Want er mag dan een kleinere V8 in de nieuwe C63 liggen, dat betekent niet dat dit blok geen tuningspotentieel heeft…
In strandaardtrim levert de nieuwe Mercedes-AMG C63 476 pk, maar er zit zo-veel-meer in het motorblok. Niet alleen AMG-topman Tobias Moers heeft dit laten doorschemeren, het ligt bovendien voor de hand dat de 4.0 V8 zijn weg gaat vinden naar de CLS’en, E-Klasses, en andere grote modellen die nu nog een 5.5 V8 hebben. Ga er van uit dat rond die tijd vermogens van tegen de 600 pk aangetikt gaan worden, netjes in concurrentie met Audi.
Tot het zover is ligt de motor alleen nog in de C63 AMG, in de AMG GT, en binnenkort ook in de G500. DTE Systems pakte een nieuwe (W205) C63 AMG, en voerde deze op tot 590 pk (+116) en 816 Nm (+166). Het gevolg: een verbetering van de 100-200 tussensprint van maar liefst 2,9 seconden. Best leuk: het uiterlijk standaard laten, maar toch een extra stoot vermogen onder de kap.
Het is één van de eersten, maar velen zullen volgen. Wil je het verschil in zuigerformaat tussen de oude 6.2 (die nog wel in de nieuwe AMG GT racer ligt, en nog in de SLS AMG GT3 die dit weekend op de Ring huishielden natuurlijk) en de nieuwe 4.0 zien, kijk dan hier even. Dat is downsizing.
mrrallycross zegt
Dus dit wordt gewoon door AMG gedaan en niet door externe tuner?
henkhupelschoten zegt
@mrrallycross: de C63 AMG SS…..
adjekratje zegt
@mrrallycross: “DTE Systems pakte…”
guusboum zegt
@mrrallycross: DTE performance staat er.. Is dat iets van Mercedes?
406_v6 zegt
@mrrallycross: google ff op DTE systems…. is gewone chipboer.
Dutchdriftking zegt
Moois vermogen zo.
singer911 zegt
Die ‘nieuwe’ turbo motor in de c63 maakt tunen wel een stukje makkelijker. Toch nog een voordeel.
jzaero zegt
@singer911: in de C63 was het tunen nooit echt moeilijk geweest ook, uitlaatsysteem deed bij dat type al een hoop, omdat het in feite een geknepen 6.2 was die ook 500 pk leverde in zijn grotere broers, en in de SLS zelfs nog meer door een andere inlaattraject, uitlaattraject en andere goodies. Uiteraard met turbo wordt het nog makkelijker!
guusboum zegt
De oude V8 met een supercharger of turbo levert dit ook zonder veel moeite neem ik aan…
berlinetta zegt
@guusboum: Ja, maar dat kost je ook wel een aardige zak centen. Chippen is wat eenvoudiger.
Sir_Vmax zegt
@berlinetta: als je een beetje handig bent niet. Een supercharger kit is niet heel duur.
lamborgfan zegt
@guusboum: ja, maar dat gaat niet altijd even goed..
Deze kan dit standaard (blijkbaar) wel aan zonder gekke fratsen.
rob5nismo zegt
Sjorband aan de koplamp?
Willen ze hiermee laten zien dat de units nu anti diefstal zijn
bsxc2 zegt
Eindelijk wat meer power voor de C.
bigcar zegt
Iemand enig idee wat dat ding op de laatste foto / foto nr. 5 is en wat het doet?
rcolt zegt
@bigcar: volgens is dit gewoon een powerbox, er is niet aan de computer gesleuteld
Megakix zegt
Tsja, ga je harder tussen de flitspalen…
lamborgfan zegt
@Megakix: Tussen de ‘baustellen’ op de autobahn ook! Daar is ie voor bedoeld toch?
schellekens006 zegt
590pk is maar lafjes maat van mij had al 800+ pk in zijn RS6 MTM jaar of 5 terug.
lambo4all zegt
@schellekens006: echwel stoer.
casperfcb zegt
@schellekens006: mag ik hem de handschudden?
rs6issnel zegt
@schellekens006: Ik weet het rs6 is snel
mcaa zegt
@schellekens006: ja man lafjes, vertel ons nog meer over wat je dagelijks rijdt, of die maat van je natuurlijk.
noshit zegt
@schellekens006: gefeliciteerd man pak een lolly en ga het vieren
baasbas zegt
Tja.. Nog steeds lelijk.
Ik zou liever een oude hebben, met aanpassingen van Wimmer
Tuning zonder turbo’s en toch ook 600+ pk
nickvd zegt
spulleke!
Turbo S zegt
Dikke bak
steelfighter zegt
Ik hoorde laatst dat die externe chiptuningboxjes waardeloos waren….. Die van DTE dus niet????
steelfighter zegt
Ik hoorde laatst dat die externe chiptuningboxjes niks voorstelde…. Die van DTE zijn dus wel goed????