De nieuwe C-klasse AMG laat zich vooral zien en niet zozeer horen.
Bij het horen van ‘C-klasse’ en ‘AMG’ denk je waarschijnlijk al snel aan een hamerende V8. Al sinds 1997 is er de ‘Baby Benz’ er als kneitterdikke AMG met V8. Zoals jullie vast hebben meegekregen is aan dat tijdperk een einde gekomen met de laatste generatie Mercedes-AMG C63.
Met de nieuwe generatie wordt de V8 voor zijn diensten bedankt. Downsizing gebeurd meestal stapsgewijs, maar Mercedes neemt nu een tamelijk rigoureuze stap. De topversie van de C-klasse gaat in één keer van een V8 naar een vierpitter. Uiteraard wordt het gebrek aan cilinders gecompenseerd met elektro-aandrijving.
Dat is geen nieuws, maar we hebben nu verse spyshots van de nieuwe AMG, met dank aan @spotcrewda. Hoe de nieuwkomer gaat heten weten we nog niet 100% zeker. C63 lijkt nogal misplaatst bij een viercilinder. Aan de andere kant: de cijfers correspondeerden sowieso al niet meer met de cilinderinhoud. Reken er dus op dat de nieuwe über-C gewoon weer C63 heet.
Waarschijnlijk zal Mercedes daar ook het nieuwe ‘E Performance’-label achter plakken. Dit kennen we van de hybride Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, die nog wél een V8 onder de motorkap heeft. Mercedes is zo slim geweest om dit label niet op een viercilinder te introduceren.
Op basis van de spyshots kunnen we alvast concluderen dat Mercedes qua design geen radicale veranderingen heeft doorgevoerd. We zien gewoon de vertrouwde AMG-kenmerken als de vier uitlaten en de Panamerica-grille. De voorbumper lijkt geheel in lijn te zijn met wat we gezien hebben op andere recente AMG’s, zoals de AMG GT63 4-door.
Op het uiterlijk valt dus niet zoveel aan te merken. Op het geluid daarentegen wel. Daar kunnen we ook wat over zeggen, want er zijn eveneens bewegende spyshots. Geheel volgens de verwachting is het geluid van de nieuwe C63 eh… tegenvallend.
Wat waarschijnlijk niet tegen zal vallen zijn de prestaties. De 2,0 liter viercilinder produceert al 440 pk en daar komt nog een 200 pk sterke elektromotor bij. Dat moet genoeg zijn om de belangrijkste rivaal, de nieuwe M3, aftroeven. De RS4 zal sowieso afgetroefd worden, want die heeft ‘maar’ 450 pk.
Foto’s: @spotcrewda via Autojunk
Video: Carspymedia
kubimazda3 zegt
3 liter 6 cilinder die ook in e53 ligt met electro was een mooie tussenstap geweest.
kennone zegt
@kubimazda3: klopt!
arta zegt
@kubimazda3: JA!
Helaas gaat de milieuwetgeving te snel en zal een hoog vermogende l6 specifiek voor AMG ontwikkelen veel te duur zijn.
Dutchdriftking zegt
@kubimazda3: Exact mijn gedachte, maar helaas.
tinnemans zegt
Pffff.. als het zo moet.. maak er dan maar direct een EV van, ik ken Peugeot Partners die beter klinken dan dit.
snellerdaneenaudi zegt
Pijnlijk
rendomjoeser zegt
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen, maar persoonlijk vind ik die “63” V8 klinken als een opgevoerde vrachtwagen.
ghini zegt
@rendomjoeser: oh nee helemaal eens hoor, ik vind het niks
tinnemans zegt
@rendomjoeser; Die vrachtwagens klinken inderdaad erg lekker ;), maar het geluid is wel anders hoor. De AMG V8 klinkt wat scherper en bijteriger omdat hij snel in toeren omhoog gaat. Maar als ik moet kiezen tussen het geluid van een AMG V8 of het gerommel van een grote Amerikaanse V8, dan ga ik zeker voor die laatste. Helaas komt mijn E65 740i qua geluid niet veel verder dan een zachte roffel, dus ik hobbel er ver achteraan.
ponnie zegt
Dit vind je niet alleen, dit is gewoon zo.
Bekijk de spruitstukken van de amg v8 maar eens en dan zie je dat deze precies op vrachtwagenspruitstukken lijken, dit geeft de typische amg sound.
iphonistvongates zegt
Een Merc. C63 Fugazi….. opnieuw een omen dat we op de rand van de afgrond staan….. 😵💫
kennone zegt
Was dan voor een mooie 6pitter gegaan..
jmeverts zegt
Yep, dit is het kantelpunt. Het gaat de verkeerde kant op met de wereld. Tiktok, 4 cilinder amg 63’s, de autoblog ios app…
st33fie zegt
Hij komt knap van z’n plek.
Variomatic zegt
Gadverdegadver… heb er geen andere woordkeuze voor. Echt, een vierpitter ipv een V8, zucht.. dat stomme milieu deugfascisme..
arta zegt
@merken: zal in Nederland een bak goedkoper zijn dan een V8 🤷🏻♂️
wessel04 zegt
Niemand gaat dit kopen, AMG gaat om beleving en geluid. Had gekozen voor een 6 pitter of desnoods elektrisch maar dit is vlees nog vis.
meneerdemeneer zegt
Waarschijnlijk gaan ze er meer dan ooit verkopen.
Ze worden waarschijnlijk een stuk goedkoper, vooral in landen met een hoge co2 heffing.
RAW zegt
Waarschijnlijk is het V8 geluid op wens af te roepen via de geluidsinstallatie, maar of je wat moet willen …
Dutchdriftking zegt
Toch benieuwd wat Audi met de volgende RS4 gaat doen, ergens hoop ik toch op de 4.0 V8. Als je die motor lang in leven wilt houden en de kosten die dat met zich mee brengt wilt kunnen dekken dan moet deze in zoveel mogelijk modellen.
595 zegt
Rip
ericc zegt
Ik meen dat de huidige RS4 een 3 liter V6 is of ben ik mis. Een klein vermoeden dat de nieuwe RS4 iets gelijkaardig zal zijn als deze C63. Hopen op de 2,5 liter uit de RS3 met E-power om ook aan de 600 pk te geraken.
Maar of deze C63 sneller gaat zijn op de Ring dan de huidige M3Competition betwijfel ik. Gewicht van de batterij speelt ook een rol.
Maar zoals eerder gezegd hierboven hadden ze de motor uit de C53 kunnen gebruiken met E-power.
Als de batterij nu leeg is, sta je daar met je C63-4 cilinder aan het stoplicht…….
SimonMc zegt
@machielvdd: “Al sinds 1997 is er de ‘Baby Benz’ er als kneitterdikke AMG met V8”.
Is dat wel juist? In 2001 is de C32 AMG uitgebracht met een 3,2 liter V6.
ponnie zegt
c43 amg
Dieseltor zegt
Je had de c43(w202), de c55(w203) en toen de c63(w205) met een 8 cilinder.
Daaronder gepositioneerd had je de c36(w202), c32(w203) en toen de c43/c450(w205) met een 6 cilinder.
MarcoM zegt
Tja, wat moet ik er van zeggen, leuke wrap, verder weinig tot geen wow factor kunnen ontdekken.