Het teaseroffensief is begonnen!
Mooi momentje dus om de introductiedata even aan te stippen, dan weten de fanboys vast welke dag(en) ze in de agenda vrij moeten houden. Renault heeft over de specs van de verse Mégane RS nog heel weinig losgelaten dus in dat opzicht valt er weinig nieuws over de nieuweling te melden.
Wel weten we dat de auto voor het eerst in actie zal komen op 26 mei in Monaco. Inderdaad, dan vindt de GP van Monaco plaats en dus zal Fernando Alonso, die meedoet aan de Indy 500, de eerste kennismaking met de Mégane RS missen. We hebben uit betrouwbare bron vernomen dat de Spanjaard daar ontzettend van baalt en dat hij zich heeft opgesloten in z’n motorhome.
Terug naar de Renault. De eerste kennismaking vindt dus dit weekend plaats en de officiële onthulling volgt later dit jaar in Frankfurt. Verwacht een pk of 300 uit een flink opgekietelde viercilinder. Bovendien zijn we nu al benieuwd of Renault een gooi zal doen naar het FWD-record op de Nürburgring, dat onlangs werd neergezet door de Honda Civic Type R.
henkp1 zegt
Ik denk niet dat de nieuwe Mégane RS de looks van de vorige gaat overtreffen. Maar de prestaties hoogstwaarschijnlijk wel! En met vijf deuren is ze ook praktischer. Degene die per se een driedeurs en/of coupé wenst, begrijpelijke wens overigens, kan terecht bij Alpine voor de nieuwe A110.
Ram-G-maN zegt
Wel jammer dat je niet de keuze krijgt in een 3-deurs en 5-deurs Mégane R.S. Een Mégane Estate R.S. lijkt mij ook wel levensvatbaar voor de snelle vader des huis.
Jochempie zegt
@automotivedesigner: Of voor iedere niet-vader die een station ook praktischer vindt?
breakingpoint zegt
300 pk op de verkeerde wielen, waar slaat dit nog op…
Hubert zegt
@breakingpoint:
Is wel erg achterhaald standpunt.
En trouwens.. dan ga je toch achteruit rijden. Is jarenlang de meest beoefende autosport hier in de lage landen geweest.
JanJansen zegt
@hubert: wat voor achterwiel aangedreven auto rijd je zelf?
JanJansen zegt
@janjansen: sorry was voor breakingpoint bedoeld
breakingpoint zegt
@JanJansen: een dikke Smart jonge!
JanJansen zegt
@breakingpoint: nou een smart roadster is nog best leuk rijden
w0o0dy zegt
@breakingpoint: de snelste fwd auto’s (zoals Mégane Renault, Civic type R, Golf Clubsport s, Leon Cupra… ) rijden ook 3/4 van de Rwd auto’s met vergelijkbaar pk/kg ratio het snot voor de ogen op een circuit.. Dankzij een goed differentieel (al dan niet electronisch) en slimme constructies in de voorwielophanging zij ze gewoon goed te rijden ook met 300+ pk op de vooras. De grens van 350pk is in feite al achterhaald door de techniek.
postzegel zegt
@w0o0dy: Porsche heeft uiteindelijk de 911 ook zo ver door ontwikkeld dat de rijeigenschappen stukken beter zijn dan je zou verwachten met het blok achter de auto.
Inventiviteit. Wil niet zeggen dat de basis goed is, maar dat met inventiviteit wel uiteindelijk er een puik resultaat staat.
w0o0dy zegt
@postzegel: Rwd heeft voordelen maar ook nadelen, Fwd precies hetzelfde. Fwd is qua ruimte, gewicht en kosten vrijwel altijd superieur. Bovendien is het rijgedrag voor meer mensen goed voorspelbaar en controleerbaar. Dat het qua rondetijden vaak nog een uitdaging is dat is waar maar is inmiddels goed op te lossen. Fwd is dus eigenlijk gewoon superieur. Alleen niet direct leuker…
Onehp zegt
@w0o0dy: FWD FTW!
(en voor plezier nog een rwd sportkarretje erbij).
w0o0dy zegt
@onehp: twee keer een Fwd (station en 7 zitter want kids en een hond) en een RWD voor de afwisseling en het “spelen” idd. Nu 11 jaar lol met de MX5.. blijft leuk.
Onehp zegt
@w0o0dy: jammer genoeg staat de leuke rwd te koop, geen plaats meer voor twee auto’s. Maar een gesperde FWD estate met comfort (want modern), laadruimte (590l-1500l) voor de familie enerzijds en ~360pk op 1410kg getankt anderzijds, is niet echt een straf :D
w0o0dy zegt
@onehp: 360pk fwd station van 1400kg? Getunde Leon St oid?
Onehp zegt
@w0o0dy: idd, een stg 1.5 Leon ST met tsi badge, wou eens een Sleeper doen en bevalt erg goed.
w0o0dy zegt
@onehp: had net je upload op AJ gezien… Had ik em toch in één keer goed geraden! Wat is het koppel en trekt die echt door tot max toerental of raakt ie bovenin wat van het enthousiasme kwijt?
Onehp zegt
@w0o0dy: goed geraden :) Stage 1.5 is net omdat ik houd van een motor die doorknalt tot het rood, dus HJS sportkat en VWR luchtfilter voor goede doorvloeing van de gasstromen, en een halve tune met lage boost (+0,1bar piek) maar die daardoor wel de laaddruk goed aanhoudt tot redline (van 5000 tot 6700 toeren komt er nog ~60pk bij in stijgende lijn). Wat minder koppel (~430Nm genoeg) is verder goed voor de koppeling en de beheersbaarheid van de FWD met de rechtervoet…
leeno zegt
@Onehp: Getuned met verstand, daar hou ik wel van. En hoe zit het met de grip in droog en nat? En welke banden heb je? Gr
Onehp zegt
@leeno: leuk :) Downsized tot 18″ Ultraleggera met 235/40 Pilot Sport 4 banden. Uitstekende banden, doen de Familiewagen/sportwagen dienst erg goed, comfort en uitstekende progressieve grip. In het droog kan in zn twee in principe volgas, wielen spinnen door maar zonder daarom veel tractie te verliezen. In zn drie geen problemen. In de regen is het uiteraard een ander verhaal, maar als de baan er niet vettig bij ligt kan ik vaak reeds in zijn drie al de power kwijt. En dat is op een leuke rit op leuke wegen reeds uiterst bruikbaar. Dat je wat moet doseren met het gas is ook leuk, maakt de chauffeur ook een verschil ;) Snelle stoplichtsprintjes kan je dan wel vergeten, maar daar geef ik niet om, dan rijd ik toch in de stad en rij normaal :)
leeno zegt
@Onehp: hey bedankt voor de info, mijn volgende auto wordt ofwel de golf R of een cupra. Bij de cupra twijfel ik voor de FWD of de nieuwe ST 4drive. Heb je hem bij JD laten tunen? Uit welke regio kom jij want ik zou wel eens een keer mee willen rijden.
Onehp zegt
@leeno: Stockholm, beetje ver maar zeker welkom. Gebruik een programmeerbare JB1.
leeno zegt
@Onehp: jij schrijft goed nederlands voor een zweed ?. Kun je morgen ajax gaan kijken ?. Bedankt voor de info, was echt nuttig. Gr from Belgium
leeno zegt
@w0o0dy: FWD superieur in het droog maar hopeloos in het nat, dat is mijn conclusie. Een amateur zal altijd een sneller zijn met een FWD dan met een RWD omdat je een FWD veiliger op de grens kunt rijden. Op de openbare weg met ons klimaat is 4WD toch de betere keuze voor hogere vermogens. Gr
w0o0dy zegt
@leeno: niet mee eens… Een goede FWD met sperdiffentieel en goede banden is eenvoudig in goede banen te leiden bij nat asfalt en makkelijker te corrigeren als je je vergist. RWD lijkt makkelijker (en speelser) in de regen maar bij vergissingen is het op de openbare weg vaak niet eenvoudig om te corrigeren. Dus blijf ik volhouden dat FWD superieur is. Maar zoals gezegd.. Rwd vind ik leuker.
leeno zegt
@w0o0dy: klopt, ik geef je 100 procent gelijk maar ik heb nog geen ervaring met een mech slip en 300pk dus ik weet niet wat hoe hij het in het nat doet. Ik heb een leon st 1.8tsi met 240pk en een elektronisch sper en dan is het in het nat toch wat dansen in de bochten. (Mijn conti’s sportcontact 5 helpen ook nie echt vind ik). Gr
w0o0dy zegt
@leeno: het verschil zit em in wanneerhet systeem ingrijpt.. die electronica reageert een echt mechanisch differentieel dirigeert.
rufctr01 zegt
@leeno: 4wd is leuk, als je over de grens gaat van een 4wd dan kun je helemaal niks meer. Dan is het enjoy the ride en wachten waar je terecht gaat komen.
leeno zegt
@rufctr01: klopt maar als je er met 4wd uitgaat als je niet te snel de bocht ingaat dan maak je het wel heel bont hé :p
macready zegt
@leeno:
Het is in feite precies andersom. Ceteris paribus (zelden tot nooit) is FWD op droog ietsjes langzamer dan RWD, alhoewel die verschillen de laatste jaren steeds kleiner zijn geworden of nagenoeg zijn verdwenen. In natte omstandigheden bieden FWD auto’s doorgaans echter juist meer tractie dan RWD auto’s met de motor voorin, mede dankzij het gewicht van de motor boven de aangedreven wielen. Dat is niet alleen de theorie, maar ook mijn ervaring. Op het droog reed ik met een 944 S2 op Conti Sport 2 en aangepast onderstel in de bochten vrijwel alles zoek. In de regen heb ik ooit hachelijke momenten meegemaakt toen ik N.B. een Leon wilde bijbenen in korte bochten en de achterkant simpelweg de grip niet had om dat te doen.
bogey zegt
@breakingpoint: Onder welke steen heb jij gezeten? Dat gebeurt al wel eventjes langer, ‘op de verkeerde wielen’.
frederik zegt
@breakingpoint: Ik ben het met je eens! RWD rijdt gewoon lekkerder. Laat al die anderen maar lekker met hun doorslippende voorwieltjes spelen. :)
gtveej zegt
@breakingpoint: hoe meer hoe beter!
Heb zelf 345ps und 450nm op de voorwielen gaat goed. Mwaah bij nat weer ietsjes minder
viezefreddyw zegt
Toch best jammer dat er geen driedeurs zal komen. Wel vind ik de huidige Megane echt heel erg mooi. Ik verwacht dan ook een zeer mooie RS!
Gulli zegt
Ik ben niet benieuwd of ze een gooi gaan doen. Dat doen ze toch wel, ben meer benieuwd naar de tijden
breakingpoint zegt
Dat is inderdaad wat ik zeg, achterhaald ;) Als ze nou nog eens een Clio V6 zouden maken, oh wat heerlijk anders was dat. Lekker koppig!
breakingpoint zegt
@breakingpoint: dit was @hubert bedoeld. Ik was dan ook aan het trollen. De Mégane RS heb ik altijd al superleuk gevonden.
Edge zegt
@breakingpoint: Dat ze nou eerst maar die Clio R.S. 16 in productie nemen, dan kunnen we daarna verder dromen over een Clio V6. Die wil ik overigens helemaal niet. Liever zie ik ze bij de Twingo de achterbank verruilen voor een potente motor. Uiteraard dan wel in een verlaagde versie met enorm dikke widebody, anders lig je zo op z’n zij.
stefanvts16v zegt
@Edge: volgens mij heeft Renault al aangegeven dat de Clio RS16 niet in productie wordt genomen… Helaas!
w0o0dy zegt
Ik hoop dat de normale RS geen kandidaat voor de Nurburgring-titel wordt. Doe dat maar met een cup versie. Wel hoop ik op een echt (e-) differentieel standaard en 4 wiel besturing.
breakingpoint zegt
@w0o0dy: je hoopt op een echt differentieel? Of moet ik die haakjes wegdenken? :p
w0o0dy zegt
@breakingpoint: bij de vorige RS kreeg je het limited slip differential alleen op de Cup versies, niet op de standaard RS.
Onehp zegt
@breakingpoint: v(e)rwarring alom, maar een elektronisch aangestuurd sperrend differentieel is wel degelijk ‘echt’ met een mechanische verbinding links-rechts (de meeste duurdere differentiëlen, o.a. bij ///M, Porsche, AMG etc), echter een eLSD kan ook slaan op een systeem dat een sperrend differentieel simuleert via de remmen (afremmen binnenwiel), en dat wil je dan weer niet.
breakingpoint zegt
@Onehp: ja inderdaad, gelukkig begreep ik wat ie b(e)doelde ;)
escort77 zegt
Mooie wrap, zou niet misstaan op de G van Memphis Depay.
nielsnl1 zegt
@escort77: Zou daar ook graag een camouflage wrap op willen zien, dan zie je minder van die mishandelde/verpeste zeecontainer. (‘gewone’ G350d is geweldig)
berlinetta zegt
Ik denk dat het een fantastische auto wordt. De Mégane ziet er erg goed uit en de RS versies zijn altijd erg fijne stuurmachines.
Verder is het idd jammer dat er geen driedeurs komt. Hoort toch wel een beetje op een hothatch.
cuprani zegt
Die toptijd op De Ring kunnen ze beter met de Cup versie doen. Tuurlijk moet dit wel gewoon een scherpe auto worden, maar iets minder hardcore dan de cup versie zorgt voor veel meer verkopen.
Die 4 wiel sturing mogen ze achterwege laten. Alleen maar onnodig extra gewicht.
Edge zegt
Afgaande op deze teaser en het lekplaatje van de bips wordt de nieuwe Megane RS een enorm mooie wagen. En met 300pk op de voorwielen kom je natuurlijk niks tekort. Ik ben wel benieuwd of er op termijn niet ook een sterkere versie met vierwielaandrijving komt om de strijd aan te gaan met de Golf R en vooral Ford Focus.