Mercedes-AMG heeft een nieuwe plug-in hybride voorgesteld in vorm van de E53.
Kom maar door met die PHEVs. Met het Nederlandse belastingklimaat is dit vooralsnog de voordeligste manier om een nieuwe auto te rijden met een dikke verbrandingsmotor zonder al te grote BPM-boete. Mercedes-AMG stelt de nieuwste telg voor met de E53, verkrijgbaar als sedan en als estate.
Specs
De nieuwe E53 combineert een drieliter zes-in-lijn benzinemotor met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 585 pk en 750 Nm aan koppel. Met Race Start heb je zelfs kortstondig toegang tot een piekvermogen van 612 pk. Met een sprint naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden heb je niet veel meer nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u, mits je het optionele AMG Drivers Package aanvinkt.
De 120 kW sterke elektromotor is geïntegreerd in de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G versnellingsbak. Dit is een stukje hoogstaande techniek. Door de elektromotor in de transmissie te proppen heeft Mercedes-AMG ruimte kunnen besparen. De versnellingsbak zit er toch al. De elektromotor alleen is al goed voor 480 Nm aan koppels.
Waar de C63 een beetje een tegenvaller is met zijn viercilinder, heeft de E53 -gelukkig- twee cilinders meer. Zo’n zespitter draagt niet alleen bij aan rijcomfort, maar helpt ook in de beleving. Auto’s kunnen al saai genoeg zijn tegenwoordig. Gelukkig snappen ze dat bij Mercedes-AMG.
100 kilometer elektrisch rijden
Omdat het een plug-in hybride betreft kun je ook lief zijn voor de boompjes en de bijtjes. Tot 140 km/u is het mogelijk om volledig elektrisch te rijden. De 28,6 kWh grote accu zorgt voor meer dan 100 WLTP elektrische kilometers. Met koud weer en regen moet 60 echte kilometers ook wel lukken.
De PHEV kan 11 kW publiek of thuisladen. Snelladen kan ook tot 60 kW. De batterij van 10 tot 80 procent laden is in ongeveer 20 minuten gedaan. Je ziet steeds vaker dat plug-in hybrides uitgerust zijn met de mogelijkheid tot snelladen. In de praktijk gebruik je het misschien niet heel vaak, maar het is fijn dat het kan.
Rijgedrag
Om er geen sompige zware hybride van te maken heeft Mercedes-AMG serieus werk gemaakt van het onderstel met de E53. De boel is flink verstevigd met een stijver resultaat. Er zitten ook een aantal extra verstevigingen op de auto, waaronder op de achteras, voor betere stabiliteit en rijprecisie.
En verder
Standaard staat de nieuwe Mercedes-AMG E53 op 19 inch jetsers. Optioneel kun je voor 20 of zelfs 21 inch shoppen. De AMG herken je verder aan zijn eigen grille en vier uitlaatsierstukken.
In het interieur kun je het MBUX Superscreen bestellen zodat de passagier ook wat te doen heeft. In een gewone E-klasse ga je het niet vinden, in de E53 wel: het AMG Performance menu met het optionele AMG Track Pace. Dit laatste is natuurlijk kolder in een E-klasse AMG, wat moet je in vredesnaam op het circuit zoeken met deze auto.
Elektrisch verstelbare AMG sportstoelen zijn standaard. Optioneel kun je ook elektrisch verstelbare kuipstoelen krijgen. Kers op de appeltaart is een meesturende achteras, standaard op de E53.
De nieuwe Mercedes-AMG E53 beschikt over 4MATIC+ vierwielaandrijving. De adaptieve demping in vorm van de AMG Ride Control is op zowel het gebied als hardware als software aangepast voor de E53. De sportieve knop is wat verder opengedraaid, al zal het nooit een kneiterharde sportauto worden natuurlijk.
Prijzen en beschikbaarheid van de E53 zijn er nog niet. De E-klasse met AMG saus komt er ook als Edition 1 met extra goodies en unieke badges.
mennok zegt
Ah fijn, weer de oude vertrouwde zigeunerkermis van binnen.
aerohead zegt
Dacht dat Mercedes altijd wel uitblonk in ergonomie, maar dit dashboard slaat inderdaad helemaal nergens meer op.
Ik vond het dashboard van mijn 14 jaar oude Benz altijd keurig overzichtelijk.
Ik werd ook best wel overprikkeld als ik een keer bij een beurt een recent A-model mee kreeg.
Het is gewoon een information overload zo’n kerstboom voor je neus.
gregorius zegt
Het is in principe technisch gezien een perfect auto. Perfect technische combinatie voor de luxe papa. Snelheid als het nodig is, maar ook gewoon zuinig elektrisch naar werk rijden om de energie van de zonnepanelen.
2 nadelen: 1: het uiterlijk van buiten en van binnen is niet meer a la Mercedes; het lijkt nu net een Chinese auto, waar hopelijk wel alles goed in elkaar zit; maar de klasse is weg.
nadeel 2: We weten dan MB ook een prachtige AMG v8 heeft; dus er zal een E63 zijn, waardoor dit model nooit het topmodel is en daardoor gelijk afvalt bij velen.
tjorque zegt
Je vergeet dat de hybride een heel groot stuk van de koffer weg vreet… (blijft over 460L 🤣)
Deze kofferminnende papa vind dat een grote afknapper…
jaso013 zegt
Dat is schrikbarend weinig idd! Jammer wel want verder is dit een plaatje. Wel in Donkerblauw oid zonder alle opsmuk en kermis verlichting.
Johanneke zegt
Kofferruimte wordt bemeten tot de hoedenplank, wat nergens op slaat in een station.
tjorque zegt
In mijn Octavia van 1/3e van de prijs, die een pak smaller is en ook wat korter, is dat 610L tot aan de afdek…
Ik vind dat bovendien wel relevant. Want als ik op reis ga, wil ik dat alles netjes onder het afdekzeil kan, zodat er spreekwoordelijk niet van kilometers ver “TOERIST” op je auto staat, voor dieven ook niet duidelijk direct waardevolle dingen zichtbaar zijn en ook geen dingen naar voor kunnen vliegen bij het remmen…
machielvdd zegt
De E63 krijgt waarschijnlijk ook de zes-in-lijn in plaats van een V8
William zegt
Deze aandrijving zou perfect passen bij de Aston Martin DBX.
JelmerS zegt
anders wel in de C klasse AMG. Heel apart dat je 4 cilinder hybride meer vermogen levert dan je 6 cilinder.
godfather zegt
Sterker nog……..of weet je het al?
rollingstoned zegt
Komogrijs en wit. Valt me nog mee dat er geen zwarte bij de persfoto’s zit.
RobTWo zegt
Die driehoekjes als achterlichten, alsof men wil zeggen: “Pas op, een gevaar op de weg!”
Johanneke zegt
Had ik veel meer geld gehad, was deze als station mijn daily geweest. Niks domme Urus ofzo. Dit als daily, en dan allemaal veel leukere auto’s als erbij, voor de fun, maar dit voor de dagelijke kilometers.
Doug demuro heeft er zo1 van een paar jaar oud, maar dan de gelifte versie. Ook dat, perfecte daily. Superieur aan alle 5 zits crossovers.
racerx zegt
Kan ik wel volgen, die redenering. Denk dat ik een G31 Alpina B5 Touring mee zou pakken, maar dit is ook een prima ding.
Johanneke zegt
Zo die Alpina’s zijn ook prachtig zeg. Enige afknapper vind ik de enorme teksten op de kont met typeaanduiding. Maar als dat het enige is waar ik op kan zeiken, zegt genoeg over hoe tof ik ze vind.
kennone zegt
Ben wel benieuwd naar het gewicht. Dat zal wel een flinke SUV waarde hebben.
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een donkerblauwe, dat moet toch de ultieme daily zijn!
cossiekiller zegt
Inderdaad. Dit was ik ook aan het denken! De estate met zilverkleurige velgen en een bruin interieur…
Jurgen zegt
Bij Mercedes zijn ze in mijn ogen volledig het spoor bijster.
herve11f zegt
Gewicht?
por100 zegt
Volgens mij wel een stuk betere prestaties dan een 550e. Of ie in dezelfde prijscategorie komt (550e sedan kost 84K) is nog afwachten, want standaard heeft deze E53 behoorlijk wat uitrusting.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik vind het allemaal zo saai tegenwoordig bij Mercedes.