicht wordt in alle uitvoeringen met LED’jes gerealiseerd. Optioneel is volledige LED te krijgen overigens. Andere vernieuwingen aan het uiterlijk bestaan uit nieuwe bumpers en de ‘characterline’ die samen met de laaggeplaatste sierlijn optisch voor extra lengte zorgt. Nieuwe achterlichten moeten de E juist een bredere kont geven.
De nieuwe motoren zijn de direct ingespoten 2,0-liter viercilinder BlueDIRECT-motoren met meervoudige inspuiting en dito ontsteking. Het zijn turboblokken met variabele nokkenasverstelling, een geregelde oliepomp, een schakelbare waterpomp en balansassen. Dit blok wordt leverbaar in twee varianten, één met 184 pk en één met 211 pk. De schoonste en zuinigste haalt een verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer en stoot 135 gram CO2 uit per kilometer. Ook nieuw is de E 400 met een 333 pk sterke V6 BlueDIRECT-motor met biturbo.
De zuinigst leverbare diesel is een 20% bijtellingsschraper: De E 300 BlueTEC HYBRID, waarin een viercilinder CDI samenwerkt met een elektromotor met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km (CO2: 107 g/km).
Mercedes heeft 11 assistentiesystemen in de E Klasse vernieuwd en noemt die voortaan gezamenlijk “Intelligent Drive”. De systemen die hieronder vallen zijn:
- DISTRONIC PLUS met Steering Assist: helpt centraal op de rijbaan te blijven. Deels autonoom filerijden mogelijk.
BAS PLUS met Cross Traffic Assist: herkent kruisend verkeer en voetgangers en kan de remactie van de bestuurder versterken. - PRE-SAFE® Brake: herkent voetgangers en kan door een autonome remingreep een aanrijding vermijden (tot 50 km/h).
- PRE-SAFE® PLUS: kan een dreigende aanrijding van achteren ‘herkennen’. Alarmlichten gaan ter waarschuwing van de achterligger snel knipperen. Preventieve PRE-SAFE® – maatregelen beperken het risico op letsel. Bij stilstaande auto wordt de remdruk verhoogd: dit voorkomt vervolgaanrijdingen.
- PRE-SAFE® Impuls: dit systeem drukt de inzittenden bij een ongeval diep in de stoel. Zo onstaat extra bewegingsruimte voor de inzittenden die bij gecontroleerde afbouw van de gordelspanning kan worden benut. Dit beperkt het risico op of de ernst van het letsel aanzienlijk.
- Active Lane Keeping Assist: dit herkent nu zowel achterop- als tegemoetkomend verkeer op de naastgelegen rijbaan. Ook waarschuwt het nu voor ongewild overschrijden van onderbroken wegmarkeringen. Indien nodig volgt een corrigerende éénzijdige remingreep.
- Adaptive Highbeam Assist Plus: maakt het mogelijk altijd met grootlicht te rijden. Tegenliggers worden uit de lichtbundel gehouden.
- Active Parking Assist: maakt automatisch inparkeren met actieve stuur- en remingrepen in langsparkeervakken en insteekparkeerplekken mogelijk.
- Traffic Sign Assist: herkent naast snelheidsbeperkingen ook inhaal-/inrijverboden en geeft optische én akoestische waarschuwing. Helpt bijvoorbeeld spookrijden te voorkomen.
- 360-graden camera: geeft de auto ‘ogen’ rondom. “Birdview”- weergave van omgeving én inparkeerlijnen op het centrale display.
Beter of minder dan de vorige generatie? Na het zien van onderstaande gallery heb je er vast een beeld van kunnen vormen. En nu is het wachten natuurlijk op de AMG modellen.
jjroorda zegt
hondslelijk
nielsvanderweiden zegt
Ben ik nu de enige die dat helemaal niks vindt, die ster in de grille? Twintig jaar geleden was het gewoon sjonnie. Maar misschien levert Mercedes binnenkort de obligate chromen wielkastrandjes ook wel af fabriek…
mashell zegt
@nielsvanderweiden: smaken verschillen. Ik vind het beter staan dan zo’n achterhaald ornament ergens verdwaald op de motorkap. Ook is de ster in de grille de manier om de radar een beetje fatsoenlijk weg te werken. De wagen lijkt nu eindelijk de grote broer van de C klasse, dat zal de verkopen goed doen.
vincentvanb zegt
@nielsvanderweiden: Oh nee Niels, dat ben je niet. Ik heb mijn ergernis en verbazing uitgesproken: http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/02/mercedes-c-klasse-doet-1-miljoen
En ook in dit geval vind ik het weer geen porem. Die nieuwe achterkant vind ik ook niks. Vroegâh was alles betâh?
berlinetta zegt
@nielsvanderweiden: Ik vind een ster op de motorkap anders nogal erg sjonnie uit zien.
heidi zegt
Na het zien van één foto heb ik al zoiets van… FAIL. Wat een afschuwlijke neus. Alles wat superfantastisch is aan de nieuwe BMW 3/4 gran coupe, zo mislukt is deze.
jpoers zegt
@heidi: Grappig dat ik er juist net andersom over dacht.
Gelukkig dat smaken verschillen. En er daarom verschillende automerken/uiterlijkheden zijn.
heidi zegt
Plak dit maar lekker duidelijk zichtbaar op het dak…
heidi zegt
Wedden dat er heel snel een make-over komt?
sajmun zegt
@heidi: wedden van niet? Het is mercedes, die voeren niet wekelijks facelifts uit…
Alwood zegt
Lijkt me een prima ontwikkeling voor de dagwaarde van de uitgaande E
StijnB zegt
De pré-facelift had tenminste nog karakter…
jeroen92 zegt
Ik vind Mercedes echt een top merk, maar ik vind met dat ze met deze facelift de plank volledig misslaan.
De vorige E-Klasse vind ik echt een schoonheid vooral de estate en de coupé. Vooral die herkenbare koplampen!
jeroen92 zegt
@jeroen92: Met te veel!
panasonic zegt
prachtig wagen.
racerx zegt
Jammer dat de ‘Duitse hokigheid’ eraf is. Dat waardeerde ik juist aan het vorige front van de E.
racerx zegt
@RacerX: *Hoekigheid
heidi zegt
heidi zegt
Ik kan er gewoon niet over uit. Shit zeg.
roberto zegt
@heidi: Ik merk het ja.. 5 nutteloze reacties in 10 minuten tijd!
maurits123 zegt
Ik heb de E klasse nooit mooi gevonden. Maar dit oogt iig beter dan het vorige model. De achterkant blijft vreemd.
berlinetta zegt
Wat is die E-klasse werkelijk zum kotsen! Bahbah wat een gedrocht.
massarati zegt
Het enige wat ze echt veranderd hebben zijn de koplampen en dat mocht ook wel want dat was iets te wild voor de behoudende doelgroep. Verder zie ik gewoon een prima auto met uitstekende kwaliteiten die prima past binnen de Mercedes familie.
panasonic zegt
en de kudde schapen kunnen weer geen eigen mening uitdragen.
kleuters uit Limburg
motoragent zegt
@panasonic: Ik wilde hier een passende reactie op geven, maar ik krijg het niet voor elkaar… tot jou niveau kan ik me simpelweg niet verdiepen.
panasonic zegt
@motoragent:
Kom met iets nieuws, dat soort uitspraken zijn nogal 1980…
motoragent zegt
@panasonic: Ik geef toch gewoon mijn eigen mening? Dat een gedeelte hier dezelfde mening heeft over de nieuwe styling betekend simpelweg dat we het met elkaar eens zijn, en het nieuwe uiterlijk van deze E-klasse dus niet echt geslaagd vinden.
En de correlatie met Limburg kan ik al helemaal niet leggen.
panasonic zegt
@motoragent:
wat voor schaap ben jij? een hollandse of een belgische?
motoragent zegt
@panasonic: Een inhoudelijke reactie op mijn vraag kun je blijkbaar niet geven?
panasonic zegt
@motoragent:
Ik wilde hier een passende reactie op geven, maar ik krijg het niet voor elkaar… tot jou niveau kan ik me simpelweg niet verdiepen.
motoragent zegt
@panasonic: En dan zeg jij iets over een schaap? Jij blaat mij anders toch ook na…
Ik geef het op, jij wint ;)
panasonic zegt
@motoragent:
hihi, schaakmat noemen ze dat schaappie.
motoragent zegt
@panasonic: Je moeder zal trots op je zijn ;)
panasonic zegt
@motoragent:
Moeten we moeders derbij halen ome agentje… ?
-=edit: gefeliciteerd, u wint een IP-ban=-
solmatje zegt
@panasonic: kleuter
toyotafortuner zegt
Hele grote meh gehalte.
petrolhead61 zegt
dat komt niet meer goed met die wagen, check die gaten in de bumper en dat kermis interieur. gewoon helemaal een nieuwe maken en deze vergeten
Pordon zegt
@petrolhead61: Kermisinterieur? Ik vind dit schitterend, zeker met het hout. Aluminium hoeft van mij niet zo, te kil en oogt goedkoop. Voor een echt kermisinterieur moet je in het donker met een audi gaan rijden.
Begin er steeds al meer aan te wennen, m’n vader vindt hem echt schitterend met de ster in de grille, ik ben er nog niet over uit. Ik vind tot dusver de Elegance wel mooi gelukt. Even wachten tot ie bij de dealer staat.
the-budel-guy zegt
Achterkant is mooi geworden de voorkant om te janken. Zeker de versie met de ster in de grill het oogt veul goedkoper dan de vorige E
pier zegt
Mercedes heeft een beetje een trend in mijn ogen: W124 is mooi, W210 is lelijk, W211 is weer mooi, W212 is weer minder fraai. Dus de volgende moet weer een fraaie kar zijn :)
mout zegt
Ik ben bij dezen ook officiëel klaar met de nieuwe E-klasse.
Ze hadden zo mooi teruggegrepen op hun geschiedenis: dubbele koplampen, wat aan de hoekige kant, veel ‘presence’.
Dit probeert niet op te vallen tussen C- en S- klasse.
fa5test zegt
Ik vind hem heeeel lelijk geworden ziet er nu super goedkoop uit
lamborgfan zegt
Ik vind het wel een frisse verschijning, maar vind zn kleinere broertje c-klasse wel wat beter smoelen.
banjaloeloe zegt
Bah wat n lelijke pauperbak,
de cls shootingbreak is daarentegen wél mooi
motoragent zegt
Waar de vorige nog een mooie scherp-getekende neus had, is hier gewoon geen lijn in te ontdekken… deze heeft zo’n zelfde kwabbellijtjes als de nieuwe volvo’s hebben.
Achterlichten vind ik ook niet echt een verbetering. Ik weet niet meer wie er bij de gelekte foto’s de vergelijking maakte met de Chevrolet Cruze, maar ik zie nu wat hij bedoelt.
roberto zegt
Ik ben denk ik één van de weinige die hem wel mooi vind, maar ben nog niet uit over de achterlichten. Het lijkt wel een Amerikaan, die hebben ook altijd van die effen rode achterlichten..
thefavis zegt
@roberto: Ik vind hem niet mooi, maar ik ben het met je eens dat de achterkant erg Amerikaans vormgegeven is. En dan gaat het inderdaad om de lampen. Daarnaast vind ik de voorkant er weer Aziatisch uitzien: een gevalletje ik wil mooi zijn, maar alles is verkeerd geproportioneerd. De grille steekt raar uit, waardoor er een raar gevormd stuk metaal tussen de lampen en de grille zit, wat er voor zorgt dat de voorkant er gewoon niet meer goed uitziet vanaf de zijkant.
roberto zegt
@thefavis: ja ik snap wel wat je bedoelt met de voorkant, maar ik moet zeggen dat ik de koplampen wel stoer vindt. Wat betreft de lijnen van de grill e.d. kan ik het op zich wel waarderen. Ik weet nog wel toen het huidige model een aantal jaar geleden uit kwam en iedereen protesteerde op de rare koplampen van de E-klasse, maar kijk je om je heen en je ziet ze overal rijden. Ik denkt dat iedereen even aan moet kijken hoe hij er in werkelijkheid uit ziet, en dat hij dan toch wel met regelmaat besteld gaat worden.
agera zegt
Poeh nu maken de Duitsers het wel heel lastig. De BMW 5-serie is een uitzonderlijk mooie auto. Daarnaast was ik enthousiast over de nieuwe A6 en ook nu vind ik de facelift van de E-klasse geslaagd. De lijnen zijn goed op elkaar afgestemd zodat de sedan als de estate er goed uitzien. Normaal zou ik blindelings kiezen voor een a6 avant, maar nu maakt Mercedes het wel lastig.
motoragent zegt
@agera: Als ik in deze klasse mocht shoppen zou ik voor de BMW kiezen, qua uiterlijk inderdaad de mooiste van de 3, en weggedrag is waarschijnlijk ook het beste. Deze mercedes spreekt mij qua uiterlijk niet aan. De Audi, tja, ik heb gewoon niets met het merk Audi, al lijkt de A6 mij een prima auto ;)
kaasboerin zegt
@motoragent: Tsja beste agent, daar sluit ik me dan toch bij aan! :)
Deze facelift vind ik niet lelijk, maar zeker niet mooier dan de pre-facelift E, die vond ik wel degelijk mooier.
agera zegt
@motoragent & @kaasboerin: Persoonlijk denk ik dat we dit front zullen terugzien op de nieuwe S. Mercedes probeert ons een beetje warm te maken en te laten wennen met het nieuwe design:)
berlinetta zegt
@motoragent: Ik ben het helemaal met je eens. De MB zal ongetwijfeld een goede auto zijn, maar hij is altijd zo ontzettend lelijk geweest en is dat nog steeds. De BMW is in mijn ogen prachtig en zal heerlijk rijden. De Audi is ook mooi en zal ook heerlijk rijden, maar het doet me niks. Dat hele merk doet me niks. Zelfs een R8 is voor mij geen nekkendraaier.. Tja dan houdt het op.
Hupke zegt
Ik vind het goed meevallen, de auto ziet er een stuk frisser uit. Anders dan bij de C-klasse vind ik de avant-garde toch niet echt het te nemen model.
ridenz zegt
FAIL
laulau zegt
Pf ik hunker op 2 gedachtes, de vorige had iets statigs met die hoekerige vorm maar er moest duidelijk een facelift komen. Ik vind de facelift nog steeds lelijker maar ik langzaam aan, draai ik mn mening bij.
Misschien maar eerst in het echt bekijken en eraan wennen.
W115 zegt
Stoelen lijken op die van een 190
nibor zegt
Ze hebben zelfs net zo’n horloge als mijn oma heeft in het dashboard verwerkt…
redneckdarian zegt
Merc durft tenminste wel! Al ligt de neus mij niet helemaal lekker!
TimoBac zegt
Gaaf! Stuk mooier dan het huidige hoekendesign!
kickass zegt
Neeeee! Hebben ze die coupé ook vernaggeld. Dit lijkt helemaal nergens meer i.t.t. de vloeiende, strakke lijnen van de vorige generatie. De combi en sedan gaan nog wel overigens…
solmatje zegt
Ik vind die rode station wel vet! beter dan de station voor de facelift.. Dat het allemaal iets ronder is geworden, bevalt me wel! Nu nog een AMG versie
E34M5Touring zegt
Staat hem goed, die Kia Sorento achterlichten. Ik vind het niks, groot fan van de pre-facelift. Mooi uitlopertje op de kop zien te tikken straks.
koelkast zegt
Als liefhebber en bezitter moet ik hier alleen maar heel hard van huilen, verschrikkelijk!
panasonic zegt
@koelkast:
Koop een nieuw koelkast, zal je blij van worden.
huayra zegt
Jammer, want wat blijft ie lelijk!!
Bastiaan zegt
Mercedes was zo mooi hoekig en strak, nu dus weer verpest…
koenmb zegt
Wat een gedrocht.
Het is precies of de pre-facelift E-klasse het met een C-klasse heeft gedaan en dat er hoe dan ook een mongooltje geboren moest worden omdat ze van dezelfde familie zijn…
bempi zegt
Wanneer komt de nieuwe E klasse uit ?
87sandyd zegt
is dit ontwerp getekend tijdens een lsd-trip ofzo?
thomas0180 zegt
Ook al ben ik groots fan van mercedes-benz, vind ik de pre-facelift toch wel mooier. Ik vind die koplampen erg toch wel erg raar uitzien, zo ingedeukt.
paulaner zegt
De station van Mercedes ziet er, door die lange overhang achter, al jaren uit als een hond die een groot gezwel meesleept aan zijn kont.
schellekens006 zegt
Zat van de week men in black 2 nog een keer te kijken. Maar zon w211 was wel een mooie auto hoor. Deze nieuwe neus klopt niet. Jammer.
koenh zegt
Achterkant lijkt heel erg op Hyundai
Orichy zegt
Iedere keer denk je weer: “Het kan niet erger”, maar iedere keer lukt het ze toch weer, om het design meer en meer te verpesten. Jammer!
Dit ontwerp is op alle “foreign countries” gericht, dus voor alle markten waar Mercedes-Benz denkt nog te kunnen groeien.
jrmpower24 zegt
vind m gewoon echt niet mooi.
Aidino zegt
Ik vind het een geslaagde facelift zonder die ster in de grill. Dus doe mij maar Elegance.
Snap ook niet waarom mensen zo vaak haten op Mercedes auto’s zoals deze of bijvoorbeeld de G-Klasse….
r2d2 zegt
Die hoek over de flank gaf de e klasse iets retro. Jammer dat ze dat veranderd hebben. De neus vind ik wel mooier.
gedece zegt
Geslaagd. Maakt het geheel wat spannender.
haroldt zegt
Vreemd ontwerp.. neur rond (lijkt wel een ouder koreaan. die een premuimun uit wilt zien en dan dat hoekige verdere ontwerp. (weer zo’n vreemd duits design).. Kan niet echt enthousiast van worden.
Tommy2 zegt
Hij doet wat lomp aan, zal wel door de achterlichtblokken komen. De grille is wat raar gevormd met die kromme lijnen en veel te druk t.o.v. de rest van de auto. Ben er nog niet over uit of dit optisch nou een verbetering is, denk het niet eerlijk gezegd.
Homer55 zegt
Ik weet het niet. Op de ene foto vind ik hem weer best vet en op de andere foto denk ik weer hmmmmmm.
De nieuwe V6 biturbo was wel een verrassing..
MB zegt
Na wat leeswerk kom ik er dus achter dat de 350cdi van 265 pk voor de facelift nu 252 pk gaat leveren? Niet echt een stap vooruit?
kaya zegt
De vorige was mooier naar mijn mening!
aukootje zegt
Lijkt een beetje op van die goedkope chinese auto s
Keaven zegt
Ben ik de enige die de achterkant van de Estate op het vorige type Opel Vectra vind lijken?