Jazeker, Mercedes gaat weer aan de Renault-motoren.
Mercedes heeft in het recente verleden al wel eens gebruik gemaakt van Renault-motoren. Dat zullen jullie ongetwijfeld weten, want door sommigen wordt dit te pas en te onpas aangehaald. En inderdaad, verschillende instapvarianten hebben of hadden een blok van Franse makelij.
Dat gaat in de toekomst ook zo blijven, want we horen nu dat ook de gloednieuwe CLA waarschijnlijk een Renault-motor krijgt. Die auto werd in München gepresenteerd als elektrisch concept, maar krijgt ook nog een verbrandingsmotor.
Over die motor weten we nu iets meer: Carscoops weet te melden dat deze afkomstig gaat zijn van Horse Powertrain. Dit is een joint-venture van Geely en… Renault. Degenen die niet blij waren met een Franse motor in een Mercedes zullen zeker niet blij zijn met een Frans-Chinese motor.
Deze keer gaat het niet om een diesel, maar gewoon om een benzinemotor. Het wordt een 2,0 liter vierpitter met turbo, die goed zou moeten zijn voor 250 pk en 360 Nm aan koppel. Dat is alvast meer dan alle huidige non-AMG-versies. Overigens wordt de nieuwe AMG waarschijnlijk elektrisch, dus als petrolhead zul je het hier mee moeten doen.
Qua vorm zal de nieuwe CLA nog veel lijken op de huidige, maar dan wel met de nieuwe designtaal die we zagen op de concept car. We kunnen de onthulling in de loop van volgend jaar verwachten.
Hawkeye72 zegt
Je kunt beter iets anders kopen.
kniesoor zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Joost zegt
Mooie barterdeal waar alleen Alpine F1 blij mee gaat zijn??
tjorque zegt
Sjah Mercedes zit ook in moeilijke papieren.
De besparingen moeten ergens vandaan komen.
Helaas gaan we dat meer en meer zien de komende jaren vrees ik.
Onze industrie is enorm uitgehold door jaren easy money voor de aandeelhouders en gebrek aan investeringen.
KEV9 zegt
Weer een merc met een betrouwbare motor
mashell zegt
Viercilinder brandstofmotoren zijn al heel lang zo uitwisselbaar als maar kan, dragen totaal niet bij aan de “beleving”, het is gewoon een viercilinder, daar heb je geen fijn of niet fijn/betrouwbaar/niet betrouwbaar of mooie klank, het is gewoon een motor met X pk.
jcjc zegt
Ik ben het eens met het feit dat een 4 cil veel minder beleving en onderscheid biedt dan veelcilinders. Echter vind ik wel degelijk duidelijk verschil merkbaar tussen de verschillende 4 cil. Verschil tussen een 1.6 psa blok en de B48 van bmw vind ik zelfs groot. Maar ook die van bmw en Volvo verschillen behoorlijk in loop. Beiden prettig trouwens.
potver7 zegt
Dat heeft allemaal te maken met ontwerpkeuzes en afstelling (verhouding boring/slag, compressieverhouding, vorm van de verbrandingskamer, turbo-configuratie, efficiëntie van het uitlaatsysteem en ga zo nog maar even door). Uit welke fabriek het ding rolt is niet heel erg relevant.
ttr6 zegt
Mee eens. Ik had dat gevoel ook heel sterk bij mijn Giulia Veloce. Of beter: geen gevoel. Nul beleving. Kun je net zo goed BEV gaan rijden.
tmenges zegt
Er zit nog zat verschil in 4 cilinders anders, ook kwa klank en loop, na 5 x Volvo met 5 cilinder gehad te hebben nu een Kia Sportage met 4 cilinder, doet zn werk goed maar totaal niet te vergelijken met de civic die ik voor de volvo’s had, Honda maakt echt fijne 4 cilinders.
ghost zegt
Ik heb zakelijk 4 jaar lang in een A180d gereden met Renault-motor. Iedereen liep er altijd op te fitten maar ik heb werkelijk geen 1x in die vier jaar problemen gehad, niks nada. Zou er zo weer voor tekenen.
Aon zegt
Mercedes is helemaal de weg kwijt, Van kwijl naar kwats zullen we maar zeggen,
wimbers zegt
ik begrijp die deal met Renault motoren nooit, volgens mij heeft elke samenwerking met Renault historisch problemen opgeleverd:
– AMC Jeep in de jaren 80: drama! motoren oververhit, koppakking issues. pas na overname Chrysler en nieuwe motoren opgelost
– renault motoren in de mini’s. kettingspanners, olielekkages, olieverbruik
– mercedes ; 1.5dci motoren, ellenda
– nissan, zelfde motor, zelfde issues
– mitsubishi, zelfde motor, zelfde issues
– smart: injectors en turbo
– volvo: injectors, olieverbruik
en dan Mercedes, dat is toch niet iets dat “das haus” zichzelf kan veroorloven.. die moeten terug naar de tijd van de vierkante onverwoestbare mercedessen, niet die gesmolten plastic designs met paarse ledverlichting van nu..
Fernando zegt
Mercedes heeft zijn faam te grabbelen gegooid enkel om de cijfers (mening).
Verschillende modellen horen eigenlijk niet bij Mercedes.
Alsof je in een sterrenrestaurant ook een frikandel met patat kan bestellen
Habanero zegt
Ik denk dat de commentaren hier 100% terecht zijn, dit soort van keuze hoort niet bij een merk zoals Mercedes. Maar helaas is dit alles een beetje mainstream voor Europa. Het duurt bovendien geen 5 jaar of we zullen de keuze om onze volledige manufactuur aan deze nieuwe wereldmacht te verkwanselen zeer zwaar betreuren. Waar is de fierheid van onze merken? Het streven om onverwoestbare Europese/Duitse kwaliteit te leveren? De EU heeft het laatste decennium een zeer blinde politiek gevoerd zonder het minste economisch besef, ook heel ver van al onze zeer bezorgde werknemers…!