Rotorhead opgelet! Mazda zal ons op de Tokyo Motor Show in oktober verblijden met deze Coupé. Mazda heeft ons de afgelopen jaren al diverse concepten laten zien. Zo zijn de Nagare, de Ryuga, de Senku en de Hakaze reeds de revue gepasseerd. Het is echter de Kabura die de basis lijkt te zijn geweest voor het laatste concept die Mazda zal tonen in Tokyo, met her en der een vleugje van de andere concepten.
Mazda’s nieuwe sportwagen zal beschikken over de volgende generatie wankelmotor, de RENESIS II. Het zal de eerste geheel nieuwe coupé zijn sinds de derde generatie RX-7, gepresenteerd in 1991. Steekwoorden zijn: opvallend uiterlijk, lichtgewicht en krachtig.
Het laatste model RX-7 liep in Augustus 2002 en wordt nog steeds door sommigen gezien als het hoogtepunt van Mazda’s motor- en designafdeling. Het wordt hoog tijd dus voor een nieuwe echte coupé, naast de MX-5 Roadster Coupé en de RX-8 (bron: rotarynews).
Coolguy zegt
Op de velgen na vind ik hem prachtig.
Ik kan niet wachten op de volgende generatie wankelmotoren!
Quadrifoglio zegt
mmm, niks aparts!
Frank zegt
Mooi hoor zon voorkant uit proportie, wek voor cadillac ook al zo goed..manieheus
Alec zegt
netjes, wel raar trouwens.
mooie lijn maar niet echt mazda….
ben benieuwd naar de prestaties, maar vooral het geluid!!!
Ahura zegt
Impressies op basis van de Mazda Ryuga en Kabura concepts
2XMX zegt
Mooie kruizing tussen het nieuwe Mazda-design van de 6 en het het Flow concept. Ik geef deze auto meer kans op productie dan de Kabura.
Zeker gezien het feit dat de concurrentie ook met sportwagens bezig is (Skyline, NSX, enz).
rider zegt
ziet er erg goed uit. mooi ding. hoe zal het binneste eruit komen te zien? en wat zullen de prestaties zijn? van mij mogen ze hem zo brengen als grote broer van de rx-8. wel een motor met meer vermogen graag dan de hp versie van de rx-8. een vermogen van zo rond de 300pk zou mooi zijn icm een laag gewicht. zo kan hij ook de strijd aan gaan met de gt-r en nsx.
mazda bouw deze nou maar. jullie hebben in het verleden vaker bewezen leuke en goed rijdende auto’s te bouwen. (denk aan mx-3 v6 en de mx-5)
evo zegt
Thnx Ahura, heel duidelijk zo!
Scooperdepoep zegt
Veel te druk die voorkant. Jammer.
Zit wel met spaning te wachten om
de nieuwe 6 in het echt te zien ;- )
Ahura zegt
Graag gedaan :) Het is wel een feit dat Mazda met een vierde concept komt in Tokyo op basis van het Flow/Nagare-design. Dat het een realistische coupe zal zijn zou me weinig verbazen
Mazda wil namelijk wel een productieversie van de Kabura bouwen maar dan moeten Europa en Japan er compleet achter staan en moet gekeken worden of het rendabel is (verkoop > winst/verlies)
Een RX-7 zal het hoogstwaarschijnlijk niet worden hoor. De Kabura concept stond op het onderstel van de MX-5 met dezelfde 2.0 benzinemotor. Maar het productiemodel zal dan wel andere motoren krijgen en wellicht groter zijn om het verschil groter te maken met de MX-5 Roadster-Coupe. Maar het zal dan eerder een soort opvolger zijn van de MX-3 denk ik hoor
Pizza zegt
Oke, heb nou voor een keertje lef en gooi ‘m zo in productie!
2XMX zegt
Ik vermoed dat de uiteindelijke Kabura, mocht deze komen, meer een GT wordt dan de MX5 roadster-coupe. Hopelijk komt Mazda dan weer met een heerlijke korteslag V6. Iedereen die wel eens met de 1.8/2.0 V6 van Mazda heeft gereden zal weten wat ik bedoel.
Wat betreft een opvolger voor de RX7; hier heb ik een tijd terug al eens wat geruchten over gelezen (in een Amerikaans tijdschrift).
Ik denk dat de kans het grootst is dat Mazda inderdaad met een nieuwe sportwagen met Wankelmotor komt, als imagebuilder en om de nieuwe generatie Wankelmotoren aan de man (of vrouw) te brengen. Zeker gezien het feit dat Mazda al ver is met Wankelmotoren op waterstof.
En of er dan geld/tijd over blijft om nog een leuke sportcoupe a la MX3 te ontwikkelen… ik vraag het me af.
michiel zegt
trekt beetje op crysler crossfire
Zoef zegt
een Renesis trirotor 2 liter, dat zou mooi zijn, niet, Rotorhead?
Mikeee zegt
In de huidige PK-oorlog waar behalve de europese merken ook de andere japanse automakers zich aan het mengen zijn mag een Mazda-Wankel niet achterblijven.
Die 1.3l 2-rotor van de RX-8 (met “maar” 212pk ofzo?) voldoet simpelweg niet meer in deze tijden van goedkope 200pk pocket rockets.
Ik hou onzettend van de technologie en van alles Mazda maar de concurrenten trappen Mazda finaal kapot zo in het sportsegment.
En nou niet aankomen met “de Wankel is heel goed op te voeren” want JAH, dat weten we allemaal wel. Ik heb het over af-fabriek performance. De RX-8 is het huidige topmodel van Mazda, vergelijkt men de voor de marketingafdeling o zo belangrijke rauwe cijfertjes met de andere concurrenten dan blijven die 212 peekaatjes nergens en dan heb ik nog niet over koppel.
C’MON MAZDA!!!
2XMX zegt
@Mikee: daar ben ik het zeker mee eens, maar je moet niet vergeten dat de RX-8 niet een echte sportwagen is, meer een 4-deurs GT. Daarom denk ik dat er zeker een markt is voor een nieuwe RX7.
stefan zegt
Japanse tijtschriften zeggen dat de nieuwe RX-7 ergens tussen de 350 en 400PK zou moeten krijgen.
En de RX8 heeft 240PK en niet 212PK, de Japanse heeft zelfs 250PK.
Ahura zegt
Tja geruchten over een nieuwe RX-7 bestaan al sinds de RX-8 op de markt kwam… voorlopig zit er geen RX-7 in de pijpleiding
Rick dos zegt
Hmmmmm vreemd……..ik ben serieus benieuwd naar deze auto……….en dat voor een Japanner……
L-Fred zegt
Concept……
Ahura zegt
Boom…
Peter zegt
Prachtig model die Jappanners kunnen er wat van.
Peter zegt
geweldig model