De nieuwe Mercedes SL wordt op heel veel vlakken anders dan zijn voorganger, maar dat is helemaal niet erg.
We schrijven de laatste tijd veel over de EQ-modellen van Mercedes, maar we moeten niet vergeten dat er ook nog een gave roadster in de pijplijn zit: de nieuwe SL! Het Mercedes-gamma zit al behoorlijk vol met cabrio’s, maar blijkbaar ziet Das Haus nog altijd een plekje voor de SL. Wat daarbij ongetwijfeld meespeelt is het feit dat de S-klasse Cabrio geen vervolg krijgt. Daardoor is er weer wat meer ruimte voor een cabrio aan de bovenkant van het gamma.
Positionering
Toch is het niet helemaal logisch. Voor de sportieve cabriorijders is er namelijk al de AMG GT Roadster. Je zou daarom verwachten dat Mercedes de nieuwe SL daarboven positioneert als een wat luxere 2+2 cabrio om lekker mee te cruisen. Dat is echter niet wat Mercedes doet: ze zetten de nieuwe SL nadrukkelijk neer als een sportieve auto. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de SL R232 er enkel en alleen als Mercedes-AMG komt.
Softtop
We hebben nu nieuwe spionagefoto’s persfoto’s van de gecamoufleerde SL. We konden vorig jaar ook al plaatjes delen, maar de auto was toen nog zwaar ingepakt. Nu zijn de vormen al een stuk beter te zien, met name het dak. In tegenstelling tot de laatste twee generaties krijgt de nieuwe SL geen hardtop, maar een stoffen kap. Van achter roept de auto daarom associaties op met de 911. De R232 wordt ook net als de 911 een 2+2.
Looks
Het sportieve karakter van de nieuwe SL is ook terug te zien in de looks. We zien een agressieve neus en een actieve spoiler zoals we die kennen van de AMG GT. De nieuwe SL wordt dus geen ouwelullenbak, zoals de voorgaande generaties dat vaak wel een beetje waren.
SL 63
Het roodkapje op de foto’s is hoogstwaarschijnlijk de Mercedes-AMG SL 63. Deze heeft namelijk alle typische 63 AMG-kenmerken: de Panamerica-grille, de kenmerkende luchtopeningen in de voorbumper en de vier rechthoekige uitlaatpijpen. Het exemplaar met de zwarte kap is waarschijnlijk de Mercedes-AMG SL 53. Deze heeft namelijk vier ovale uitlaatpijpen, net als bijvoorbeeld de CLS 53. Naar verluidt komt er ook nog een SL 73. Die zal helaas geen 7,3 liter V12 krijgen, maar een V8 plus een elektromotor.
4Matic
Mercedes doet zelf nog geen uitspraken over welke varianten er komen. Wel verklappen ze dat de SL ook als 4MATIC+ komt. Dat betekent dus dat de SL voor het eerst vierwielaandrijving krijgt, zoals inmiddels standaard is op de meeste AMG-modellen.
Onthulling
Zoals je kunt zien is Mercedes nog druk bezig met de laatste wintertests in Zweden, maar de nieuwe SL nadert zijn voltooiing. Een datum hebben we nog niet, maar de auto zal later dit jaar onthuld worden.
JamesBond007 zegt
Ik heb zo het vermoeden dat de SL in een paar jaar de AMG GT gaat vervangen om de “legendarische” SL benaming te behouden.
pindakoning zegt
@JamesBond007: vind ik eigenlijk ook het meest logische
mashell zegt
De R107 versie van de SL was er ook als 2+2 (twee volwassenen en twee peuters). Als je naar deze foto’s kijkt dan lijkt meer alsof je naar de opvolger van de AMG GT kijkt dan naar een nieuwe SL. Nu heb ik altijd beweert dat de AMGT GT als opvolger van de SL bedoeld was maar deze naar AMG is doorgeschoven om dat “merk” wat geloofwaardigheid te geven. Maar op deze manier verdwijnt de noodzaak voor een AMG GT weer.
pyrat zegt
@mashell: de logica is ver te zoeken inderdaad. Als ze perse beide willen lijkt het me logischer om de SL juist niet als AMG aan te bieden en de AMG GT daarvoor te hebben. Net als de CLS en AMG GT 4-door, alhoewel daar met de 53 weer overlap zit.
mashell zegt
De AMG GT is er sinds 2014, een oplossing kan ook zijn dat model gewoon bij introductie van deze SL te laten verdwijnen.
Loek zegt
@mashell: het lijkt me niks minder dan logisch dat de AMG GT Roadster modellen nu gedropt worden. Dan wordt het dus AMG GT voor de coupémodellen en SL voor de Roadster-modellen. Noodzaak is anders, maar dan is er in ieder geval iets van logica.
Ik moet zeggen, als ik de camouflage probeer weg te denken is die nieuwe SL best een gaaf uitziende auto. De AMG GT heb ik ook nooit echt lelijk gevonden, maar vanuit sommige hoeken heeft het derrière wat weg van die van Kim Kardashian, helemaal op de standaard GT(S) en GT C. Als dat zo blijft, zou ik de SL nog bijna prefereren ook.
arias zegt
Jammer dat ze de SL alleen als AMG gaan uitbrengen. Dit zal er alleen maar voor zorgen dat de SL niet een beetje maar fors duurder gaat worden dan de huidige SL. Niet erg slim om meteen in de topsegment te zitten die al krimpende is, lijkt mij dan.
Edge zegt
@arias: De prijs vind ik nog het minst interessant van alles. Ik vind het vooral vreemd omdat men hier toch ook in het vaarwater gaat zitten van de AMG GT. Daar schijnt een opvolger van te komen die op hetzelfde platform als de SL staat en gebruik gaat maken van dezelfde motoren. Door de SL als luxe cruiser in de markt te zetten en de AMG GT als sportwagen te positioneren kun je nog wel wat nuances aanbrengen, maar als je vervolgens weer een sportieve versie van die SL gaat maken kannibaliseer je volgens mij toch wel een deel van je eigen verkopen. Dan had ik het logischer gevonden om één gezamenlijke opvolger voor de AMG GT en SL te maken, en die dan à la 911 zowel de luxe GT-kant van het spectrum als de hardcore sportwagen-kant van het spectrum te laten bestrijken.
slickrick zegt
@arias: heel slim, in dit segment wil men vaak de allerduurste , zie je bij Porsche ook, de 911 Turbo S, wordt veel beter verkocht dan de Turbo
Charles Taycan 4S zegt
De Legende leeft voort..!😉
kniesoor zegt
En nou maar hopen, dat zo’n stoffen kap wel waterdicht is. Dat was bij het klapdak van mijn R230 niet het geval. En men kreeg het probleem ook niet opgelost. Ware dat wel het geval geweest had ik die auto misschien nóg wel gehad, was een erg fijn rijdend ding.
MarcoM zegt
@amghans: heb je wel eens naar Motoren Zimmer gekeken op YouTube? Die werken uitsluitend aan Mercedes.
ericd zegt
Knap om er toch een 2+2 van te maken waar ook nog plek is om de kap in op te bergen + kofferruimte.
jippie zegt
Het wordt tijd dat fabrikanten stoppen met die omhoog komende spoilers. Die auto’s zijn alleen mooi als ze stil staan. Zodra ze gaan rijden bederven ze letterlijk het design. Porsche 911 is daarvan wel een goed voorbeeld.
mashell zegt
Tja, wie mooi wil zijn moet stil staan. Ik vind het eigenlijk wel een mooi compromis. Geen lelijke spoiler als de wagen stilstaat, wel een spoiler als de wagen rijdt en de downforce nodig heeft. Als eigenaar zit je nooit tegen de lelijke spoiler aan te kijken en de rest moet vooral de eigen auto gaan poetsen.
Charles Taycan 4S zegt
Zo ist @Mashell!👌
Dutchdriftking zegt
SL73, oude tijden herleven!
Jochempie zegt
Hoe is dit géén directe AMG GT Roadster concurrent?
MarcoM zegt
Ik weet het niet, het dakje komt mij teveel over als een poepende hond, aldus Jeremy Clarkson.
wmku zegt
Ook de r107 en r129 waren in 2+2 uitvoeringen te krijgen, dus niet echt een primeur voor de nieuwe. Wel leuk dat de SL weer een vervolg krijgt.