Kijk daar, de compleet nieuwe Mercedes Citan is hier! Met sensuele neus en dynamisch interieur, uiteraard.
Voor Mercedes was het een nieuw segment: dat van de compacte bestelauto’s. Normaliter begon het bij Mercedes bedrijfswagens pas bij de Vito, maar sinds 2012 was daar de Citan, een handige compact bestelwagen.
Eentje die het op kon nemen tegen auto’s als de Volkswagen Caddy, Opel Combo, Peugeot Partner, Ford Transit Courier en Renault Kangoo. Over die laatste gesproken, stiekem was de Citan een Kangoo met Mercedes-Benz logo.
Nieuwe Mercedes Citan
Renault en Mercedes werken namelijk met elkaar samen. Zo betrekt het de kleinere motoren en dus deze Citan van Renault. Wel heeft Das Haus zijn best gedaan om er een echte Mercedes van te maken. De nieuwe Mercedes Citan is 4,49 meter lang en heeft een wielbasis van van 2,72 meter. Er is nog geen versie met een langere wielbasis. De laadcapaciteit is 2,9 kubieke meter. Standaard heb je één schuifdeur, een tweede is een optie.
Sensueel
Qua uiterlijk is het typisch een Mercedes. Precies wat de bedoeling was, uiteraard. Nu heb je met bedrijfswagens wat minder mogelijkheden qua styling. Vanaf de B-stijl is elk busje zo ruim en dus zo vierkant mogelijk. Nu we het toch over stijlen hebben, alles tot aan de A-stijl is uniek voor de Citan. Zijn jullie benieuwd wat Mercedes van het design vindt? Komt ‘ie:
Het design van de nieuwe Mercedes-Benz Citan onderscheidt zich door evenwichtige proporties en een sensuele vormgeving van de oppervlakken.
Mercedes-Benz, over de Citan.
Dynamisch
Kijk, dat zijn de betere quotes! Zo hadden we deze bestelwagen nog niet bekeken, maar het is een sensueel apparaatje. Dan gaan we verder met het interieur: meestal zijn dit soort bestelwagens bijna identiek qua dashboard. De nieuwe Mercedes Citan wijkt echter behoorlijk af van de Renault Kangoo. Zo is er een uniek stuur en is het dashboard, eh, we laten Mercedes even aan het woord:
Een bijzonder in het oog springend aspect in het interieur is de dynamische, horizontale vorm van het dashboard
Mercedes-Benz, over de Citan.
Zo hadden we het niet bekeken! Zonder gekheid, het ziet er prima uit. Zeker als je kijkt naar de eerste generatie Berlingo’s, Kangoo’s en Caddy’s is dit een vrij zakelijk en keurig interieur.
Uitvoeringen nieuwe Mercedes Citan
Dan de uitvoeringen. Je kan de nieuwe Mercedes Citan bestellen als gesloten besteluitvoering en als Citan Tourer, de personenversie. Dat is overigens níet de luxe variant. Die komt namelijk later als Mercedes-Benz T-Klasse de showrooms verrijken met zijn sensuele lijnenspel.
Benzine en diesel
Dan gaan we door met de aandrijflijnen. Er zijn diverse mogelijkheden als je een nieuwe Mercedes Citan wenst. Uiteraard zijn er diesels, de 1.5 dCi van Renault is er als 108, 110 en 112 met respectievelijk 75, 95 en 116 pk. Dan zijn er twee Citans met benzinemotoren: een 110 of 113 met 102 en respectievelijk 131 pk. Die laatste loopt 183 km/u! De Tourer is er met beide benzinemotoren en slechts één diesel: die met 95 pk. Alle Citans hebben een handbak, de sterkste versies zijn leverbaar met een zeventraps automaat met dubbele koppeling.
Nieuwe Mercedes Citan op elektro
Als laatste is daar de eCitan, met een elektromotor met 102 pk en accupakket van 44 kWh. De actieradius bedraagt waarschijnlijk zo’n 285 km. Exacte details voor die elektrische bedrijfswagen worden nog bekend gemaakt.
Prijzen en beschikbaarheid worden op een later tijdstip gedeeld. De eCitan komt de tweede helft van 2022.
kniesoor zegt
Benieuwd of de doelgroep ook iets sensueels in de vormgeving van de oppervlakken ziet, het klinkt allemaal nogal paarsebroekerig. En die kleur broeken draagt de doelgroep doorgaans niet.
por100 zegt
Ophanging al iets bekend? Isolatievoorruit? Langzamerhand worden die compacte bedrijfswagens, met een 50% grotere bagageruinte dan pak em beet een e-klasse estate, steeds confortabeler en aangezien ze geen drol kosten op grijs kenteken wordt deze markt steeds interessanter voor de zzp’er: voor als pakezel voor erbij natuurlijk.
tjorque zegt
Dubbele cabine met goede geluidsisolatie, vlot onderstel en een leuk blokje eronder (1.6 turbootje met 200pk bvb) en je hebt dé gezinswagen vind ik…
Een koffer waar je van verre alles kan in mikken en dan nog veel lucht over hebt. En als hij vuil is even de spreekwoordelijke drukspuit er in…
por100 zegt
Inderdaad en aangezien het op grijs kenteken is kost het vrij weinig en dan rijdt je privé een bijzondere auto. Een tvr cerbera ofzo. Heb je voor acceptabele prijs veel auto in je leven
jordydeknecht zegt
@por100: Vergeet niet dat een grijs kenteken privé rijden bijtelling kost, met bpm en btw. Dan is een busje al snel niet veel goedkoper dan een Skoda Ocatavia combi, maar voor een alles in één als je samen bent, of een grotere bus met dubbele cabine voor het gezin, is het ideaal.
por100 zegt
Ja goed dat je dat even aanvult, je kan flink wat kosten aftrekken dan, maar de bijtelling is over het bedrag met bpm en btw (wat je dus niet hebt betaald), maar het zijn over het algemeen betaalbare gebakjes.
Maar het is meer dat veel privé kilometers rondrijden met een busje nogal omslachtig voelt, bij iedere bocht wel te verstaan. Van die pakezels als de citan, caddy en transit connect valt dat steeds beter te pruimen. Kan je rustig privé kilometers mee maken en mee op vakantie. En als die besparing er toe leidt dat je een leukere tweede auto voor erbij kan rijden. Nou dan is die sensuele pakezel gewoon een goede investering.
bernoulli zegt
Wauw! Een horizontaal dashboard. Net als je denkt dat je alles hebt gezien.
pindakoning zegt
@bernoulli: vergeet niet dat het horizontale dashboard ook nog eens dynamisch is. Die gasten die dit verzinnen én publiceren lachen toch den ballen uit den broek
mashell zegt
Inderdaad dit soort wagens die minder inspirerend zijn dan een rijstwafel vergen het uiterste van de marketing afdeling. Op zit soort projecten wordt de top van de top gezet.
sizedoesmatter zegt
Dit lijkt eerder op basis van de Dacia Dokker, of vergis ik mij nu?
karhengst zegt
Dynamische dashboards hebben ze bij Mercedes wel ervaring mee, vooral qua geluidsproductie.
gregorius zegt
Ach, de marketing-stagier van Mercedes mocht ook een middag los.
Bij Mercedes hebben ze heus wel uitgerekend dat het ze meer oplevert om een gerebadgde Renault op de markt te brengen ipv er zelf 1 van bumper tot bumper te maken.
gtke zegt
Zo, de fakkel van neusbeer kan overgedragen worden van de vw 411 naar de nieuwe citan! Goed zo mercedes
faalhaas zegt
Ze hebben niet eens de moeite genomen om de motorkap met de lampen en grille te laten aansluiten. Letterlijk erop geramd.
antwaarpeneir zegt
Ik zie niet in waarom ik een hoop meer zou betalen voor de ster bij deze, wat een oersaai en lelijk ding zeg.. geef mij maar een nieuwe caddy
kasteel zegt
Voorheen was het een Renault, maar nu dan alleen de motoren nog, of is het eigenlijk weer een Kangoo?
MarcoM zegt
Wat een tekst, “sensueel”, ik heb wel andere gevoelens bij sensueel. Wel een mooier front in ieser geval.
Flatsix zegt
Vanmiddag snel een poster bij de dealer ophalen voor m’n slaapkamer! Supersensueel idd!