Na een vers uiterlijk voor de Mazda6 en de Mazda3, wordt dit jaar het kleinere broertje uit de familie in het nieuw gestoken. We hebben alvast de eerste foto’s en informatie van de nieuwe Mazda2.
Carscoops heeft de eerste serie foto’s van de nieuwe Mazda 2 te pakken, die vermoedelijk dit najaar op de autosalon van Parijs wordt gepresenteerd. Te zien is dat de grove lijnen van de eerder dit jaar gepresenteerde Hazumi Concept zijn gebleven. Wich is nice, want Mazda ruilt het blije lachebekje van de huidige Mazda2 in voor een stoerder ogend front, dat qua design meer in lijn ligt met de rest van de Mazda-familie. In de flanken van de nieuwe Mazda2 en bij de heupen bespeuren we zelfs een vleugje Kodo-design.
Op de foto van het interieur is duidelijk te zien dat Mazda een grote verandering doorvoert. Zeeën van knoppen maken plaats voor een kaal en strak dashboard, met bovenop een (afneembaar?) scherm van 7 inch, dat sterk op het display uit de Mazda3 lijkt. Daaronder zijn drie draaiknoppen geplaatst, aangevuld met een centrale draaiknop in de middenconsole. De two-tone kleurstelling doet vermoeden dat Mazda de nodige personalisatieopties zal gaan aanbieden. Zoals iedere autofabrikant anno 2014 doet.
Op de Autosalon van Genève werd de Hazumi met een 1.5 SkyActiv-D gepresenteerd. Deze zelfstoker met 105 pk en 250 Nm komt ook in de nieuwe Mazda2 te liggen. Benzinetankers moeten we bij de introductie rekenen op een 1.5 SkyActiv-G viercilinder met 100 pk. Daarnaast pompt Mazda het volledige gamma aan SKYACTIV technologieën door, waaronder de SKYACTIV-Drive zestraps automaat en de SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook zal het brandstofbesparende i-stop start-stop-systeem en het regeneratieve remsysteem i-ELOOP beschikbaar zijn op Mazda’s nieuwste telg.
Eerst de Mazda6 en Mazda3 met fraaie Kodo-invloeden, nu weer deze verbetering aan het Mazda2-front. Het zijn in mijn ogen tekenen dat Mazda de designgame in Japan heel hard aan het winnen is. Een goed vooruitzicht voor de nieuwe MX-5.
UPDATE: inmiddels zijn er officiële foto’s vrijgegeven, CHECK!
toyotafortuner zegt
Ziet er best mooi uit! Net als de rest van de nieuwere Mazdas Hopelijk zitten er een paar bijtellingsvriendelijke modellenb tussen
stgp zegt
Beetje Audi-Bmw-Mercedes “probleempje” aan het creëren want dit ziet er toch allemaal hetzelfde uit en is gewoon mini 3.
johanw zegt
voor europa lijkt het dat ze de design game aan het winnen zijn maar in japan houdt men van ander design dan hier…
neem nu de Jazz van Honda, die werd in 1 maand 60 duizend keer verkocht…waar wij zitten te miepen van Jazz is een auto voor oudjes etc. wat nergens opslaat maar goed.
volgens mij doet Honda NL daar tien jaar over met alle modellen bijelkaar…dus ja wat is belangrijk, een auto maken die in NL goed valt of een auto maken die wereldwijd aantallen scoort.
ik vind dit een zeer leuke auto, mogelijk wel de mooiste in zijn segment en mazda is gewoon oerbetrouwbaar zoals elk japans merk.
lohran zegt
@johanw: Vergeet niet dat Japan een stuk meer inwiners heeft (130 miljoen) en daar houden ze nou eenmaal van de wat hogere wagentjes.
johanw zegt
@lohran:
niet alleen de jazz verkoopt daar gigantisch hoor maar als je het in verhouding trekt naar de 16 miljoen inwoners dan kom je er never nooit in de buurt…60.000 in 1 maand he…daar doet honda 10 jaar over met alle modellen bijelkaar.
maar niet alleen japan hoor….de accord is de best verkochte sedan wereldwijd.
en mazda, gewoon top techniek en veel te ondergewaardeerd hier. Afwerking is gewoon dik in orde, blijft altijd heel en design vind ik beter te porren dan een VW.
lohran zegt
@johanw: Ja Honda is hier nooit echt populair geweest. Heb de CR-V gereden en dat is echt een hele goede wagen. De Mazda 3 is ook echt een hele goede auto, heb de diesel gereden en was echt verbaasd hoe goed dat ding is! En mooi :)
toyotafortuner zegt
@johanw: sja… K vind de Jazz ook gewoon een mooie leuke bak. Niks geen gezeur over bejaarden. Maar de eu markt denkt er denk ik anders over.
Wereldwijde verkopen zijn belangerijker. Neem bijvoorbeeld de Indonesische markt. Modellen als de Jazz doen het daar erg goed. De Jazz is daar zo populair dat ze lokaal worden gebouwd voor de kleinere gezinnen.
johanw zegt
@toyotafortuner:
klopt maar je struikelt daar ook over andere Honda modellen…helaas ook modellen die hier niet geleverd worden. In de VS rijden gewoon accords met rond de 300pk, de coupe’s rijden dan ook vrolijk rond en hier is er geen een meer te krijgen.
ik vind de Jazz echt een super leuk karretje en nu ik dichter bij werk zit en ik nauwelijks meer auto rijdt, denk ik er over op mijn Lexus GS de deur uit te doen en dan is zo een Jazz super handig, veel ruimte en betrouwbaar. Neem zo een witte sport edition met zwart dakje en leuke velgjes, niets mis mee.
Maarja moet alleen nog wel een keer per jaar wat meetrekken op vakantie en dan is zo een GS wel handig ;-)
awesome zegt
@johanw: ‘neem nu de Jazz van Honda, die werd in 1 maand 60 duizend keer verkocht…’
127 miljoen inwoners. Dat is maar iets meer dan de 16,7 in Nederland… Tel daar bij op dat dergelijke auto’s in Japan gepromoot worden (KEI).
Your argument is invalid.
awesome zegt
@awesome: en tel daar de economische vooruitgang bij op. Steeds meer mensen zijn financieel in staat om een auto te kopen. Ook dat helpt aardig mee, in tegenstelling tot NL.
johanw zegt
@awesome:
lezen is ook een vak he….honda doet hier tien jaar over….trek dat eens in verhouding….
verhouding staat NL dan op 1/8e dus NL zou dan op 7500 aantal zitten.
dat is een aantal dat HOnda in een jaar draait met alle modellen!!! zie je het verschil….
als Honda 7500 stuks in 1 maand verkoopt van 1 model dan gaan de vlaggen uit.
en btw de Jazz is volgens mij geen KEI auto, wel de Honda Beat en NBOX…maar buiten dat maakt dat toch niets uit, hier worden ook Hybrids en spaardiesels zodanig gunstig gemaakt zodat het verkopen oplevert.
sinds wanneer verkopen autos zonder te promoten, beetje dom argument van je.
zodra men een grammetje erboven zit, dan klappen de verkopen als een kaartenhuis omver…
dus jouw argument is INVALID….
johanw zegt
@awesome:
leg mij toch eens uit waarom zulke autos als de jazz gepromoot worden als KEI autos…naar mijn weten is dat max 660cc en de jazz wordt in japan in twee motoren geleverd, vanaf 1.3 liter en hoger.
ben toch wel heel benieuwd hiernaar want ik zie blijkbaar iets over het hoofd wat jij wel ziet.
johanw zegt
en die 60 duizdend aantallen was enkel in japan….dan begrijp je een beetje het verschil hoe onbelangrijk onze markt is.
gop1 zegt
Al iets bekend over het gewicht van de auto?
gearhead zegt
De eenvoud van het dashboard exact Audi!
reactief zegt
@gearhead: Wilde zeggen… pfff… heb je er weer zo eentje! Maar even een foto van een A1 erbij gepakt, en je hebt gelijk. Erg veel gelijkenissen!
Maar ik vind deze eerlijk gezegd mooier! En het model ook, al zijn de scherpe randje van het concept wel aan de vriendelijke kant geworden!
motoragent zegt
Ik had al een zwak voor de Mazda 2, maar met dit neusje is hij helemaal af. Stiekem wel een stoer dingetje, strak interieur ook!
freezzr zegt
Gril-doorlopende koplampen wel wat 3-serie rip off…
moveyourmind zegt
Samen met de Ford Fiësta één van de leukere auto’s in dit segment, even de duurdere compacte speeltjes buiten beschouwing gelaten.
awesome zegt
@moveyourmind: ik vind de Fiesta na de facelift erg afhankelijk van de kleur.
Wit staat hem prachtig, maar een donkere tint weer totaal niet.
De pre-facelift was echt een mooie auto. Staat hoog op mijn lijstje, samen met de 2 en Kia Rio.
jaapiyo zegt
Inderdaad wel een kek wagentje. Qua auto kan deze waarschijnlijk goed mee met de toppers uit het B segment, alleen qua verkoopcijfers waarschijnlijk niet want daar zal die 1.5 teveel bijtelling voor hebben.
mierenneuker zegt
Hoe tof ik Mazda ook vind, ze doen een Auditje met al hun modellen nu…
Straks zie je het verschil niet meer tussen de modellen van voor
w0o0dy zegt
@mierenneuker: het verschil met Audi is dan wel dat het over 15 jaar nog steeds een leuke en oerdegelijk autootje is…. Dan heeft die Audi inmiddels net zoveel gekost aan onderdelen en reparaties als de nieuwprijs en Tuft zo’n Mazda nog met 90% originele onderdelen rond (als je de auto normaal gebruikt)
str8six zegt
Leuke bak! Maar wat ik niet begrijp van Mazda is dat ze die foeilelijke kentekenplaat midden in de grille douwen. De vorm van die grille is hartstikke mooi, zeker als die spijlen gewoon naar beneden lopen en het geeft echt een eigen look tov de andere Japanse concurrentie, doe dan zoiets als op de Alfa 147 ofzo. Zonde.
mellie zegt
Ziet er leuk uit.
De modellenlijn lijkt inderdaad allemaal wel op elkaar maar dat is de trend tegenwoordig.
Mazda kan dit counteren door een nieuwe mx3/6 en een opvolger van een rx8te presenteren met een andere lijn.
De mx3/6 zou dan een wat krachtigere versie van de 3/6 kunnen zijn. ook tevens een andere lijn